Forbud mot Motorsykler

Prat om tung MC.
rerell

Post by rerell »

Tumbleweed wrote: Tja, det er fremmet forslag om å forby SUV'er i Bergen og Trondheim sentrum, visstnok med bakgrunn i restriksjonstiltak fra Stockholm.
Eh? Är det förbjudet med (eller andra restriktioner mot) SUVar i Stockholm? Det har jag inte märkt.
Jalmar

Post by Jalmar »

Jeg tipper at byråkratene, ihvertfall de norske, vil klare å ordne dette uten å bruke forbud. De legger bare på avgifter på de "ufornuftige" motorsyklene. Hvis vi da sier at byråkratene på egenhånd klarer å bestemme seg for at ingen motorsykler behøver å ha mer en 650 ccm motor, så øker de avgiftene på alle sykler større enn 650 slik at svært få er interessert i å kjøpe dem. :roll: I tillegg kan de jo innføre at mc over 650 må betale bomavgift og kan ikke benytte kollektivfelt. Når det gjelder byråkratenes evne til å ødelegge for folk finnes det knapt grenser. :shock:

Flertallet av de byråkratene som sitter og bestemmer dette er ikke lidenskapelige mc-entusiaster. De vil ikke la seg overbevise av at en ting er fornuftig eller nødvendig bare fordi vi syns det er fint. Hvilke argumenter kan rettferdiggjøre sykler som Hayabusa eller Kawa ZZR1400 for å ta et par eksempler? Her snakker vi da om å overbevise mennesker som mest sannsynlig ikke har noe forhold til motorsykler.

Til sammenligning kan vi se på det som skjedde i USA på begynnelsen av 70-tallet. Da hadde bilfabrikkene gått helt av skaftet og lagde biler med flere hundre hestekrefter og det så ut som om det ikke var grenser for hvor morsomme biler som kunne lages. Og fabrikkene blåste av byråkratene. Men hva skjedde? Joda, restriksjoner kom omtrent over natta og fabrikkene måtte finne seg i å produsere kastrerte biler i lang tid. Det samme tror jeg kommer til å skje med mc-industrien når utviklingen tar helt av. Hadde det ikke da vært bedre om man styrte utviklingen over på mer miljøvennlige sykler framfor 300 km/t toppfart FØR byråkratene trer restriksjoner ned over hodene på oss?
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

rerell wrote:
Tumbleweed wrote: Tja, det er fremmet forslag om å forby SUV'er i Bergen og Trondheim sentrum, visstnok med bakgrunn i restriksjonstiltak fra Stockholm.
Eh? Är det förbjudet med (eller andra restriktioner mot) SUVar i Stockholm? Det har jag inte märkt.
Tja, det vises til dette i en artikkel i Adresseavisen i dag:
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 696249.ece

Nederst i artikkelen.
Tekumseh
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing

Post by Tekumseh »

Skjønner ikke hva som er problemet jeg.

Nå går disse bilene (av nyere dato) billigere/renere enn en gammel Volvo f.eks.
Og gamle am-cars er lov (har selv kjørt en 1955 Cadillac som brukte 2,5 l på langkjøring...)

Skjønner at det må diskuteres om MC'er etter alle stygge ulykkene i sommer, men tviler på at det kommer noe ut av det.
Når det gjelder priser på 'ufornuftige' sykler, så har forsikringsselskapene allerede gjort sitt med R-syklene da.

Tror ulykkene nå setter en støkk i oss som kjører sykkel, så kanskje det blir naturlig nedgang til neste år. Vet ikke, men jeg kjører i allefall rolig for tia. Tenker på hva som kan være rundt neste sving osv, det er da sånn vi lærer vi skal kjøre.
rerell

Post by rerell »

Tumbleweed wrote:Tja, det vises til dette i en artikkel i Adresseavisen i dag:
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 696249.ece

Nederst i artikkelen.
Då har jag missat det. Det sista jag har sett från förra året är att man inte kunde komma fram till en bra definition av "SUV", och därmed inte kan införa restriktioner på "SUVar".

http://insyn.stockholm.se/trafik/insynC ... eid=144435
moonlit

Post by moonlit »

Jalmar wrote: Til sammenligning kan vi se på det som skjedde i USA på begynnelsen av 70-tallet. Da hadde bilfabrikkene gått helt av skaftet og lagde biler med flere hundre hestekrefter og det så ut som om det ikke var grenser for hvor morsomme biler som kunne lages. Og fabrikkene blåste av byråkratene. Men hva skjedde? Joda, restriksjoner kom omtrent over natta og fabrikkene måtte finne seg i å produsere kastrerte biler i lang tid. Det samme tror jeg kommer til å skje med mc-industrien når utviklingen tar helt av. Hadde det ikke da vært bedre om man styrte utviklingen over på mer miljøvennlige sykler framfor 300 km/t toppfart FØR byråkratene trer restriksjoner ned over hodene på oss?
Spør du meg så er vi allerede forbi det punktet; ble ikke de japanske produsentene enige om at etter Hayabusa så skulle man droppe flere 300km/t-sykler? At det faktisk var lurt å slutte mens leken er god.

For 5-15 år siden var det jo en klar tendens til at større=bedre, mens nå har man for det første fått tunet motorene til å yte mer, og fabrikkene ser konsekvensene av ccm og hk-avgifter i diverse land. ZX-12R selges det vel knapt noen av lenger, og selv ZX-10R er for mange utenkelig stor. Det er 600-750 som er det nye tung-segmentet. Det kommer til å fortsette, og trenden med mindre ccm kommer til å inkludere lavere effekt også. Det er ganske enkelt ingenting fornuftig som forsvarer å kjøpe en gatesykkel med over 100 hestekrefter ;)

750-en min kostet 125.000 i butikken. Av dette var 59.000 rene ccm/hk-afgifter! (750ccm/110hk).
$tine

Post by $tine »

Det som er mest latterlig er vel at i 90% av alle mc ulykkene er det en bil som har skylda!
$$- Super Stine :D
torstebo

Post by torstebo »

[/quote]Det er ganske enkelt ingenting fornuftig som forsvarer å kjøpe en gatesykkel med over 100 hestekrefter.[/quote]

:roll:

Kan ikke si meg helt enig i den påstanden.

Yamaha R1 :D
rerell

Post by rerell »

$tine wrote:Det som er mest latterlig er vel at i 90% av alle mc ulykkene er det en bil som har skylda!
Tvivlar på det. Den största enskilda olyckstypen för motorcyklar (som resulterar i personskada) är "Enslig kjøretøy utfor veien". Det är nog därimot så att i de tillfällen det är kollision mellan bil och mc, så är det oftast bilförarens fel.
Jalmar

Post by Jalmar »

torstebo wrote:
Det er ganske enkelt ingenting fornuftig som forsvarer å kjøpe en gatesykkel med over 100 hestekrefter.[/quote]

:roll:

Kan ikke si meg helt enig i den påstanden.

Yamaha R1 :D[/quote]

OK. Kom med noen fornuftige argumenter for hvorfor man trenger over 100 hk på en mc.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
brap

Post by brap »

rerell wrote:
$tine wrote:Det som er mest latterlig er vel at i 90% av alle mc ulykkene er det en bil som har skylda!
Tvivlar på det. Den största enskilda olyckstypen för motorcyklar (som resulterar i personskada) är "Enslig kjøretøy utfor veien".
Kollisjon mellom sykkel og bil har tatt over ledelsen som kategorien soloulykke hadde før. Det stod noe om dette i NMCU-bladet, men jeg finner det ikke igjen på nett.. det var troligvis i forbindelse med at 2004 eller 2005-statistikkene ble offentliggjort?

Jeg tror det var dette som trigget NMCU sin "Se OSS!!"-kampanje.
il4
Keihin

Post by Keihin »

Hva har antall hk med dette "forbudet" å gjøre? Det er opplest og vedtatt at effekt ikke har noen sammenheng med ulykker. Er bare en masse intetanende politikere som tror det.

Dessuten bør en mc ha over 200hk, 100+ kan fort bli litt lite. Argumentene kan ikke nedtegnes, de kan oppleves i ryggraden ved prøvetur ;)
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

brap wrote:
rerell wrote:
Tvivlar på det. Den största enskilda olyckstypen för motorcyklar (som resulterar i personskada) är "Enslig kjøretøy utfor veien".
Kollisjon mellom sykkel og bil har tatt over ledelsen som kategorien soloulykke hadde før. Det stod noe om dette i NMCU-bladet, men jeg finner det ikke igjen på nett.. det var troligvis i forbindelse med at 2004 eller 2005-statistikkene ble offentliggjort?

Uansett så er det langt ifra 90% av ulykkene som er imellom MC og bil.

AtW
rerell

Post by rerell »

brap wrote:
rerell wrote:

Om vi snackar om tung mc så var det "Enslig kjøretøy utfor veien" som var största enskilda olyckstypen både 2004 och 2005. Det stämmer nog därimot att om man summerar alla olyckor som involverar bil (dessa är spridda över flera olyckstyper), så blir det fler "bil-olyckor" totalt sett, men det är långt ifrån 90%.

2004-tal här: http://ssb.no/vtu/arkiv/tab-2005-05-02-08.html
2005-tal här: http://ssb.no/emner/10/12/20/vtu/arkiv/ ... 11-08.html
shinobi
MC: 2007 Yamaha FZ6-S

Post by shinobi »

Ja dette er sykt sier dere...
Men vi MC førere får nok ta en del av skylda når vi kjører på bakhjulet mellom biler i trafikken skjønner jeg godt at folk reagerer. Det er noen som ødelegger for alle andre og sånn kommer det nok til å være. Jeg liker å leke med sykkelen selv, men begrenser meg i trafikken. Jeg kan ikke si at jeg er noe godt forbilde når det gjelder trafikk men du verden så mange værre det er der ute. Men statistikken for bilulykker er jo høyere og MC ulykker har det jo blitt færre av prosentvis de siste årene så egentlig skjønner jeg ikke hva forslaget er begrunnet i. Da kjører jeg heller med gul vest som noen foreslo tidligere i år, og tar obligatorisk førerutviklingskurs hvert år.

Forby MC i trafikken!!!??? Da flytter jeg til Sverige!
- shinobi \:D/

- 1999 Kawasaki ZX6-R (sølv)
- 1998 Kawasaki ZX6-R (Full Akra med dysekit)(grønn)
- 2004 Suzuki GSXR-1000 (blå/hvit)
- 2003 Suzuki SV1000-S (sølv)
- 2006 Suzuki GSXR-600 (blå/hvit/svart)
- 2012 Suzuki SFV650 Gladius (svart)
- 2007 Yamaha FZ6-S (sølv/svart)
Post Reply