Øvelseskjøring med sykkel som kun er godkjent for 1 pers.?

Prat om lett MC.
Post Reply
biker_boy

Øvelseskjøring med sykkel som kun er godkjent for 1 pers.?

Post by biker_boy »

Lyst til å kjøpe meg en KTM 125 EXC. Snakket med kjøreskolelæreren min, og han sa at man ikke kunne øvelseskjøre med den sykkelen fordi (pappa) ikke kunne sitte bak på sykkelen? Er dette riktig eller kan han feks. kjøre bak i en bil?
rufse

Post by rufse »

Det stemmer nok. Du kan ikke øvelseskjøre med den sykkelen.
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Er det ikke sånn at personen må kjøre bak eller noe sånn?
Jeg øvelseskjørte med pappa bak i bil i hvertfall, selv om sykkelen min var registrert for to. Både kjørelæreren min og den politimannen som satt i resepsjonen da vi spurte sa det gikk greit... :?
Spørr hos politiet om det er greit, evt få det skriftlig sånn at hvis du blir stoppa så har du i alle fall det å vise fram.
ole-kr1

Post by ole-kr1 »

er sykkelen registret for 2 pers. må han sitte på sykkelen. hvis den bare er registrert for 1 pers. tror jeg han må kjøre bak på motorsykkel siden du må det ved øvelseskjøring med moped.

http://www.vegvesen.no/forerkort/ovings ... _kl_A1.stm
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Så lenge du har visuell kontakt og toveis komunikasjon spiller det ingen rolle om den du øvekjører med kommer i bil eller på MC.
Ut ifra det jeg kan tolke av teksen.
ole-kr1

Post by ole-kr1 »

helt enig, men hvis du ser på øvelseskjøring på moped så må ledsageren kjøre bak i motorsykkel. så det er jo litt rart hvis det samme ikke gjelder for lett.
Olav'en
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*

Post by Olav'en »

ole-kr1 wrote:helt enig, men hvis du ser på øvelseskjøring på moped så må ledsageren kjøre bak i motorsykkel. så det er jo litt rart hvis det samme ikke gjelder for lett.
Du meiner det er rart?
Du har ikkje tenkt på at det er litt forskjell på effekt og hastighet på ein Lett MC? I 45km/t så klarer dei fleste holde styr på seg sjøl og bremse ned litt hvertfall, så skadene / omfanget blir ikkje like stort som om ein Uerfaren person på Lett MC skal dure i veg uten kontroll og "følelse" for korleis fart vs bremsing virker. Når du har ein person bakpå, med litt erfaring, så klarer han å styre sykkelen ganske greit med å lene seg og pushe på armene dine. Han kan også rekke fram og knipe til bremsen i nødsituasjoner. Eg fekk klar beskjed hjå kjøyreskulen, at om eg skulle øvelseskjøyre med lett MC så SKAL personen som du øvelseskjøyrer med sitte på!
ole-kr1

Post by ole-kr1 »

det er ikke det jeg mener er rart,
men hvis du ser på den siden jeg har linket til litt lengre oppe står : hvis sykkelen kun er registret for 1 person så må ledsageren kjøre etter. men det står ingen ting om ledsageren må kjøre etter i mc eller bil. men hvis du ser på øvelseskjøring med moped så må ledsageren kjøre etter i mc IKKE bil.
Æ'ndalitten

Post by Æ'ndalitten »

Kjørelærerne på kjøreskolene kjører MC fordi det er mer praktisk for dem, de kunne godt ha kjørt bil, men det blir litt feil.
Som du sier så står det ingenting om hva slags fremkomstmiddel som skal brukes av ledsager. Fakstisk står det ikke at ledsager behøver å flytte seg en meter, bare at han\henne må ha visuell kontakt og toveis komunikasjon med deg. Så bil eller MC spiller ingen rolle.
Winalot

Post by Winalot »

Har motorsykkelen som du øvingskjører med sitjeplass berre for føraren, må den som er med deg kunne instruere gjennom tovegs radiosamband eller liknande, i tillegg til å ha visuell kontakt.
End of story... :wink:
Image
Olav'en
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*

Post by Olav'en »

mobiltelefon og hang glider? :lol:
morra-di@hotmail.com

Post by morra-di@hotmail.com »

smalabb det kjøreskolen sier er feil, hvis den er regga for 2 pers MÅ man sitte på, hvis kjøretøyet er registrert for 1 kan man kjøre bak i bil eller mc, så hvis man tar det som står i forskriftene bokstavelig talt, kan faren din sette deg i en enseters mclaren f1 hvis han kjører bak og har toveis kommunikasjon med deg
Mito 06 og Honda Crf 250 :D
Kosh

Post by Kosh »

For øvingskjøring med moped må den som kjører bak bruke motorsykkel (§ 2-4 i forskrift om trafikkopplæring og førerprøve m.m.). Når det gjelder A1 er reglene nokså diffuse, men så vidt jeg kan forstå kan man kjøre bak i bil.
V4 fun
Kosh

Post by Kosh »

Her er en melding som oppklarer litt ang. øvingskjøring med MC. Se nederste halvdel:
http://groups.google.com/group/no.alt.m ... 9f4c937f2e
V4 fun
Post Reply