Jeg føler med deg, broder. Har måttet håndtere noen skikkelig vriene bolter da jeg fikset opp sykkelen min! Metoden med å banke et hex-skrujern nedi en fordypning er først og fremst nyttig dersom det bare er skruehodet som er føkkt, og bolten ellers ikke sitter så altfor godt fast. Jeg vil også fraråde deg grisepikk dersom bolten sitter orntli' fast (rikker ikke på seg i det hele tatt). Jeg klarte å knekke en grisepikk inni en bolt en gang, og da lirte jeg av meg en rekke banneord jeg ikke visste at jeg kunne engang..
Det greieste er å borre seg gjennom bolten først som sist. Er du heldig, kan du bare pille ut bolt-restene fra gjengene. Uansett er det greit å "friske opp" gjengene med dertil egnet gjengebor. Dersom dette blir helt miss, så fortvil ikke. Da borer du hullet ytterligere ca.2 mm (bruk tabell), og setter inn en helicoil. Helicoil er helt genialt. Måtte bruke dette på bunnpluggen min. Helicoilen er en liten "sylinder" som har gjenger både på utsiden og innsiden, og gjengene på innsiden er i samme dim. som orginalbolten.
Ellers finnes mange gode råd her:
http://www.dansmc.com/stripbolt.htm
PS. For å bore ut en knekt grisepikk, er det glassborr/fliseborr som gjelder..