Dreving/utveksling og aks
Dreving/utveksling og aks
har en sykkel som er for hardt drevet.Ønsker meg mer aks og bedre drag.Men hva er best å gjøre med tanke på bytte av drev,gå opp i større tannhjul på bakaksling,eller ned i størrelse på motordrev.Spiller dette noen rolle?noen som har en god forklaring på dette.
Tja
tror nok det er på hjulet det er drevet for hardt,og så lenge dette er en veteransykkel blir det nok lettest å skaffe seg eit drev som man kan få til å passe på bakhjul med litt modifisering.Men det var dette med utveksling da.
La oss ta drivaksling ut fra motor,setter man på eit stort drev får man stor hastighet og lavt moment (kraft x arm)og motsatt med eit lite drev.og så skal kraften overføres til drevet bak.Vil man ikke få størst moment overført til bakhjulet med eit lite drev på motor? noen som skjønte dette
La oss si att du ikke har gir,og du har satt på eit lite drev på motor og eit større drev på bakhjul slik att sykkelen går akkurat i 100km/t
så setter man på eit STORT drev på motor og drever bakhjul til sykkelen går akkurat i 100km/t med Hvilken av disse 2 utvekslingene har man størst moment på bakhjul

La oss ta drivaksling ut fra motor,setter man på eit stort drev får man stor hastighet og lavt moment (kraft x arm)og motsatt med eit lite drev.og så skal kraften overføres til drevet bak.Vil man ikke få størst moment overført til bakhjulet med eit lite drev på motor? noen som skjønte dette

La oss si att du ikke har gir,og du har satt på eit lite drev på motor og eit større drev på bakhjul slik att sykkelen går akkurat i 100km/t
så setter man på eit STORT drev på motor og drever bakhjul til sykkelen går akkurat i 100km/t med Hvilken av disse 2 utvekslingene har man størst moment på bakhjul

Hmm.kanskje du har rett,Men har en magefølelse for att det ER noe her som eg ikke helt klarer å ordsette.Man kan samenligne det med disse RC bilene.Der veit eg dei bruker ein formel for å regne ut rett totalutveksling med den og den girkassen.
På disse elektriske Rc bilene er jo girkassen "uten"gir. dvs uten 1-2-3 gir osv bare ein fast giring.Og en av disse konkuranse bilen kom med ein modell i 2004.en ny modell i 2005 med en girkasse som hadde en anne utveksling en 2004 modellen.nå i 2006 kommer en ny modell av samme merke og her er girkassen identisk som 2004 modellen, for den hadde en utveksling som man fikk mer moment utav.Så eg tror det er noe mer her,men klarer ikkje å sette fingeren på det.
På disse elektriske Rc bilene er jo girkassen "uten"gir. dvs uten 1-2-3 gir osv bare ein fast giring.Og en av disse konkuranse bilen kom med ein modell i 2004.en ny modell i 2005 med en girkasse som hadde en anne utveksling en 2004 modellen.nå i 2006 kommer en ny modell av samme merke og her er girkassen identisk som 2004 modellen, for den hadde en utveksling som man fikk mer moment utav.Så eg tror det er noe mer her,men klarer ikkje å sette fingeren på det.
joda klarer faktisk å se forskjell om eg anstrenger meg
men greia blir det samme på begge.Man har en motor som driver en girkasse,som igjen driver hjul/hjulene.Så hvorfor drive utregnig med formler og bytte ut girkasser, om det er så enkelt att man kan bare bytte drevet på akslig ut fra girkassa til du er fornøyd,tror det er litt mer krøll en det.Hadde det vert så enkelt kunne man hatt f.eks 40 tanns bakdrev på alle motorsykler og ikke noe annet.og så hadde man hatt girkasse drev fra 8 tenner og oppover til 20-25 tenner.Må tenke litt mer på denne tror eg 

-
-