Forgasser problemer?? NX650.

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
Robroy
Posts: 3
Joined: 06 Aug 2006 13:23

Forgasser problemer?? NX650.

Post by Robroy »

Hei.
Eg har en NX650 Dominator RD02.
Denne har eg montert på ett Leo vince effektanlegg.
Men sliter med å få denne til å gå fint.
Den starter med choke heilt fint, og lar den gå litt til den har fått litt temp. Tar så av choke og da går den bare i noen sekunder og må startes igjen med choke. Eg kan ikke gi gass for da kveles den bare.
Hører at det puffer og småsmeller i forgasseren, når eg tar forsiktig av choke'en Eg har skiftet CDI enhet som var kaputt da den ikke ville starte tidligere. (Kjøpte den slik)
Nå starter den helt fint og lett, 2'ndre tråkk. Men hvordan justerer jeg den inn slik at jeg kan få den til å gå fint. Hørte av tidligere eier at den gikk fint før men hadde litt problem ved halv gass og oppover, dvs at den ved gasspådrag økte flott og når en nermet seg halv gass rundt 4000 omdr så begynnte den å nøkke og puffe til en evt ruste maskinen lit for å komme over litt på turtall og da var det full rulle.

Er det noen som har noen tips til meg???
Eg har reingjordt forgasseren heilt.


Roy
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Post by TheDuke2 »

Det høres ut som om sykkelen din går for magert. Du bør prøve å bytte til ei større dyse og se om den blir bedre da.
2004 KTM Duke II *Solgt*
2007 KTM 525 EXC/SM *Solgt*
2008 KTM 690 SMC
User avatar
Robroy
Posts: 3
Joined: 06 Aug 2006 13:23

Post by Robroy »

Men er det det som skal til for å få den til å gå på tomgang etter å ta av choke'n???
inunf
Posts: 4946
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

Choken stenger for luften, slik at det blir mer bensin i bensin/luft-forholdet. Større hoveddyse gir mer bensin slik at bensinmengden i bensin/luft-forholdet øker. Resultatet blir altså det samme. Så du bør nok prøve med en større dyse ja :wink:
User avatar
pelsen
Posts: 1200
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

hoveddysa påvirker ikke blandingsforholdet på tomgang, så det tipset bør du se bort fra foreløpig.

hvis det ikke går å kurere problemet med tomgangen ved å justere lufteskruen bør du prøve å sette inn en større tomgangsdyse (pilot jet).
Litt feit blanding her gir vanligvis bedre gassrespons, men kan også sote ned pluggen.

Problem ved halvgass er som regel relatert til nål/nåledyse. Prøv å løfte nåla ett hakk, det koster ingeting. For å finne en annen kombinasjon nål/nåledyse må man ha tak i delekatalog for forgasseren.

At den går fint på fullt turtall og full gass tyder på at hoveddysa er ok.

Jeg vet at mange sykler av type enduro er dyset for å oppnå diverse avgasskrav, og da blir det for magert for at de skal gå skikkelig. Hvis dette er tilfellet med denne sykkelen er det sannsynlig at noen har tatt fram et dysekit for å kurere problemet, f.eks Dynojet.
Post Reply