Giring

Prat om moped & scooter.
Post Reply
amatøren

Giring

Post by amatøren »

Hallo, Jeg er veeldig ny når d gjelder motorsykler og særlig giring..

Jeg er ikke gamle kar'n og lurer på Åssen man girer med moped, når man veit man må gire, og åssen/når man girer ned.. =P

Jeg blir litt flau av dette spørsmålet men jeg lengter etter svaret.. takker :oops: :roll:
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Se på styret(det man holder i) På venstresiden er det en hendel, og på høyresiden er det en hendel. Den på venstresiden kalles clutch, og den på høyre er frembrems. Så titter du på høyre siden av mopeden/sykkelen, der man plasserer beinet. Der er en "pedal" du kan trykke ned med foten, som da er bakbremsen. Så titter du på samme sted, men på venstre side. Der har du gir"pedalen". Denne kan beveges opp og ned. Beveger man den opp så girer man opp, og ned er da å gire ned. Når motoren er startet, og den f.eks er i frigiret, som er mellom første og andre gir, så er det smart å gire ned til første når du skal starte å kjøre. Så gir du litt gass, og må møte med å slippe ut clutchen litt etter litt, ettersom du gir mer gass. Enklere å vise da jeg skjønner hvor dårlig jeg er til å forklare :lol: Slipper du bare ut clutchen når sykkelen står i gir, så stopper motoren, og gir du bare gass så ruser du den bare på turtall. Hvor clutchen starter å ta er forskjellig fra kjøretøy til kjøretøy, alt ettersom hvordan det er innstilt, og eventuell slitasje.

Huff, andre som er bedre til å forklare :lol:
chopperen

Post by chopperen »

du girer før det røde på turtallsmerkingen. de fleste hører det på lyden. når en skal gire ned, vet man når motoren kommer til å slite i det giret en har den i. feks i en oppoverbakke.

hvordan girkassen er bygd opp.
nederst
1gir, nøytral, 2gir, 3gir,4,gir osv osv.

du girer ned med å trykke girpedalen ned. girer opp med å trykke pedalen opp.

husk å trykk clutchen (venstre hendel på styret) inn når du skal gire.
Nå: Yamaha Dragstar XVS 125
x: Hyosung sense 50ccm (små trimma)
amatøren

Post by amatøren »

Oook..! Som sagt så er jeg totalt lost på dette stedet.. =P takk for svar!! =D Nå skjønte jeg litt mer! =D For jeg trodde det bare var en "pedal" på venstre, og venstre hendel fungerte som brems, men det er det altså ikke..! Takker!
LuxXxuS

Post by LuxXxuS »

men mange mopeda har ikkje turtallteller så da må du lære deg å høre ka tid mopeden bynne å kome i turtall...;) men et anna spørsmål... når ein kjøre ned ein nedover bakken og kjem te en skarp sving og ska gire fra 5 ned te for eksampel 2 , må du slappe clutchen for kvar gang du har gira ned eller berre gire rett ned i 2. ??
Tore^NSR

Post by Tore^NSR »

nei,men du må "trykke" flere ganger på gir-pedalen,kan ikke bare presse ned hele tiden
Mantis
MC: Aprilia RS250 (I wish!)

Post by Mantis »

tror ikke det var det karen mente heller! tror d var clutchen! nei du kan holde clutchen inne hele tiden mens du girer ned på pedalen. :D
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
Maz^RS2

Post by Maz^RS2 »

Jeg lurte også på det med giring. Når man skal gire, kan man bare ta inn clutchen og gire opp f.eks. , eller må man sleppe gassen så ta inn clutchen og gire opp?
gsxr-(r)

Post by gsxr-(r) »

haha så morsom tråd :D
Ktm exc-r 530Sm. 2008mod.
Post Reply