Ujevnt drag i sykkelen

Prat om tung MC.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

punktstrekk er vel noe som er lettest å få med for stramt kjede? eller tar jeg da feil!?

Har du for stramt kjede, hiver en kompis bakpå, kjører på en hump? å vips!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Joa, men se for deg at kjedet er altfor slakt. Se for deg gyroeffekten som får kjedet til å kaste seg selv rundt drevene. Husker jeg bøffelånte peden til brutter i moppetiden. Kjedet på den falt av stort sett hele tiden, og det kjedet tror jeg hadde sett sine bedre dager. Sykkelen får en veldig rykkete gangene, og om kjedet er slakt nok, så vil det faktisk glippe på drevene ved for mye pådrag. Da herper man kjedet rimelig fort, og drev óg for den saks skyld.
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Post by Keihin »

Ingen som helst fare med å ha så mye slakk på kjedet at det ser ut som en hengebru. Hopper ikke over før du har knekkt tennene... Kjedet kan skrape opp diverse og sykkelen blir litt ekkel pga dødgangen, men det er alt.

For strammt er 10 ganger værre, da du risikerer å ta livet av lagrene på utgående aksel, med resulterende overhaling av girkasse...

Uansett så er jeg rimelig sikker på at vi i denne tråden egentlig burde snakket om justering av gassere på oljebrennere (2 takter). For meg høres det ut som et symptom på mager blanding på nåla eller noe. Men nå er jeg jævlig rusten på 2 takter :)
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
inunf
Posts: 4946
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

howstuffworks tror jeg det står en artikkel om forgassere. På slutten av artikkelen kommer det opp linker til andre sider med mer informasjon. Mener å huske at der var en artikkel om forgasserjustering (hoveddyse, nåldyse&dysenål og pilotskrue). Jeg fikk stor hjelp av denne artikkelen da jeg justerte forgasseren på NSR'en min for 2 år siden.
User avatar
Loffen
Posts: 154
Joined: 05 Sep 2005 22:22
MC: Kawasaki ZX6R 99/00
Location: Volda

Post by Loffen »

Jaja, har slakket kjedet litt og det ble mye bedre.
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Ujevnt drag eller dårlig drag på enkelte turtall på en 2-takts motor kan nesten alltid skylles på feil bensin/luft blanding

Ta en plugchop, prøv andre dyser, flytt på nålen. Og for all del! Les en (helst fler) guide(r) til hvordan man stiller en gasser!!!
- Skyt her -
User avatar
Loffen
Posts: 154
Joined: 05 Sep 2005 22:22
MC: Kawasaki ZX6R 99/00
Location: Volda

Post by Loffen »

Dere skjønner ikke hva jeg mente med ujevnt drag. Du tenker nok på fjusking, og ikke slikt problem jeg hadde.
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

rc-marcus wrote:Dere skjønner ikke hva jeg mente med ujevnt drag. Du tenker nok på fjusking, og ikke slikt problem jeg hadde.
Tenker ikke på fjusking :)
- Skyt her -
Post Reply