STOR forskjell? Yamaha R1 og Yamaha R6...

Prat om tung MC.
LEctOR
MC: Honda CB900 Hornet

STOR forskjell? Yamaha R1 og Yamaha R6...

Post by LEctOR »

Hei

Har planer om å kjøpe meg sykkel til sommeren.
Har veldig lyst på yamaha yzf 1998 - 2002 model.

Men enkelte sier at jeg ikke skal kjøpe R1 pga lite
erfarig og at en R6 til være mer enn nok.
Det tviler jeg ikke på, men jeg vil helst kjøpe meg
en sykkel for å ha den en god del år, da jeg HELT
sikkert kommer til å koste på den litt av hvert :P
Planen er å bygge den om til en Streetfighter...
Å det koster jo fort en del.

Men lurer da på om dere kan fortelle meg den store
forkjellen... For det har jeg enda ikke fått svar på.
Jeg forstår jo at den vil gå "fortere"... Men om jeg "vil"
være dum så klarer jeg sikkert like så lett å kjøre ihjel
meg på en R6. Men jeg har såpass hjerne så jeg kommer
ikke til å kjøre som en "idiot". Men synes det er greit å ha
det "største" da jeg først skal kjøpe. Hører mange som har
kjørt litt som vil bytte sin 600 til no større. Er jo heller ikke
store pris forskjellen.

Dere forstår vel hva jeg mener... så plz ikke kværuler :P

Håper på svar.

MVH TomR
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hvor gammel er du da :)

Måtte bare spørre, sorry. De fleste med R i blodet, går nok lei en 600 etter første sesong. Selv har jeg den 750'n i signaturen, og av og til ønsker jeg meg mer krefter. MEN, til tider så overrasker den meg bare mer og mer egentlig. Er litt frem og tilbake, og det syntes jeg faktisk er litt artig, slik at jeg ikke alltid bare må ha mer heh :) Eneste grunnen sålangt til at jeg ønsker mer kubikk, er dreiemoment, som er kjekt på tur. På svingete veier er det jo litt artig å gire da, men vanlig E6 eller riksvei kjøring så er det greit med litt realt grunt også :D Har 80Nm på hjulet, men kunne gjerne ønsket 20-25 mer :)
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

Hvor gammel er du da :)

Måtte bare spørre, sorry. De fleste med R i blodet, går nok lei en 600 etter første sesong. Selv har jeg den 750'n i signaturen, og av og til ønsker jeg meg mer krefter. MEN, til tider så overrasker den meg bare mer og mer egentlig. Er litt frem og tilbake, og det syntes jeg faktisk er litt artig, slik at jeg ikke alltid bare må ha mer heh :) Eneste grunnen sålangt til at jeg ønsker mer kubikk, er dreiemoment, som er kjekt på tur. På svingete veier er det jo litt artig å gire da, men vanlig E6 eller riksvei kjøring så er det greit med litt realt grunt også :D Har 80Nm på hjulet, men kunne gjerne ønsket 20-25 mer :)
Effektkurve for -04 S4R;
Image
8) Tenkte du kunne få se dette, du som er så glad i tall, Gixxerman. 8)
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
LEctOR
MC: Honda CB900 Hornet

Post by LEctOR »

Gixxerman wrote:Hvor gammel er du da :)

Jeg er 23år gamel... Men kanskje litt mer voksen i hue.
Iaf enn de jeg kjenner med sykkel :P hehaho...
Gixxerman

Post by Gixxerman »

"Tror" denne tråden fort sporer av :lol: Desmo, ta med deg Nugatti brakka di, her snakker vi om R-sykler :D Og japsene slår Nugatti hva Nm angår :wink:
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Gixxerman wrote:"Tror" denne tråden fort sporer av :lol: Desmo, ta med deg Nugatti brakka di, her snakker vi om R-sykler :D Og japsene slår Nugatti hva Nm angår :wink:
Nm er helt irrelevant (det er kanskje å overdrive, da effekten er en kombinasjon av turtall og dreimoment, poenget er at dreimoment alene sier ikke noe) for en sykkels ytelse, det som teller er antallet hestekrefter på et gitt turtall. Det folk som oftest mener når de snakker om Nm er at motoren yter bra på lavt turtall.

AtW
BALLA

Post by BALLA »

LEcTOR.

Det er ikke noe å lure på, jeg kjøpte selv en GSX-R 600 for bare noen uker siden. Synes dette er for spett allerede, kjøpte sykkelen fordi jeg fikk den VELDIG billig, gått lite og bla,bla,bla. Men poenget er at hvis du skal kjøpe en sykkel for å ha noen år som du sier, og er ute etter en R sykkel, IKKE kjøp deg en 600!! :? Du kommer til å angre fort!! :wink:

BALLA (GSX-R 600) 8)

WE KICK ASS FOR THE LORD!!! (Kødda)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

ATW, de Ducatisiti folka skryter så veldig av dreiemoment skjønner du, men japsene slår dem både på dreiemoment óg hestekrefter. Da begynner man nesten å lure på hva man skal med Twin sykkel, foruten lyden da :P
ATWindsor

Post by ATWindsor »

Gixxerman wrote:ATW, de Ducatisiti folka skryter så veldig av dreiemoment skjønner du, men japsene slår dem både på dreiemoment óg hestekrefter. Da begynner man nesten å lure på hva man skal med Twin sykkel, foruten lyden da :P
Jeg har hørt noe om at twinmotorer har noen motorkarakteristikker som gjør de enklere å kontrollere ut av svinger. Men rent ytelsesmessig er det vel ikke noe fordel skulle jeg tro, ingen i motoGP bruker jo feks twin.

AtW
Keihin

Post by Keihin »

Du burde absolutt prøve en 600 og en 1000 Lector. Det er egentlig ikke slik at en R1 går mye "fortere". Setter du de opp mot hverandre på 0-100km/t, 0-402m og toppfart blir du overrasket over hvor små forskjeller det egentlig er. Du blir ikke på noen måte parkert av en 1000 når du kjører 600.

Faktisk så kjører mange betydelig fortere med 600 enn 1000 da de ikke er så "skumle" og brutale hvis vi kan kalle de det. F.eks. på Rudskogen som er en liten bane kjører de fleste fortere med 600 enn 1000.

Det er dette begrepet "grunt" som er den store forskjellen. R1 kan løfte forhjulet i 1. gir før den har passert 4000rpm, og er fullt i stand til å ta en effektiv forbikjøring i 100km/t i 6. gir uten nedgiring. En 600 er "stress" å kjøre i forhold, da du må gire foten blå ved aktiv kjøring, og en forbikjøring krever minst 2 hakk ned før noe skjer.

Til de som diskuterer hk kontra nm så har begge feil. Det er _kurven_ som er viktig, ikke hvor toppene er... Og ja, jeg har 183nm *ond latter* ;)
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
ATWindsor

Post by ATWindsor »

Keihin wrote: Til de som diskuterer hk kontra nm så har begge feil. Det er _kurven_ som er viktig, ikke hvor toppene er... Og ja, jeg har 183nm *ond latter* ;)
Jeg har ihvertfall ikke nevnt noe om at det er bare toppen som teller, men området rundt toppen er jo viktigere enn resten.

AtW
Gixxerman

Post by Gixxerman »

ATWindsor wrote: .... ingen i motoGP bruker jo feks twin.

AtW
Tja, dette er ikke heeeeeelt riktig :wink: Capirossi vant løpet 20.August på en, du gjettet riktig, Ducati :wink:
ATWindsor

Post by ATWindsor »

Gixxerman wrote:
ATWindsor wrote: .... ingen i motoGP bruker jo feks twin.

AtW
Tja, dette er ikke heeeeeelt riktig :wink: Capirossi vant løpet 20.August på en, du gjettet riktig, Ducati :wink:
Ducati bruker vel ikke twin i motoGP?

EDIT: ifølge ducati sine hjemmesider er det en firesylindret motor de bruker i motoGP-sykkelen sin.

AtW
inunf
MC: Ymse

Post by inunf »

V4 for å være eksakt. Og de liker nok ikke det faktum at de aldri hadde hatt sjangs med en twin.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hmm, ok, ehh... V4 ja... hørte en VFR800 komme inn på grava på onsdag, og den hadde effektannlegg. Da den nærmet seg hørtes den faktisk ut som en V2. Var faktisk ganske rå lyd :)
Litt latterlig av Duc og ikke stå fast ved V2 om det er hva de markedsføres som :lol:
Duc er en bløff :P
Post Reply