giring + clutch
giring + clutch
hvor mange av dere som kjører R sykkel bruker clutch ved rask giring?? og hvor mye slitasje er det på kassa ved opp og ned giring uten å bruke clutchen? på min kan jeg gå gjennom alle gira uten å clutche både opp og ned... bruker sef clutchen for det meste.. men ofte syns jeg det er deilig å ikke bruke den, spesielt ved ned giring føre sving etc..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
Jeg klemmer clutchen ørlite granne inn når jeg gir jernet og legger inn gir etter gir. Får silkemyke giringer slik jeg girer hvertfall, menjeg bruker alltid clutchen på vei ned. Mellomgasser alltid på vei ned også, og det er jo litt skoj å lage lyd også
:oops: Gir'n et lite blipp før jeg slipper ut clutchen igjen 


Leste i "Fastbikes" at det mest skånsome for motor, gir og clutch er å ikke clutche på vei opp (dra den helt ut på giret, legg trykk på girpedalen, blipp med gassen og girpedalen går opp i det du blipper), og å clutche og mellomgasse (blippe) på vei ned. Hadde vært veldig fint hvis noen med erfaring/peiling kunne si om dette stemmer. Synes at det er for godt til å være sant 

Du må aldri aldri aldri aldri ALDRI gire ned utenå bruke clutch!!! Det er en enorm påkjenning på girkassa! Inngrepsklakkene på drevene slites mye og til slutt vil kassa bare hoppe ut av gir når du gir gass.
Det sies at det ikke skal være skadelig å gire opp uten clutch, dvs kun gå litt av gassen og pakke på neste gir. RR-førerene bruker jo quick-shifter. Det er en liten sak som kutter tenninga når man rører girpedalen. Med et bestemt trykk på pedalen da så legger den inn neste gir. Men så har jeg hørt mange historier om girkasseras på RR-sykler, så jeg mistenker at det nok er ganske tøft for kassa å behandles sånn hele tiden.
Det sies at det ikke skal være skadelig å gire opp uten clutch, dvs kun gå litt av gassen og pakke på neste gir. RR-førerene bruker jo quick-shifter. Det er en liten sak som kutter tenninga når man rører girpedalen. Med et bestemt trykk på pedalen da så legger den inn neste gir. Men så har jeg hørt mange historier om girkasseras på RR-sykler, så jeg mistenker at det nok er ganske tøft for kassa å behandles sånn hele tiden.
03 GSX-R 1000
En quick-shifter gjør samme jobben som å blippe med gassen, bare fortere. Jeg håper noen som enten kjører RR eller er mc-mekaniker og vet hva han/hun driver med kan fortelle oss hvor farlig clutchløse oppskift er. Da kan vi bruke det med god samvittighet, eller slutte å bruke det, alt etter som. Men morro er det uansett 

Det er som Gixxer sier lett å kjenne om man utsetter kassa for slitasje. Smeller det når du girer så betyr det at du muligens har slått 2 drev sammen og dette vil gi grader i stålet over
tid. Brutal behandling av girspaken kan også bøyde skiftegafler, som også kan gi problemer med at sykkelen hopper ut av gir.
Selv girer jeg som oftest opp uten clutch, spesielt ved hard aks og på bane. Ned bruker jeg alltid clutch og mellomgass for å få rett fart på tannhjulene. Jeg kan ikke forstå annet enn at å gire ned i 12000rpm uten clutch er ren voldtekt av kassen, uten at jeg har prøvd =) Håper at du i det minste napper hardt i gassen for å kompensere for mangel på fart i i giret under.
tid. Brutal behandling av girspaken kan også bøyde skiftegafler, som også kan gi problemer med at sykkelen hopper ut av gir.
Selv girer jeg som oftest opp uten clutch, spesielt ved hard aks og på bane. Ned bruker jeg alltid clutch og mellomgass for å få rett fart på tannhjulene. Jeg kan ikke forstå annet enn at å gire ned i 12000rpm uten clutch er ren voldtekt av kassen, uten at jeg har prøvd =) Håper at du i det minste napper hardt i gassen for å kompensere for mangel på fart i i giret under.
Sier du at hvis giringen skjer i en eneste glatt, fin bevegelse uten smell eller ulyder, så er det ikke skadelig for kassen? Opp, altså.Keihin wrote:Det er som Gixxer sier lett å kjenne om man utsetter kassa for slitasje. Smeller det når du girer så betyr det at du muligens har slått 2 drev sammen og dette vil gi grader i stålet over
tid. Brutal behandling av girspaken kan også bøyde skiftegafler, som også kan gi problemer med at sykkelen hopper ut av gir.
Selv girer jeg som oftest opp uten clutch, spesielt ved hard aks og på bane. Ned bruker jeg alltid clutch og mellomgass for å få rett fart på tannhjulene. Jeg kan ikke forstå annet enn at å gire ned i 12000rpm uten clutch er ren voldtekt av kassen, uten at jeg har prøvd =) Håper at du i det minste napper hardt i gassen for å kompensere for mangel på fart i i giret under.
Ja, jeg tør påstå det. Både fordi jeg "vet hvordan det ser ut inni" og ut fra at "alle gjør det" av både mekanikere og profesjonelle sjåfører. Jeg har også kjørt sånn i 8 år med min første sykkel og 5 år med nåværende R1 uten problemer.inunf wrote: Sier du at hvis giringen skjer i en eneste glatt, fin bevegelse uten smell eller ulyder, så er det ikke skadelig for kassen? Opp, altså.
Det er såvidt jeg vet rettskårne drev i alt av moderne sport/touring maskiner i dag, noe som visstnok skal gjøre at dette fungerer bedre enn på f.eks. biler, hvor tennene på drevene er skrådd. Dette vanskeliggjør selve operasjonen, og fører ofte til såkalt varetelling i girkassen

Såvidt jeg har forstått er det en rask bevegelse med gasshåndtaket. Som mellomgass, en liten rask bevegelse med håndtaket for å få turtallet opp før du girer ned. Og som en rask gassavslåing når du girer ned.Fribbern wrote:Kan jeg spørre, hva er å blippe?
Aprilia RS 125 FP
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter
Uplombert Potte - El. Eksosventil - Uplombert CDI - Uplombert luftfilter