Oppkjøring tung MC
- YamahaYZF600R
- Posts: 44
- Joined: 17 Aug 2006 10:24
Oppkjøring tung MC
Hadde kjøretime med skolen i dag. Øvde oss på banen. Alt gikk helt supert helt til nødmanøver-øvelsen. Jeg kødda det så til, og fikk det ikke til. Jeg fikk til den første svingen til venstre når jeg tok styret til høyre, men ikke til høyre, fikk ikke dratt styret til venstre (sansene ville ikke det da jeg lå på skakke til venstre liksom....). Prøvde om igjen,og om igjen, men det samme skjedde hele tida. Kjørte i cirka 40 km/t, som er 10 km/t lavere enn det som skal til......... Håper jeg ikke er aleine her?? Noen andre som ikke fikk det til med det første? Noen tips?
Er ikke uvanlig det. Slet også med å få hodet med på å gjennomføre unnamanøvere. Beste tipset jeg kan gi er at du tar deg god tid slik at du er ferdig med fartsøkning og giring en liten stund før du kommer til første sving. På den måten får du roet ned kroppen slik at den er klar forl en litt mer unaturlig manøver.Jeg syntes alt ble letter når jeg fikk roa ned skrotten. Lykke til 

Prøv utenfor kjeglene først, evt. bare annen hver kjegle, slik at ikke du trenger å ha så mye nedlegg. Da burde det bli mindre skummelt.
Problemet mitt var egentlig at jeg hadde leid motorsykkel og øvd dagen før jeg begynte å kjøre i kjøregården med lærer, så jeg gjorde det veldig bra, og kjørte ikke noe mer der før på oppkjøringen. Da hadde jeg glemt hele teknikken, og tabbet meg fullstendig ut første gangen jeg prøvde.
Problemet mitt var egentlig at jeg hadde leid motorsykkel og øvd dagen før jeg begynte å kjøre i kjøregården med lærer, så jeg gjorde det veldig bra, og kjørte ikke noe mer der før på oppkjøringen. Da hadde jeg glemt hele teknikken, og tabbet meg fullstendig ut første gangen jeg prøvde.
V4 fun
man skal snik kjøre mellom noen kjegler, med to stopp der du skal ha benet i bakken. og litt S sniking. (ikke tid på deg) du skal ha en bremse test med hard bremsing (ingen krav til metere) du skal kontrastyre til venstre, så til høyre, rette opp og stoppe. fart ca 40-50km/t. og du skal ta en slakk sving i ca 30kmt og inn mellom noen kjegler
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
Re: Oppkjøring tung MC
Ikke dra i styret. Skyv det fra deg med venstre hånd når du skal svinge til venstre, og skyv med høyre når du skal til høyre. Det føles mye mer naturlig, og det er bare og tørre å prøve det første gangen, så går det greit.YamahaYZF600R wrote:Hadde kjøretime med skolen i dag. Øvde oss på banen. Alt gikk helt supert helt til nødmanøver-øvelsen. Jeg kødda det så til, og fikk det ikke til. Jeg fikk til den første svingen til venstre når jeg tok styret til høyre, men ikke til høyre, fikk ikke dratt styret til venstre (sansene ville ikke det da jeg lå på skakke til venstre liksom....). Prøvde om igjen,og om igjen, men det samme skjedde hele tida. Kjørte i cirka 40 km/t, som er 10 km/t lavere enn det som skal til......... Håper jeg ikke er aleine her?? Noen andre som ikke fikk det til med det første? Noen tips?
- YamahaYZF600R
- Posts: 44
- Joined: 17 Aug 2006 10:24
Har ikke noe med lengde/varighet å gjøre. Du må bare få sykkelen nok unna hinderet, og når du føler du har nok vinkel til å unnvike hinderet, så holder du bare denne vinkelen til du er forbi. Kommer hinderet fort, så må man selvsagt nykke til så sykkelen endrer kursen raskt.
Har selv aldri hatt noe problemer med dette, så for meg tenker jeg bare at jeg enten skal til høyre eller venstre, det skjer bare automatisk. Ofte det er stener eller objekter som har falt av andre kjøretøyer som ligger midt i veibanen i en sving, som jeg har måttet unnvike, og det går så fint atte.
Du må ikke komme til gjenstanden, og så prøve å tenke hvilken side du skal dytte/dra styret til, det må bare skje. Prøv heller å tenke på at det er lettere å unnvike hinderet på innsiden om du ligger i en høyresving f.eks. Det er enklere óg går kjappere, og gi sykkelen mer nedlegg, enn å måtte rette opp sykkelen.
Har selv aldri hatt noe problemer med dette, så for meg tenker jeg bare at jeg enten skal til høyre eller venstre, det skjer bare automatisk. Ofte det er stener eller objekter som har falt av andre kjøretøyer som ligger midt i veibanen i en sving, som jeg har måttet unnvike, og det går så fint atte.
Du må ikke komme til gjenstanden, og så prøve å tenke hvilken side du skal dytte/dra styret til, det må bare skje. Prøv heller å tenke på at det er lettere å unnvike hinderet på innsiden om du ligger i en høyresving f.eks. Det er enklere óg går kjappere, og gi sykkelen mer nedlegg, enn å måtte rette opp sykkelen.