Ujevnt drag i sykkelen

Prat om tung MC.
Loffen
MC: Kawasaki ZX6R 99/00

Ujevnt drag i sykkelen

Post by Loffen »

Poster her siden det gjelder MC generelt.

Med drag mener jeg ikke motoreffekt, men at når jeg kjører motbakke eller bortover, merker jeg et slags ujevnt drag. Turtallet kan best beskrives slik:
nnnNNNnnnNNNnnnNNNnnnNNNnnnNNNnnn.

Gir jeg mer gass slutter det, slipper jeg gassen slutter jeg jo å trille, så da skjer det heller ikke.

Jeg har splitter nytt kjede/drev-kit som kostet meg over 1000-lappen (forsterket z-ring etellerannet...), og vil ikke tro at mine 30 ponnier sliter dette noe særlig skeivt.

Kan legge til at mitt gamle kjede var svært skeivslitt... Kan dette hatt noe innvirkning på fordrev-akselen? :? På en måte; nei, siden lyden kommer ikke så ofte som den spinner rundt. Det hele minner meg om et kjede som strammer og slakker seg. Jeg har hele tiden sørget for å ha rett stramming på kjedet siden jeg satte det på (2 uker siden), men blir sint hvis det allerede nååå er skeivslitt.

Noen ideer fra tungfolket? Regner med dere sliter mer med skeivslitte kjeder med goooodt over min motoreffekt :roll:
Asfaltkongen

Post by Asfaltkongen »

er dette kun i bunnregisteret?
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Veldig skeivslitt kjede ?
adoniz

Post by adoniz »

Kanskje det er strukket seg..
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Er det punktstrekk han prater om, eller what :)
adoniz

Post by adoniz »

naturligvis
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Er litt treig idag, men jeg fikk et rart bilde av et kjede i hodet så :)
Loffen

Post by Loffen »

Skeivslitt aka punktstrekk. Ligger det ikke i ordet? :P

Merker det kun på 4-5-6-(7) tusen omdreininger av et register fra 0 til 12 tusen ca...
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Punktstrekk er enkelt å sjekke. Stikk ut og mål slakken.Trill så sykkelen så kjede får gått en halv omdreining. Mål så kjedet igjen. Var det lik slakke, eller merkbar forskjell ?
adoniz

Post by adoniz »

rc-marcus wrote:Skeivslitt aka punktstrekk. Ligger det ikke i ordet? :P
tjasj.. :) nei?
adoniz

Post by adoniz »

Gixxerman wrote:Er litt treig idag, men jeg fikk et rart bilde av et kjede i hodet så :)
:P
Loffen

Post by Loffen »

Hvofor oppstår punktstrekk?
Hva kan man gjøre med det?
Skal ikke et såkallet forsterket kjede tåle den litla motoren? :D
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Punktstrekk skjer om kjedet enten er for stramt eller for slakt. I tillegg kan et tørt kjede med mye sandpartikler gjøre susen det også. Får man først punktstrekk er det bare å kaste uansett hvor nytt eller gammelt det er.
adoniz

Post by adoniz »

Som gixx sier.. Som regel pgs for stramt kjede. Da er det bare å hive. Feil montert rett og slett. Har ikke med motoreffekt å gjøre
Loffen

Post by Loffen »

da kjedet er nytt og kjørt bare noen mil med må dette "gå seg til". Aldri kjørt med mindre enn 2,5cm slakk i kjedet.
Post Reply