Hjelp! Starteren hengte seg. Innslaget kaputt?
- Tekumseh
- Posts: 2370
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Hjelp! Starteren hengte seg. Innslaget kaputt?
Starteren sluttet ikke å gå, og ble varm, og fortsatte etter jeg hadde slått av tenning.
Måtte koble fra starter, ta trillstart og kjøre hjem.
Nå har jeg koblet fra et varmt batteri...
Er det innslaget som er kaputt?
Og er 'innslaget' det såkalte startmotor-releet?
Hva koster det, og hvor får jeg evt. bestilt?
Måtte koble fra starter, ta trillstart og kjøre hjem.
Nå har jeg koblet fra et varmt batteri...
Er det innslaget som er kaputt?
Og er 'innslaget' det såkalte startmotor-releet?
Hva koster det, og hvor får jeg evt. bestilt?
- Tekumseh
- Posts: 2370
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Den har gått/starta som ei klokke før, så det må være releet.RH racing wrote:er ikke overslag no sted da? noen + ledninger som ligger til gods?
Starteren testa jeg like før jeg plukka av batteriet i går kveld, og den går i allefall. Regner med det er releet (trodde det het innslaget, men det er vel egentlig et rele)
Skal bestille nytt i morgen (hvis det ikke er like dyrt som på en Kawa jeg leste om her. Hos han kostet det 1400,- Da åpner jeg og prøver å fikse det selv...)
- Tekumseh
- Posts: 2370
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Jeg skal og hente styrelåsen på Verdal Båt-Scooter-MC i morgen, skal undersøke med dem først. Takk for tipset.33.R.P.M. wrote:Sjekk først hva nytt koster hos MC-oslo da får du en pekepinn på hvor mye et brukt skal koste.... Japanmotor er ikke de billigste i byen.. og 'servicen' suger...Tekumseh wrote:Er det OK pris?
By the way, Japan Motor hadde bare nye, så det er ikke snakk om bruktpris.
Mulig jeg får fixa det gamle, men plutselig kan det bli sånn igjen. Et nytt holder forhåpentligvis i noen år.
- Tekumseh
- Posts: 2370
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Jeg tror ikke disse symptomene kan komme av noe annet.bandit wrote:Hold oss oppdatert da. Greit å vite at det mest sannsynlig er releet som er gåent hvis jeg noen gang skulle oppleve for samme symptom..!
Er glad jeg hadde det vettet jeg plukka av polene på batteriet, ellers kunne vel sykkelen ha blitt brent opp. Starteren håper jeg det gikk bra med. Den går fortsatt rundt ved test, men vet ikke om den starter sykkelen enda.
Blir man for noe sånt må man først og fremst få kobla av starteren med en gang, for så å koble fra batteriet. Er batteriet bedre tilgjengelig, ta det først. Jeg kobla fra starteren og kom meg hjem. Da var batteriet glovarmt.. (Glad for at det er verktøy-veske på den.)
Hørte at BMW hadde dette problemet på en del sykler i 2000/2001. Der starterreleet tok inn fukt og ble kaputt i løpet av det første året.
Jeg mener å ha lest at de kalte inn alle for utskifting.
- Tekumseh
- Posts: 2370
- Joined: 03 Aug 2006 01:50
- MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing - Location: Steinkjer
Lovte vel å si fra her, og ja, det var reléet som var gåent.
Nå går den som ei klokke igjen. Og starteren fungerer fortsatt også, til tross for skikkelig hard behandling mens det sto på.
Eneste jeg ikke har fått testa enda er om batteriet tålte det. Selv det tar lading, synes jeg det tappes fort. Men har da ikke lada det på topp (har ikke hatt tid...)
Nå går den som ei klokke igjen. Og starteren fungerer fortsatt også, til tross for skikkelig hard behandling mens det sto på.
Eneste jeg ikke har fått testa enda er om batteriet tålte det. Selv det tar lading, synes jeg det tappes fort. Men har da ikke lada det på topp (har ikke hatt tid...)