Fjerne knekte bolter

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
armath
Posts: 212
Joined: 17 Nov 2005 22:52
MC: Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 1999 mod
Location: Valfjord

Fjerne knekte bolter

Post by armath »

Har en Suzuki GSX 1100 EF 84 MOD, som er under resturering, og var så uheldig å vri av to bolter da jeg skulle skru av eksosanlegget :( . Den ene skruen er knekt 10mm innenfor blokka, og den andre stikker 10-12 mm utafor blokka. Det jeg lurer på er at man må kansje borre og gjenge opp på nytt med tykkere dimensjon, eller er det en annen løsning som funker bedre ? :idea: :D
mil0
Posts: 410
Joined: 26 Apr 2005 14:10
Location: Rogaland - Karmøy
Contact:

Post by mil0 »

Bår hull i bolten, slå en kil nedi og sett på et sekskantet hode som du kan bruk fastnøkkel på eller noe.. da skal du få den opp om du har rett utstyr.
Yamaha Neos -

X
Rieju RS2 Matrix 2003
Rieju RS2 Matrix 2005
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hørt om grisepikk før ? :roll:
User avatar
armath
Posts: 212
Joined: 17 Nov 2005 22:52
MC: Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 1999 mod
Location: Valfjord

Knekte bolter

Post by armath »

Takker for super-raske svar. Har prøvd grisepik(k) tidligere, men med dårlig resultat på andre prosjekt :cry: skal kansje prøve mil0 sitt forslag, hviss der ikke dukker opp noe annet innteresanne forslag \:D/
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

biltema har no glimme greier, ikke grispikk.
User avatar
armath
Posts: 212
Joined: 17 Nov 2005 22:52
MC: Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 1999 mod
Location: Valfjord

Post by armath »

Var innom Biltema på nettet , men fant ikke noe om de glimme greiene eller noe annet utstyr for detta formålet. Skal få tak i katalogen å sjekke nermere. Takk for tipset :D
Tempo Fighter 125cc
Suzuki GSX 1100 EF. 1984 mod.
Suzuki GSX 1100 F 1993 mod.
Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 1999 mod.

Kjørt:
2005 - 112 km (GSX 1100 EF)
2006 - 10400 km (GSX 1100 EF)
2007 - 10070 km (GSX 1100 EF)
2008 - 3010 km (Hayabusa)
------------780 km (ZZR 1100)
---------10112 km (GSX 1100 F) Solgt
2009 - 11420 km (Hayabusa 99mod)
User avatar
NeoN
Posts: 865
Joined: 10 May 2005 18:14
Location: Trondheim

Post by NeoN »

borr opp, enkleste det :roll:
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007

nå: BMW 320 E46 M-tech<333
User avatar
armath
Posts: 212
Joined: 17 Nov 2005 22:52
MC: Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 1999 mod
Location: Valfjord

Post by armath »

Ja, regner nok med at det må borres opp og evt. gjenge opp på nytt hvis gjengene tar skade. Har ikke sånn veldig hast, tar det kansje før jul engang :roll: . Takk for tipset :D
Tempo Fighter 125cc
Suzuki GSX 1100 EF. 1984 mod.
Suzuki GSX 1100 F 1993 mod.
Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 1999 mod.

Kjørt:
2005 - 112 km (GSX 1100 EF)
2006 - 10400 km (GSX 1100 EF)
2007 - 10070 km (GSX 1100 EF)
2008 - 3010 km (Hayabusa)
------------780 km (ZZR 1100)
---------10112 km (GSX 1100 F) Solgt
2009 - 11420 km (Hayabusa 99mod)
Muffinman
Posts: 249
Joined: 31 Jul 2006 08:08
MC: `00 929 Fireblade
Location: Averøy v/Kristiansund
Contact:

Post by Muffinman »

Gixxerman wrote:Hørt om grisepikk før ? :roll:
Hehe, så det er ikke bare på bred Averøy-dialekt det heter så...
:lol:
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Jeg føler med deg, broder. Har måttet håndtere noen skikkelig vriene bolter da jeg fikset opp sykkelen min! Metoden med å banke et hex-skrujern nedi en fordypning er først og fremst nyttig dersom det bare er skruehodet som er føkkt, og bolten ellers ikke sitter så altfor godt fast. Jeg vil også fraråde deg grisepikk dersom bolten sitter orntli' fast (rikker ikke på seg i det hele tatt). Jeg klarte å knekke en grisepikk inni en bolt en gang, og da lirte jeg av meg en rekke banneord jeg ikke visste at jeg kunne engang.. :twisted:

Det greieste er å borre seg gjennom bolten først som sist. Er du heldig, kan du bare pille ut bolt-restene fra gjengene. Uansett er det greit å "friske opp" gjengene med dertil egnet gjengebor. Dersom dette blir helt miss, så fortvil ikke. Da borer du hullet ytterligere ca.2 mm (bruk tabell), og setter inn en helicoil. Helicoil er helt genialt. Måtte bruke dette på bunnpluggen min. Helicoilen er en liten "sylinder" som har gjenger både på utsiden og innsiden, og gjengene på innsiden er i samme dim. som orginalbolten.

Ellers finnes mange gode råd her: http://www.dansmc.com/stripbolt.htm

PS. For å bore ut en knekt grisepikk, er det glassborr/fliseborr som gjelder.. :wink:
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
Misha
Posts: 60
Joined: 17 Mar 2006 19:41
Location: Regnværsbyen

Post by Misha »

Grispikk er det største drittverktøyet jeg noengang har brukt, fullstendig ubrukeligt. Bør kastes øyeblikkelig! :twisted:
Et mye bedre alternativ er sylindriske skrueuttrekkere. Disse fåes i sett med spesialbor og alt man trenger. De koster noen kroner, men er som regel kvalitetsverktøy.
-99 Yamaha xj600 Diversion
-78 Moto Morini
User avatar
Olav'en
Posts: 1992
Joined: 06 Jun 2005 20:51
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*
Location: Adrenalin hovudstaden - Voss

Post by Olav'en »

Knekte eine bolten til forgasseren på ein sylinder her forleden. Det sto ein liten tapp igjen, så i håp så sveiste me på eit nytt hove, men det knakk jo igjen det og. Så da bårte me opp holet, 1mm trangere en originalt. Og gjenga på ny i original dimensjon. Funka som hand hanske det ;)
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Post by Tvinitla »

Misha wrote:Grispikk er det største drittverktøyet jeg noengang har brukt, fullstendig ubrukeligt. Bør kastes øyeblikkelig! :twisted:
Grisepikk egner seg kun der en har brukket en skrue p.g.a. overbelastning. Dersom du vrir av en skrue p.g.a. at den er rustet fast kan du bare glømme å bruke grisepikk.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

Misha wrote:Grispikk er det største drittverktøyet jeg noengang har brukt, fullstendig ubrukeligt. Bør kastes øyeblikkelig! :twisted:
Et mye bedre alternativ er sylindriske skrueuttrekkere. Disse fåes i sett med spesialbor og alt man trenger. De koster noen kroner, men er som regel kvalitetsverktøy.
Helt enig, det er den eneste verktøyet som faktisk funker for sånnt..

Eller løsgjenger.
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

adoniz wrote:
Misha wrote:Grispikk er det største drittverktøyet jeg noengang har brukt, fullstendig ubrukeligt. Bør kastes øyeblikkelig! :twisted:
Et mye bedre alternativ er sylindriske skrueuttrekkere. Disse fåes i sett med spesialbor og alt man trenger. De koster noen kroner, men er som regel kvalitetsverktøy.
Helt enig, det er den eneste verktøyet som faktisk funker for sånnt..

Eller løsgjenger.
Med "løsgjenger", hva mener du da? Det samme som helicoil?

Er det dette som menes med sylindriske skruetrekkere?
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=98847
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Post Reply