Forsikring: må eieren av sykkelen stå som forsikringstager?
Forsikring: må eieren av sykkelen stå som forsikringstager?
Jeg har søkt på forumet etter tråder om forsikring, men har ikke lykkes i å finne ut om eieren (registrert som eier av kjøretøyet hos Statens vegvesen) nødvendigvis er den som må stå som forsikringstager.
I mitt tilfelle ønsker jeg selv å stå som eier av sykkelen, men vil gjerne ha forsikringen i min fars navn slik at den blir billigere. Er dette brudd på forsikringsvilkårene? Vil det bli problematisk i forhold til forsikringsselskapet dersom sykkelen blir stjålet, eller jeg skulle havne i en ulykke?
I mitt tilfelle ønsker jeg selv å stå som eier av sykkelen, men vil gjerne ha forsikringen i min fars navn slik at den blir billigere. Er dette brudd på forsikringsvilkårene? Vil det bli problematisk i forhold til forsikringsselskapet dersom sykkelen blir stjålet, eller jeg skulle havne i en ulykke?
Det er ikke lov, de har blitt strenge på det i det siste. Fikk greit med kjeft når jeg hintet til det i en telefonsamtale med biltilsynet. Da var det snakk om at min far eide sykkelen og hadde forsikring, men at jeg var hovedbruker
Men du kan jo forsikre den på din far, mens han "eier" den, og så føre deg opp som bruker nr2.

Men du kan jo forsikre den på din far, mens han "eier" den, og så føre deg opp som bruker nr2.
Jeg fikk til dette for en to års tid tilbake med en scooter. Det var min far som var registrert som eier av kjøretøyet, men jeg fikk satt den under mitt navn på forsikringen. Det eneste de gjorde var å sette en liten bemerkning på forsikringsvilkårene: Eier: XXXXXXXXXXX.
Om det fremdeles er like lett som dette vet jeg strengt tatt ikke, dette var med gjensidige.
Om det fremdeles er like lett som dette vet jeg strengt tatt ikke, dette var med gjensidige.

- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
Da eg skulle forsikre cbr`en "min" på min far og de spurte om han var hovedrbruker og han sa nei så fikk vi beskjed på at dette ikkej var lov.
Ble en lang diskusjon om hvorfor det ikkje var lov osv.
Endte med a fattern la på og ringte til samme selskap (Gjensidige) dagen etterpå og snakket med en annen og da gikk det helt fint..
Så tror det har noe med hvem du snakker med?
Men i såfall, eieren må også ha forsikringen fikk vi beskjed på.,.
Ble en lang diskusjon om hvorfor det ikkje var lov osv.
Endte med a fattern la på og ringte til samme selskap (Gjensidige) dagen etterpå og snakket med en annen og da gikk det helt fint..
Så tror det har noe med hvem du snakker med?
Men i såfall, eieren må også ha forsikringen fikk vi beskjed på.,.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
-
- Posts: 968
- Joined: 23 Mar 2006 20:45
- Location: Bergen
Hæ?lassie wrote:Det er vel kun den som står som registrert eier hos biltilsynet (jepp, de har byttet navn) som får forsikre kjøretøyet..

Skjema for "Melding om kjøretøy som skifter eier" gir muligheten for registrering av både eier og medeier. Dersom kjøretøyet har flere enn to eiere må eierne peke ut en av eierne til kontaktperson.lassie wrote: Utenom det kan det selvfølgelig være så mange medeiere dere vil, men det er så vidt jeg vet kun en person som kjøretøyet kan være registrert på.
Det er min far som skal stå som forsikringstager, men det jeg lurer på er om far må stå som 'eier', eller om han kan stå som 'medeier' (hos Statens vegvesen), og om det vil ha noe å si for forsikringsprisen om jeg enten står som 'eier' eller 'medeier' (hos Statens vegvesen).
Kan dere ikke bare sette gamlingen som eier nåt sykkelen blir kjøpt da,og så registrere og forsikre i gamlingens navn ? Jeg har så mange kjøretøy registrert i mitt navn at det må være helt klart at jeg umulig kan kjøre alt sammen. Men problem vil det jo bli ved brått og plutserlig dødsfall mht eierskap osv
ER klar over at de har byttet navn, var nok derfor jeg skrev detMrBlue wrote:Hæ?lassie wrote:Det er vel kun den som står som registrert eier hos biltilsynet (jepp, de har byttet navn) som får forsikre kjøretøyet..Så vidt jeg vet byttet Biltilsynet navn til 'trafikkstasjon' i 1997, og http://www.biltilsynet.no drives av en privatperson ved navn Audun Kalveland...
Skjema for "Melding om kjøretøy som skifter eier" gir muligheten for registrering av både eier og medeier. Dersom kjøretøyet har flere enn to eiere må eierne peke ut en av eierne til kontaktperson.lassie wrote: Utenom det kan det selvfølgelig være så mange medeiere dere vil, men det er så vidt jeg vet kun en person som kjøretøyet kan være registrert på.
Det er min far som skal stå som forsikringstager, men det jeg lurer på er om far må stå som 'eier', eller om han kan stå som 'medeier' (hos Statens vegvesen), og om det vil ha noe å si for forsikringsprisen om jeg enten står som 'eier' eller 'medeier' (hos Statens vegvesen).

Regner med at grunnen til at du vil ha forsikring i navnet til din far er at du skal ha billigere forsikring. Da hjelper det ikke at du er medeier, annet enn muligens mer bonus. Forsikringsselskapene har sikret seg der, gjør som pollti sier, registrer sykkelen i navnet til din far, så er problemet løst.
Når man tegner forsikring på mc er det stor forskjell på prisen hvis sykkelen skal kjøres av andre enn eier, og spesielt når noen under 24 skal kjøre den, ihvertfall hos if.
Nå bytter jeg biler og mc-er ofte, og kan ikke huske å ha sett noe om medeier, men du virker mye sikrere enn jeg er på det, så du har sikkert rett
