Forsikring: må eieren av sykkelen stå som forsikringstager?

Prat om tung MC.
Post Reply
MrBlue

Forsikring: må eieren av sykkelen stå som forsikringstager?

Post by MrBlue »

Jeg har søkt på forumet etter tråder om forsikring, men har ikke lykkes i å finne ut om eieren (registrert som eier av kjøretøyet hos Statens vegvesen) nødvendigvis er den som må stå som forsikringstager.

I mitt tilfelle ønsker jeg selv å stå som eier av sykkelen, men vil gjerne ha forsikringen i min fars navn slik at den blir billigere. Er dette brudd på forsikringsvilkårene? Vil det bli problematisk i forhold til forsikringsselskapet dersom sykkelen blir stjålet, eller jeg skulle havne i en ulykke?
KinG^KaoZ
MC: VFR700F

Post by KinG^KaoZ »

Det er ikke lov, de har blitt strenge på det i det siste. Fikk greit med kjeft når jeg hintet til det i en telefonsamtale med biltilsynet. Da var det snakk om at min far eide sykkelen og hadde forsikring, men at jeg var hovedbruker :D

Men du kan jo forsikre den på din far, mens han "eier" den, og så føre deg opp som bruker nr2.
Winalot

Post by Winalot »

Jeg fikk til dette for en to års tid tilbake med en scooter. Det var min far som var registrert som eier av kjøretøyet, men jeg fikk satt den under mitt navn på forsikringen. Det eneste de gjorde var å sette en liten bemerkning på forsikringsvilkårene: Eier: XXXXXXXXXXX.

Om det fremdeles er like lett som dette vet jeg strengt tatt ikke, dette var med gjensidige.
Image
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

Da eg skulle forsikre cbr`en "min" på min far og de spurte om han var hovedrbruker og han sa nei så fikk vi beskjed på at dette ikkej var lov.
Ble en lang diskusjon om hvorfor det ikkje var lov osv.

Endte med a fattern la på og ringte til samme selskap (Gjensidige) dagen etterpå og snakket med en annen og da gikk det helt fint..

Så tror det har noe med hvem du snakker med?

Men i såfall, eieren må også ha forsikringen fikk vi beskjed på.,.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
KinG^KaoZ
MC: VFR700F

Post by KinG^KaoZ »

Godt mulig, men biltilsynet likte ikke dette kan du si :)
MrBlue

Post by MrBlue »

speedy gonzales 2 wrote: Så tror det har noe med hvem du snakker med?
Det er mitt inntrykk også... ](*,)
speedy gonzales 2 wrote: Men i såfall, eieren må også ha forsikringen fikk vi beskjed på.,.
Hva om min far står som medeier? Eller eventuelt at jeg står som medeier?
Speedy Gonzales
MC: Z1000 08

Post by Speedy Gonzales »

Det vet eg ikkje..

Men spør du Svennis så vet han det sikkert :)
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

Det er vel kun den som står som registrert eier hos biltilsynet (jepp, de har byttet navn) som får forsikre kjøretøyet..

Utenom det kan det selvfølgelig være så mange medeiere dere vil, men det er så vidt jeg vet kun en person som kjøretøyet kan være registrert på.
Den Røde Fare

Post by Den Røde Fare »

Jeg fikk en gammel bil av foreldrene mine, som vi ikke omregistrerte. Men ikke noe problem at jeg forsikret den i mitt navn.

Men dette er noen år siden da, om det er kommet endringer, aner jeg ikke!
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
MrBlue

Post by MrBlue »

lassie wrote:Det er vel kun den som står som registrert eier hos biltilsynet (jepp, de har byttet navn) som får forsikre kjøretøyet..
Hæ? :-k Så vidt jeg vet byttet Biltilsynet navn til 'trafikkstasjon' i 1997, og http://www.biltilsynet.no drives av en privatperson ved navn Audun Kalveland...
lassie wrote: Utenom det kan det selvfølgelig være så mange medeiere dere vil, men det er så vidt jeg vet kun en person som kjøretøyet kan være registrert på.
Skjema for "Melding om kjøretøy som skifter eier" gir muligheten for registrering av både eier og medeier. Dersom kjøretøyet har flere enn to eiere må eierne peke ut en av eierne til kontaktperson.

Det er min far som skal stå som forsikringstager, men det jeg lurer på er om far må stå som 'eier', eller om han kan stå som 'medeier' (hos Statens vegvesen), og om det vil ha noe å si for forsikringsprisen om jeg enten står som 'eier' eller 'medeier' (hos Statens vegvesen).
Pollti

Post by Pollti »

Kan dere ikke bare sette gamlingen som eier nåt sykkelen blir kjøpt da,og så registrere og forsikre i gamlingens navn ? Jeg har så mange kjøretøy registrert i mitt navn at det må være helt klart at jeg umulig kan kjøre alt sammen. Men problem vil det jo bli ved brått og plutserlig dødsfall mht eierskap osv
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

MrBlue wrote:
lassie wrote:Det er vel kun den som står som registrert eier hos biltilsynet (jepp, de har byttet navn) som får forsikre kjøretøyet..
Hæ? :-k Så vidt jeg vet byttet Biltilsynet navn til 'trafikkstasjon' i 1997, og http://www.biltilsynet.no drives av en privatperson ved navn Audun Kalveland...
lassie wrote: Utenom det kan det selvfølgelig være så mange medeiere dere vil, men det er så vidt jeg vet kun en person som kjøretøyet kan være registrert på.
Skjema for "Melding om kjøretøy som skifter eier" gir muligheten for registrering av både eier og medeier. Dersom kjøretøyet har flere enn to eiere må eierne peke ut en av eierne til kontaktperson.

Det er min far som skal stå som forsikringstager, men det jeg lurer på er om far må stå som 'eier', eller om han kan stå som 'medeier' (hos Statens vegvesen), og om det vil ha noe å si for forsikringsprisen om jeg enten står som 'eier' eller 'medeier' (hos Statens vegvesen).
ER klar over at de har byttet navn, var nok derfor jeg skrev det :wink:

Regner med at grunnen til at du vil ha forsikring i navnet til din far er at du skal ha billigere forsikring. Da hjelper det ikke at du er medeier, annet enn muligens mer bonus. Forsikringsselskapene har sikret seg der, gjør som pollti sier, registrer sykkelen i navnet til din far, så er problemet løst.

Når man tegner forsikring på mc er det stor forskjell på prisen hvis sykkelen skal kjøres av andre enn eier, og spesielt når noen under 24 skal kjøre den, ihvertfall hos if.

Nå bytter jeg biler og mc-er ofte, og kan ikke huske å ha sett noe om medeier, men du virker mye sikrere enn jeg er på det, så du har sikkert rett :wink:
Post Reply