Dreving/utveksling og aks

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
as3

Dreving/utveksling og aks

Post by as3 »

har en sykkel som er for hardt drevet.Ønsker meg mer aks og bedre drag.Men hva er best å gjøre med tanke på bytte av drev,gå opp i større tannhjul på bakaksling,eller ned i størrelse på motordrev.Spiller dette noen rolle?noen som har en god forklaring på dette.
Eike_Oak

Post by Eike_Oak »

Best å gå ned foran. Det er lettest å bytte dreving der og når den først er tungt drevet så er det mest sannsynlig fremme den er drevet tungt
- Skyt her -
as3

Post by as3 »

Tja :roll: tror nok det er på hjulet det er drevet for hardt,og så lenge dette er en veteransykkel blir det nok lettest å skaffe seg eit drev som man kan få til å passe på bakhjul med litt modifisering.Men det var dette med utveksling da.
La oss ta drivaksling ut fra motor,setter man på eit stort drev får man stor hastighet og lavt moment (kraft x arm)og motsatt med eit lite drev.og så skal kraften overføres til drevet bak.Vil man ikke få størst moment overført til bakhjulet med eit lite drev på motor? noen som skjønte dette :shock:
La oss si att du ikke har gir,og du har satt på eit lite drev på motor og eit større drev på bakhjul slik att sykkelen går akkurat i 100km/t
så setter man på eit STORT drev på motor og drever bakhjul til sykkelen går akkurat i 100km/t med Hvilken av disse 2 utvekslingene har man størst moment på bakhjul :?: :?:
Eike_Oak

Post by Eike_Oak »

Samme HVOR man drever, drevingen blir AKKURATT den samme uansett, både med tanke på hastighet og dreimoment
- Skyt her -
as3

Post by as3 »

Hmm.kanskje du har rett,Men har en magefølelse for att det ER noe her som eg ikke helt klarer å ordsette.Man kan samenligne det med disse RC bilene.Der veit eg dei bruker ein formel for å regne ut rett totalutveksling med den og den girkassen.
På disse elektriske Rc bilene er jo girkassen "uten"gir. dvs uten 1-2-3 gir osv bare ein fast giring.Og en av disse konkuranse bilen kom med ein modell i 2004.en ny modell i 2005 med en girkasse som hadde en anne utveksling en 2004 modellen.nå i 2006 kommer en ny modell av samme merke og her er girkassen identisk som 2004 modellen, for den hadde en utveksling som man fikk mer moment utav.Så eg tror det er noe mer her,men klarer ikkje å sette fingeren på det.
orion
MC: Nå: FZR 1000 Turbo
X: Husaberg FS650 '06
X: Kawasaki z750 '07
X: KTM 525 EXC '06
x: Yamaha YZ125 '02
X: Honda Shadow 125 '02

Post by orion »

tror rc biler å mc er litt forskjelliget.. :o
as3

Post by as3 »

joda klarer faktisk å se forskjell om eg anstrenger meg :wink: men greia blir det samme på begge.Man har en motor som driver en girkasse,som igjen driver hjul/hjulene.Så hvorfor drive utregnig med formler og bytte ut girkasser, om det er så enkelt att man kan bare bytte drevet på akslig ut fra girkassa til du er fornøyd,tror det er litt mer krøll en det.Hadde det vert så enkelt kunne man hatt f.eks 40 tanns bakdrev på alle motorsykler og ikke noe annet.og så hadde man hatt girkasse drev fra 8 tenner og oppover til 20-25 tenner.Må tenke litt mer på denne tror eg :D
Honda-Spirit

Post by Honda-Spirit »

Begynn med og sette større drev foran, (øk med maks 5 tagger om gangen :) ) og mindere drev bak. :lol:

Du vil få betydligere dårligere aks, men toppfarten er verdt og ta vare på :)
-HondaSpirit
as3

Post by as3 »

Honda-Spirit wrote:Begynn med og sette større drev foran, (øk med maks 5 tagger om gangen :) ) og mindere drev bak. :lol:

Du vil få betydligere dårligere aks, men toppfarten er verdt og ta vare på :)
Det du fåreslår her har ingenting med aks å gjøre om man passer på å vere i fritt fall allerede ved start :twisted:
Honda-Spirit

Post by Honda-Spirit »

DEt jeg sier er at du får høyere toppfart ;)
-HondaSpirit
Post Reply