så lenge produsenten ikke har drite seg ut med dårlig herding i kammer eller løftere er det kontaktflaten mellom ventil og sete som får mest juling. Da det var bly i bensinen fikk disse smøring, mens med blyfri bensin må de klare seg uten.
Klaringene blir mindre over tid når ventiler og seter blir slitt.
Aluminiumstopper har ventilseter av stål som er støpt eller presset inn. Disse er som regel av bra kvalitet og langt bedre enn ventilsetene i gamle støpejernstopper.
Stort sett kan man bruke blyfri bensin på motorer med alutopper, mens man må vurdere blyerstatning i bensinen hvis man har støpejernstopp.
ventiljustering
Ventiljustering.
Ser ikke bort fra at det i nye moderne småmotorer kan fungere slik at ventilsetet og ventildisk blir slitt raskere enn vippetøyet (dersom de har det). Uansett, har justert ventiler på motorer fra 980mm (neten én meter) boring og nedover. Min erfaring er i alle fall at klaringene gjerne blir større da vippearmslager, vippearm, støtstenger og kamaksling blir slitt og noe slarkete med tiden. Jeg tenkte feil når jeg nevnte ventildisk og sete i forige innlegg. De sistnevnte vil selvsakt redusere klaringene.
Uansett om det på en motorsykkelmotor blir størere eller mindere klaring med tiden (avhengig av type tenker jeg) bør anbefalingene fra produsent følges.
Lykke til med justeringene!
Ble forøvrig påkjørt av en bil som ikke overholdt vikeplikten i dag og ødela kåpa på min gamle Honde NTV 650. Grrrrrrrrrrrrrrrr!!
Uansett om det på en motorsykkelmotor blir størere eller mindere klaring med tiden (avhengig av type tenker jeg) bør anbefalingene fra produsent følges.
Lykke til med justeringene!
Ble forøvrig påkjørt av en bil som ikke overholdt vikeplikten i dag og ødela kåpa på min gamle Honde NTV 650. Grrrrrrrrrrrrrrrr!!
- Speedy Gonzales
- MC: Z1000 08
Re: Ventiljustering.
Been there done thatkybelole wrote:

Men sykkelen min gikk det litt værre med enn din da.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
-
- MC: `00 929 Fireblade
På min for lenge siden avhendede CBR1000F er intervallene 12.000 for ventiljustering. Denne jobben utførte jeg selv. Ved de to første intervallene var det flere ventiler som måtte justeres, mens ved 36.000 og 48.000 km var det ikke nødvendig å justere. Tipper at ventilklaringene blir mer stabile når motoren har fått kjørt litt.
Vurderer å gå til anskaffelse av en CBR900RR, og slik jeg har forstått det er det shims på denne. Akter å kontrollere klaringene selv for å se om det er nødvendig å justere før jeg eventuelt leverer sykkelen inn på verksted. Om det er mulig da.

Vurderer å gå til anskaffelse av en CBR900RR, og slik jeg har forstått det er det shims på denne. Akter å kontrollere klaringene selv for å se om det er nødvendig å justere før jeg eventuelt leverer sykkelen inn på verksted. Om det er mulig da.

Jeg tillater meg selv å gå litt OT her, ettersom temaet er "ferdig" diskutert likevel.. (vær litt grei da, Gixxerman)
Velkommen til forumet Muffinman!
Hvilken årgang CBR var det du hadde sa du? Vurderer å gå til innkjøp av en 1000F til neste sesong, så jeg lurte på om du kan anbefale sykkelen, evt. nevne de sterkeste og svakeste sidene ved den?

Velkommen til forumet Muffinman!
Hvilken årgang CBR var det du hadde sa du? Vurderer å gå til innkjøp av en 1000F til neste sesong, så jeg lurte på om du kan anbefale sykkelen, evt. nevne de sterkeste og svakeste sidene ved den?

'05 Honda CBR 1000RR
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
-
- MC: `00 929 Fireblade
Min CBR var en 93 modell registrert 1994. Behagelig kjørestilling selv ved høy fart, stabil og rolig. Nye sykler er mer stabile over 200, men det går fint an å kjøre så fort med 1000`en også. Om man skal kjøre fort i svingene med den må det brukes en del rå kraft, men det er fullt mulig. Men da spiser den dekk
. De siste par årene byttet jeg begge dekkene samtidig på 5-6000 km, men ved turkjøring holder et bakdekk gjerne 10-12.000 og framdekket litt mer.
Akselerasjonen avtar raskt etter 220.
Motorgangen er uten vibrasjoner og tomgangen jevn.
Alle CBR av denne generasjonen og den foregående var utrustet med kulelager i styrekrona, og undertegnede i tillegg til alle jeg har snakket med fikk aldri framenden helt stabil før det ble byttet til konisk rullelager. For å sjekke dette kjører du i ca. 70 km/t og slipper taket i styret forsiktig...hvis styret holder seg i ro er dette ordnet. Hvis det derimot begynner å vippe raskt fra side til side har sykkelen sannsynligvis originalt styrelager.
Altså, en fin sykkel til touring og gjerne av den friske sorten, men den er et godt stykke unna f.eks. XX når det gjelder komfort og egenskaper ellers.

Akselerasjonen avtar raskt etter 220.
Motorgangen er uten vibrasjoner og tomgangen jevn.
Alle CBR av denne generasjonen og den foregående var utrustet med kulelager i styrekrona, og undertegnede i tillegg til alle jeg har snakket med fikk aldri framenden helt stabil før det ble byttet til konisk rullelager. For å sjekke dette kjører du i ca. 70 km/t og slipper taket i styret forsiktig...hvis styret holder seg i ro er dette ordnet. Hvis det derimot begynner å vippe raskt fra side til side har sykkelen sannsynligvis originalt styrelager.
Altså, en fin sykkel til touring og gjerne av den friske sorten, men den er et godt stykke unna f.eks. XX når det gjelder komfort og egenskaper ellers.