Lyspære bak speedometer

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
User avatar
YamahaYZF600R
Posts: 44
Joined: 17 Aug 2006 10:24

Lyspære bak speedometer

Post by YamahaYZF600R »

Den er 12v og 1,7watts pære.

Vært rundt omrking overalt og nærmeste jeg kommer er 12v og 3watts pære. Blir det for varmt? Sterkt lys? Eller går det bra?

Eneste de har er 12v og 1,2 watts pære på Biltema, men det er et stykke unna........
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

parklys pære? på min er det 1,5W.. kjøpes på bensinstasjon..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

eller er det den som lyser opp speedometeret du tenker på? dra innom ett bilverksted..vet vi har mange forskjellige på jobben, men jeg har ferie om dagen så jeg får ikke sett hvilke vi har..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

ikke parklyspære..

instrumentbelysning!

Kjøp originalt da..
User avatar
YamahaYZF600R
Posts: 44
Joined: 17 Aug 2006 10:24

Post by YamahaYZF600R »

Neh, den ene lyser, som er 1,7watt. Også satte jeg i 3w. Lyser like sterkt og blir like varme. Så går for den jeg. Orker ikke bestille lyspære osv........... Så mye pes for ei lita pære.
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Det lønner seg å bytte alle pærene i instrumentpanelet samtidig. Når først en har røket, kan du være sikker på at det ryker flere så snart du har kjørt et par timer. :^o
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

om du går opp på W styrken kan og ledninger og jordingspunker bli for varme og ryke..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
YamahaYZF600R
Posts: 44
Joined: 17 Aug 2006 10:24

Post by YamahaYZF600R »

RH racing wrote:om du går opp på W styrken kan og ledninger og jordingspunker bli for varme og ryke..
Å gå opp fra 1,7watt til 3watts er risikabelt altså? Det er jo ganske lite watt i utgangspunktet. Den ene 1,7w pæra virka, sammenlignet 3 watts pæra. De lyste like sterkt og ble like varme.
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Det RH sier er bare prinsippielt riktig, men gjelder ikke her. Det finnes ikke ledninger som er så tynne ;)

Kjør på du hvis lyset ikke blir for sterkt på natta.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
Furre
Posts: 518
Joined: 26 Apr 2005 12:40
MC: MV Agusta F4
Location: Oslo

Post by Furre »

YamahaYZF600R wrote:
RH racing wrote:om du går opp på W styrken kan og ledninger og jordingspunker bli for varme og ryke..
Å gå opp fra 1,7watt til 3watts er risikabelt altså? Det er jo ganske lite watt i utgangspunktet. Den ene 1,7w pæra virka, sammenlignet 3 watts pæra. De lyste like sterkt og ble like varme.
det er nesten en dobling av watt, ergo du trekker dobbelt så mye milli amper, tversnittet på disse ledningene er veldig lite, og det er en sjanse å ta med henhold til kabelenes strømføringsevne, men opp til deg, jeg hadde byttet alle til orginale, er som regel det lureste.
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Det anbefales å bruke wattstyrken som er gitt originalt. Kjenner altfor mange som har fått smeltet saker og ting pga "bare litt mer watt kan ikke skade, det blir da bare mer lys".
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

regner med at dette er sånne pærer med plastik sokkel? som vries rundt på platikplaten bak i instrumentet? der den har to koblingspunker i den plastfolien? om så.. ville jeg ikke byttet til annen pære.. mange har gjort dette på biler da dem f.eks bytter plater til fargede etc. disse slipper ikke gjennom så mye lys så dem setter i sterkere pærer.. dette medfører kortslutninger og i værstefall brann.. vi hadde en Toyota Supra på jobben dette var gjort med, denne brant helt opp pga dette. (dvs: brann startet i instrumentpanel)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
YamahaYZF600R
Posts: 44
Joined: 17 Aug 2006 10:24

Post by YamahaYZF600R »

Oki.

Kanskje jeg skal ta å kjøpe andre pærer da. Ser de har noen 1,2 watts pærer på biltema. Er det noen ulemper med mindre watt da? hehe...
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

eneste ulempen er da svakere lys..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
YamahaYZF600R
Posts: 44
Joined: 17 Aug 2006 10:24

Post by YamahaYZF600R »

Image

Det er slike pærer som nr 6 ja.

Får vel kanskje spesial bestille disse pærene da... Hmm... :roll:
Post Reply