Supermotard

Prat om tung MC.
Post Reply
Daniel_hoy
MC: Husaberg FS650 2008

Supermotard

Post by Daniel_hoy »

Prøvde å spørre på en gammel tråd tidligere men fikk ingen svar. :( Må no ver noen som vet nokke om dette. Så her er spørsmålene :

Skal snart kjøpe meg sykkel og tror jeg går for en supermotard.
Har kikket litt på Husaberg og har veldig lyst på den. Men er litt skeptisk til service intervallene.
Er det virkelig nødvendig med oljeskift etter 10 timer når den blir brukt til vanlig kjøring? Er vel litt med tanke på banekjøring det?
Trenger jeg å justere ventiler etter 25 timer? Ingen problem å gjør det selv. Men lurer på om det virkelig er nødvendig. Vil selfølgelig sjekke, er jo bare litt skruing. Kunne tenkt meg svar fra noen som har erfaring med sykkelen.

Har også lest litt om sykkelen og det virker som om det er endel folk som overhaler motorene. Er det ofte problemer med den? Eller er det bare viss den blir brukt HARDT. Hva deler i motoren er det som er problemet?

Lurer også på hva forskjeller det er på 2002-2005 modellene.

Ble endel spørsmål dette, så håper noen gidder å svare. Kunne også tenkt meg anbefalinger av sykler i ca. samme klasse. F.eks KTM660 (Serviceintervaller på den?)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Intervaller er intervaller. Spiller ingen rolle hvor rolig eller hardt du kjører. Hardt kommer du nok til å kjøre uansett 8)
Daniel_hoy

Post by Daniel_hoy »

Det er litt forskjell på kjøringa da. Ved banekjøring blir det FULL gass hele tiden, og er vel det den er tenkt til? Ved normal kjøring blir det selfølgelig endel gassing men langt i fra på samme måte.

F.eks: Vanlig intervall på oljeskift på bilen min bruker jeg å ta på 6-7500km. Men hadde jeg kun brukt den på bane hadde jeg ALDRI kjørt så lenge på samme olje. Så bruken har endel å si. :P
TheDuke2

Post by TheDuke2 »

KTM 660 har bra med krefter og 5000km service intervall(olje og ventiler) ,den er nok det beste valget om man er redd for serviceintervallene. Ellers er jo Husaberg 650 og KTM 525 betydelig sprekere ,men med korte service intervaller.
2004 KTM Duke II *Solgt*
2007 KTM 525 EXC/SM *Solgt*
2008 KTM 690 SMC
Daniel_hoy

Post by Daniel_hoy »

Er ikke så veldig redd for service intervallene. Er mer prisen jeg tenker på. Greit nokk at oljeskift er en liter. Men blir det 2 liter i uka koster det litt og virker som om det er endel andre deler som må skiftes ganske ofte. Selve skruingen er ingen problem. Har utroli lyst på en husaberg. Men det heller litt imot en som er litt mindre arbeid med.
Har kikket litt etter KTM660. Er ikke så veldig mange til salgs for tiden. Mye mer Husaberg. Ligger endel høyere i pris også.

Hvor mye hester er det orginalt på en KTM660? Noen som har erfaring med den?

Takk for svar så langt :D
brap

Post by brap »

Korte intervaller betyr ikke at du må bytte ut hele motoren hver uke, men at du må sjekke tilstanden ofte. Det er en forskjell.

En motor som er i race-trim vil alltid kreve mer oppfølging, siden man har mye finere toleranser mellom overflatene som er i bevegelse, og ting derfor slites fortere. Analogien til bilmotoren din vil derfor ikke stemme her: bilmotoren er ment for å gå rolig, men krever litt mer oppfølging hvis du kjører som om du har stjelt den. En race-motor er laget for å race, men pga. finere toleranser så sliter den mye fortere og krever mye oppfølging selv om du kjører rolig.

Som Desmo påpekte i den andre tråden din, finnes det gode alternativ som ikke krever like mye oppfølging. Han har en DRZ-400, ellers finnes det nesten vedlikeholdsfrie alternativ fra både KTM, Yama, Kawa, Honda og BMW, og sikkert flere også.

En ting som kan være greit å tenke på, spesielt om du velger en racy motor, er lokal tilgang på deler og kunnskap. Hvis du har en forhandler i nærheten hadde det kanskje vært en ide å stikke innom der og høre hva de har å si.
il4
Daniel_hoy

Post by Daniel_hoy »

Dårlig med mc forhandlere i området. Er vel bare Harley og Suzuki.
Har sett på DRZ400. Og virker som en bra sykkel det. Men kunne tenkt meg noe litt ekstremt viss du forstår.
Veit at det ikke er skifting av motoren som er på servicene. Somregel bare olje, filter og ventiljustering. Men har lest litt og da virker det som om det er endel andre ting som ryker også.
Har også en kompis som har jobbet et par år som mc mekaniker på Ride. Kawa og KTM var det vel han skrudde på. Men den butikken er ikke her lenger. Så hjelp til litt mer avanserte ting kan jeg sikkert få, men er det dyre deler så gidder jeg ikke det. Har en bil som jeg bruker masse penger på også. :?
TheDuke2

Post by TheDuke2 »

Daniel_hoy wrote:Er ikke så veldig redd for service intervallene. Er mer prisen jeg tenker på. Greit nokk at oljeskift er en liter. Men blir det 2 liter i uka koster det litt og virker som om det er endel andre deler som må skiftes ganske ofte. Selve skruingen er ingen problem. Har utroli lyst på en husaberg. Men det heller litt imot en som er litt mindre arbeid med.
Har kikket litt etter KTM660. Er ikke så veldig mange til salgs for tiden. Mye mer Husaberg. Ligger endel høyere i pris også.

Hvor mye hester er det orginalt på en KTM660? Noen som har erfaring med den?

Takk for svar så langt :D
Det er 72hk orginalt i KTM 660SMC etter at man har dyset om og fjærnet eksosrensingen som EU krever.
2004 KTM Duke II *Solgt*
2007 KTM 525 EXC/SM *Solgt*
2008 KTM 690 SMC
Daniel_hoy

Post by Daniel_hoy »

TheDuke2 wrote:
Det er 72hk orginalt i KTM 660SMC etter at man har dyset om og fjærnet eksosrensingen som EU krever.
Så hk messig så er Husabergen og KTM`n ganske like? Noen som har prøvd begge sykklene og kjent forskjellen? KTM`n er vel ca 20 kg tyngre?
Skal rett hjem å utvide lappen fra A1 til A no, men frem til det er gjort så vil jeg prøve å finne ut mest mulig. Så får jeg heller ta prøvekjøringa når jeg er ferdig med lappen. Lengter etter sykkel igjenn. Tre år siden sist jeg kjørte. :(
Post Reply