Kollektivfeltet (Jepp, atter en gang)

Prat om tung MC.
Dominator
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1

Post by Dominator »

Forige helg kjørte jeg på E18 i Telemark med bilen. Bak kom en eldre Mercedes C-klasse med en sjåfør av ukjent opprinnelse, og la seg ca. 2 meter fra støtfangeren min. Siden jeg misliker sånt bremset jeg sakte ned og gav gass igjen for å markere "back off, sucker". Neida, idioten kom sakte men sikkert oppi støtfangeren min igjen. Det samme gjentok seg en gang til. Da vi kom til et forbikjøringsfelt slakket jeg av igjen så han kunne kjøre forbi. Da han gled sakte forbi markerte jeg "1001, 1002, 1003" med tre fingre. Han trodde vel jeg viste ham langemann, så både han og dama hans ble helt ville og krakilske inni bilen. Greit nok. Ferden videre fortsatte med denne idioten foran meg, og han la seg selvfølgelig 2 meter bak bilen foran der igjen.

Da gikk det en faen i meg og jeg ringte 02800 som er direkte til Politiet. Snakket med en hyggelig betjent som noterte bilnummer, biltype, posisjon og kjøreretning. Han lovte å gi beskjed til patruljebiler i nærheten, men kunne ikke love noe. Etterhvert forsvant denne bilen ut av syne. Gud, som jeg håper de fikk stoppet denne amøben...
LinnSurion

Post by LinnSurion »

Dominator wrote: Da han gled sakte forbi markerte jeg "1001, 1002, 1003" med tre fingre...
Hva betyr det?
"I have many skills"
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
Dominator

Post by Dominator »

LinnSurion wrote:
Dominator wrote: Da han gled sakte forbi markerte jeg "1001, 1002, 1003" med tre fingre...
Hva betyr det?
3 sekunders avstand til forankjørende... har ikke du nettopp tatt lappen, Linn? :wink:
LinnSurion

Post by LinnSurion »

Joa, men jeg skjønnte ikke hva du mente med de tre fingrene...
Man lærer så lenge man lever... :P
"I have many skills"
Nothing says "I love you" like a dorullnisse
lassie
MC: 08 HD Fat bob

Post by lassie »

Det er visst flere hissige mc-førere der ute :)
http://www.bt.no/lokalt/bergen/article288519.ece
Dominator

Post by Dominator »

lassie wrote:Det er visst flere hissige mc-førere der ute :)
Hehe... gixxerman, du har vel ikke vært i Bergen i det siste? :smt031
Bhrsrk

Post by Bhrsrk »

Gixxerman wrote:Hadde jeg ikke gjort noe, ville alle de ordentlige bilistene sett hvor lett jeg tok på det, og ignorantene ville ikke fått en lærepenge. Gjør man som meg så viser man at slikt ikke er akseptert, og da vil de to kanskje ikke gjøre det så ofte igjen, men selvsagt trodde kanskje enkelte at jeg var helt gal i hodet. Og om dette gjør at de ikke gjør det igjen, så sparer jeg dem jo for boten de ville ha fått om snuten hadde tatt dem. Vinn Vinn situasjon det da :twisted: :lol:
Jeg håper du kan svare på spørsmålet under Gixxerman, bare så vi er sikre på at vi forstår hvordan man skal oppføre seg i trafikken og hva som egentlig er riktig og galt.

I det tenkte tilfellet er eksempelet fartsgrense og ikke kollektivfelt, og enkelte vil kanskje hevde at det å kjøre i kollektivfelt er en mindre alvorlig forseelse enn å kjøre for fort, men eksempelet er godt nok for tankeeksperimentet.

Tenk deg at du er ute og kjører, veien er fin og passe svingete, drivet og rytmen er god - du trenger ikke se på speedometeret for å vite at farten er høyere enn lovlig, og da tar du igjen en bil. Etterpå poster bilføreren sin versjon av opplevelsen på forumet "ØstlandsVigilantes":
IndignertBilist wrote:Var på vei hjem fra jobb i dag og var nesten hjemme da jeg ble tatt igjen av en motorsyklist. Farten var åpenbart for høy, så jeg tenkte at jeg skulle lære ham hva vi synes om den slags uakseptabel oppførsel langs veiene der vi og familiene våre ferdes til daglig. Han la plastskrotet sitt tidlig ut i venstrefila og jeg kunne høre at han girte ned og ga gass. Da han var et stykke bak la jeg meg ut foran ham (blinket selvfølgelig ved feltskifte), tutet og blinket med bremselysene. Han vinglet tilbake i høyre fil og jeg la meg tilbake igjen og håpet at han tok hintet - det gjorde han ikke. Det tok knapt to sekunder før han prøvde seg igjen! Jeg la meg selvsagt raskt ut til venstre igjen, sto på hornet, blinket med bremselys og viste fingern ut vinduet for å understreke poenget. Viktig å gi ignorantene en lærepenge når de oppfører seg uakseptabelt synes jeg, så forstår ordentlige motorsyklister at de ikke kan komme unna med hva som helst.
Like etterpå er han hjemme og stanser i oppkjørselen sin. Hvilket alternativ beskriver best din reaksjon?

A) Bilføreren ga meg ny innsikt i og respekt for trafikkreglene, jeg har virkelig lært noe i dag. Jeg kommer til å kjøre snillere fra nå av, og skal aldri bryte en fartsgrense igjen. Og jeg sparer penger på fartsbøtene jeg ikke får - det er en win-win situasjon.

B) Enkelte trafikanter burde vært fotgjengere, men reaksjonene bør hovedsaklig komme fra politiet. Da unngår man at hvem som helst leker politi og prøver å håndheve sine egne favorittregler. Det beste jeg kan gjøre er å holde litt avstand til de farligste og eventuelt tipse politiet eller anmelde. Man vet aldri hvordan de reagerer på kritikk heller, uansett hvor moden og saklig den måtte være.

C) Jeg blinket med lyset og tutet konstant for å komme forbi, og da han stanset i oppkjørselen sin stanset jeg ved siden av og kastet snus på sidevinduet og viste fingern. Kjørte hjem så raskt som mulig for å dele opplevelsen på forumet. Det provoserer meg at folk agerer som en forlengelse av lovens lange arm og blander seg i mine saker når jeg tar en kalkulert risiko og bryter de lover og regler jeg føler for. Var heldigvis ikke purk ute i dag forresten.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Sitter du og drekker ikveld :roll:

Forøvrig vet jeg hva du tenker om meg kun ved å lese min signatur: Der er nok en kar som kun kjører gris hele tiden. Nei jeg gjør faktisk ikke det, men om jeg gjør, så gjør jeg det på plasser som tillater det. Hmm, finnes det plasser som tillater det, tenker kanskje du. For det er jo noe som heter fartsgrenser.

Nei alle som ikke kjører sykkel med R i navnet er så skinnhellige og kjører som noen prester konstant....
Bhrsrk

Post by Bhrsrk »

Gixxerman wrote:Sitter du og drekker ikveld :roll:

Forøvrig vet jeg hva du tenker om meg kun ved å lese min signatur: Der er nok en kar som kun kjører gris hele tiden. Nei jeg gjør faktisk ikke det, men om jeg gjør, så gjør jeg det på plasser som tillater det. Hmm, finnes det plasser som tillater det, tenker kanskje du. For det er jo noe som heter fartsgrenser.

Nei alle som ikke kjører sykkel med R i navnet er så skinnhellige og kjører som noen prester konstant....
Tankeeksperimentet var mer om å se saker fra flere sider enn om du kjører for fort der det er "tillatt". Det er en quote fra en imaginær bilist som viser saken fra bilistens side, og så kan man velge en reaksjon og se hvordan ulike parter oppfatter samme situasjon og så vurdere hva som ville være mest hensiktsmessig opptreden fra begge parter.

Poenget er at vi gjør subjektive vurderinger av hva som er akseptabel risiko og bryter reglene for å oppnå personlige fordeler. Risiko kan være sannsynlighet for ulykke eller å bli tatt av politiet. Reglene kan være fartsgrenser, kjøring i kollektivfelt, ulovlig parkering, kjøring på rødt lys. Personlige fordeler kan være at man kommer raskere frem, slipper å bære flyttelasset så langt, slipper å stå 2 minutt og vente på grønn bølge i lyskrysset.

Når vi så tøyer reglene for egen vinning, hvor mye forståelse har vi for at andre gjør det samme? Og har vi forståelse for at når folk gjør subjektive vurderinger får de gjerne andre konklusjoner enn man ville gjort selv? Særlig siden de gjør vurderinger for sin egen vinning, ikke for din vinning. Du kan altså argumentere til du er grønn om at det er greit å bryte de reglene du velger å bryte - men det kan være andre som har en annen oppfatning om hvilke regler du kan bryte og hvilke regler de kan bryte. Dersom alle hadde samme oppfatning hadde denne oppfatningen vært regelen.

Dersom man mener at man er den eneste som har lov til å tøye reglene er det hykleri og dobbeltmoral. Dersom man ikke kan forstå at alle andre kommer til samme konklusjon som man selv når det gjelder hvilke regler som kan tøyes er det egosentrisk og mangel på empati.

Dersom du mener at omgivelsene bør akseptere at du kjører for fort fordi "plassen tillater det" men insisterer på at bilføreren ikke har lov til å gjøre en lignende vurdering og komme til tilsvarende konklusjon om at litt kjøring i kollektivfeltet er greit fordi plassen og trafikken tillater det lukter det av dobbeltmoral. Man er selvsagt uenig i konklusjonen, men jeg ønsker ikke at folk skal kaste snus på meg hver gang de er uenige i mine vurderinger av hva som er akseptabel tøying av grenser.

Kanskje er det lurt å være litt rausere i trafikken og la politiet håndheve reglene. At politiet har begrenset kapasitet er irriterende når ikke alle kollektivsnikerne blir tatt, men kanskje det hadde vært slitsomt om de kom hver gang en skvetten bilist ble forbikjørt og ringte om "uforsvarlig råkjøring" også.
Muffinman
MC: `00 929 Fireblade

Post by Muffinman »

Gixxerman, du svarer jo ikke på innlegget over. At du går til indirekte personangrep på han som skrev det viser jo bare at du blir fullstendig avkledd. Innlegget inneholder ingen antydninger om at folk med R-sykler gæsser mer enn andre. Er det verre at bilisten i innlegget lærte motorsyklisten en lekse enn at du lærte pickup-fyren en? Like mye på viddene begge deler spør du meg.

Oppførselen du beskriver i det første innlegget ikke er en voksen mann verdig, men heller en umoden hvalp som vet fint lite om takt og tone. Det at du ikke har forstand eller skamvett nok til å holde det for deg selv men skryter av dette på forumet skulle vel i stor grad bekrefte det.

Selv om fyren med pickup`en slettes ikke opptrådte riktig er det hverken min eller din oppgave å lære ham noen noen lekse. Det er slik opptreden som gir motorsyklister dårlig rykte.

Og du skal ha mange slags takk for det.
shinobi
MC: 2007 Yamaha FZ6-S

Post by shinobi »

vet ikke helt om det er så bra og hisse seg opp så veldig i trafikken. Når noen andre bryter regler betyr ikke det at du har lov å straffe de...
Kunne du ikke bare tatt`n på inner`n :wink:
- shinobi \:D/

- 1999 Kawasaki ZX6-R (sølv)
- 1998 Kawasaki ZX6-R (Full Akra med dysekit)(grønn)
- 2004 Suzuki GSXR-1000 (blå/hvit)
- 2003 Suzuki SV1000-S (sølv)
- 2006 Suzuki GSXR-600 (blå/hvit/svart)
- 2012 Suzuki SFV650 Gladius (svart)
- 2007 Yamaha FZ6-S (sølv/svart)
rekorden

Post by rekorden »

Som Gixxerman skrev, så blinket ingen av disse bilene seg over til kollektivfeltet. Om Gixxerman holdt fartsgrensen på stedet, så kan det å se at en bil som kjører i 10km/t plutselig kommer over i ens eget kjørefelt, der en selv kommer kjørende i 60km/t, være en skremmende opplevelse.
Er ikke hyggelig å vite at det plutselig og helt uventet kan komme en billist over i ditt felt, like fremfor, eller kanskje verre, på siden av deg.
Det skal jo være gøy å kjøre sykkel, ikke slik at en blir nervevrak av det.

For alt vi vet, så humpet kanskje disse bilene avgårde i 20-30km/t under fartsgrensen. Lett å havne under grensen når en er opptatt med å sende SMS. Kan være særdeles irriterende.

Dessuten er ikke en brukt snuspose i sideruten det verste som kunne skjedd.
Neste gang kan det være at en av de nevnte billistene får noen bulker under bilen, pga at de ikke så motorsyklisten.
1992/97 Honda CBR600F
1984 VF500F
1986 VF500F
rogdi

Post by rogdi »

Som dere sikkert har lagt merke til går diskusjonen høyt om det i det hele tatt skal være lov å kjøre MC i Norge. Jeg vil kjøre motorsykkel om 10 år også, og da tror jeg ikke slik oppførsel som Gixxerman og LordShaft beskriver gagner vår sak. Selv om dere mente at reaksjonen var på sin plass, så hadde nok bilføreren sin egen verson som han la fram for alle han har snakket med.....med renter. Det vi trenger er velvilje, og da tror jeg vi må finne oss i å svelge noen kameler. Bon apetit! :shock:
Rogdi
shinobi
MC: 2007 Yamaha FZ6-S

Post by shinobi »

rogdi wrote:Som dere sikkert har lagt merke til går diskusjonen høyt om det i det hele tatt skal være lov å kjøre MC i Norge. Jeg vil kjøre motorsykkel om 10 år også, og da tror jeg ikke slik oppførsel som Gixxerman og LordShaft beskriver gagner vår sak. Selv om dere mente at reaksjonen var på sin plass, så hadde nok bilføreren sin egen verson som han la fram for alle han har snakket med.....med renter. Det vi trenger er velvilje, og da tror jeg vi må finne oss i å svelge noen kameler. Bon apetit! :shock:
Bra sagt! Ja vi skal liksom drukne i forsikringer, gule kjørevester, pålagt kjørekurs hvert år og andre dumme forslag :?
Norge skiller seg ut i Europa og ikke minst verden når det gjelder skatter og avgifter, regler og lover... Nei vi må nok bøye hodet ned og rekke opp hånda om vi skal få lov til å kjøre MC her til lands fremover...svelg en kamel eller to og tenk sikkerhet i trafikken istedet for å gjøre det værre. Tute og blinke er greit for da varsler du at det er en farlig trafikksituasjon. Hverken mer eller mindre skal man gjøre.

Nå; tilbake til kjøringa...ørn ørn ørn. God tur :D
- shinobi \:D/

- 1999 Kawasaki ZX6-R (sølv)
- 1998 Kawasaki ZX6-R (Full Akra med dysekit)(grønn)
- 2004 Suzuki GSXR-1000 (blå/hvit)
- 2003 Suzuki SV1000-S (sølv)
- 2006 Suzuki GSXR-600 (blå/hvit/svart)
- 2012 Suzuki SFV650 Gladius (svart)
- 2007 Yamaha FZ6-S (sølv/svart)
recus

Post by recus »

lassie wrote:Det er visst flere hissige mc-førere der ute :)
Skjønner jævlig godt den reaksjonen der. Personlig fikk jeg ikke muligheten da en bilist pressa meg inn i autovernet opp Trondheimsveien forrige fredag, for jeg blei kjørt bort i ambulanse. Hadde jeg vært gangfør ville jeg nok benytta sjansen...
Post Reply