"Dødt" drag rundt 6500 - 7500 rpm. Honda CB 500

Prat om tung MC.
Post Reply
KS
MC: Honda 500 CB. Eid av ei dame siden ny. Kun kjørt 19000km da jeg kjøpte den. Alltid hatt service hvert år. Da jeg kjøpte den, startet den ikke. Byttet batteri, dempere, dekk (orginale fra 1995!!) og "tjukk" bensin samt bensinslanger.

"Dødt" drag rundt 6500 - 7500 rpm. Honda CB 500

Post by KS »

Har kjøpt inn en Honda 500 CB fra 1995 som kun er gått snaue 19000km. Denne hadde hatt service i fjor, kjørt i 2 uker så satt til side. Etter ca 2 mnd ble den forsøkt startet men intent skjedde. Det ble så ladet batteri, men ikke mer skjedde av den grunn. Deretter har den blitt stående inntil jeg dukket opp en dag og kjøpte denne sykkelen.

Jeg har byttet batteri (nytt orginalt batteri) og tømt flottøren i forgasserene for bensin og vann. Deretter startet sykkelen. Har hatt ca 20 mil på denne de siste 14dg.

Problemet:
Ved gasspådrag aksellererer den jevnt opp til ca 6500 omdreininger før den "dør" henn.."hoster litt"...opp til ca 7500 omdreininger for så å ta av igjen opp til godt 10000omdreininger. Har sjekket og byttet ut tennplugger. De gamle var litt grå, ellers rimelig fine. Luftfilter er helt nytt. Mer har jeg ikke fått sjekket før evt. tanken må løftes bort og forgassere må justeres eller demonteres for rens.
Noen som har tips om hva dette kan være? Jeg har ikke verktøy eller kunnskap om å justere forgasserene, så jeg ser helst at det ikke blir "løsningen"...

Mine tanker rundt problemet:
Kan det være problem med tennplugger (neppe, da disse er skifet ut nylig)
Kan det være problem med bensinen som er "gammel" (neppe, da den starter lett og ikke har noe problem i resterende register)
Kan det være problem med tett luftfilter (neppe, da dette er nytt og sjekket ok)
Kan det være problem med bensintilførsel (neppe, da den kommer så til de grader tilbake ved ca 7500 rpm)
Kan det være problem med tenningen? (kanskje, hvordan sjekke dette?)
Kan det være problem med forgasserjusteringen? (Ingen kunnskap om doble forgassere på sykler - anyone??)
Kan det være problem med annet elektrisk? Skade på kabler, releer, annet? (ukjent område, men kablene ser ok ut før jeg demonterer...)

Setter stor pris på all tilbakemelding jeg kan få, da solen skinner her på vestlandet og jeg har endeligen kjøpt min første sykkel etter å ha hatt lappen i 12 år. (en gang må selv jeg begynne å lære mc kjøring godt)

Mvh
KS
Honda 500 CB 95 mod
Pollti

Post by Pollti »

Hva det kan være ved jeg ikke men Pegasoen min har en dødspot rundt 5200 rpm. Mener at dødspoten er fraværende helt til tanken nærmer seg reservenivå. Ihvertfall blir dødspoten veldig merkbar da,men det kan jo sitte i hue på sjåføren også.
Ville begynt med tenningen og deretter bensinsystemet.
sorrow

Post by sorrow »

Finnes det noe utslippsregulerende mekanikk på den sykkelen? Eksos ventiler f.eks som kan være defekte? Turtallet du nevner er omtrent i området hvor man utfører endringer for å korrigere utslippsgasser etc.

Ellers så ville jeg satt den bort til noen som kan forgassere. Forgasser justering er litt som lotto for de som ikke kan det.
CBR 900 RR 2001 Silver
Fantomet
MC: ZX12R Med BMCfilter, Powercommander og Full MUZZY exaust!!
Move aside folks - comin` through!

Post by Fantomet »

Det står vel aldri på et effektanlegg? Har hørt at for lite motstand i eksos kan føre til dette hvis man ikke gjør noe med luftfilter og forgasser.
Kawasaki ZX12R 2000mod
Før:
Honda CBR 900RR
Kawa GPZ 1000RX,
Kawa Z650
KS
MC: Honda 500 CB. Eid av ei dame siden ny. Kun kjørt 19000km da jeg kjøpte den. Alltid hatt service hvert år. Da jeg kjøpte den, startet den ikke. Byttet batteri, dempere, dekk (orginale fra 1995!!) og "tjukk" bensin samt bensinslanger.

Post by KS »

Takker for tips folkens!

Sykkelen er i orginal forfatning, dvs ikke noe trimmedeler..(ei heller skiftet dekk på de snaue 19000km...Galskap!)

Sorrow:
kan du forklare litt mer om "Finnes det noe utslippsregulerende mekanikk på den sykkelen? Eksos ventiler f.eks som kan være defekte?"?? Eksosventiler...hvor kan disse evt. være? Noe som kan ses på motoren utvendig evt i demonteringsseksjonen i Haynesboken? Isåfall, hva skal jeg se etter??

Når det gjelder forgassere, så har jeg en (strengt gifte) mc mekanikker som kan se på dette. Ulempen er at "kånå" planlegger hans tid...Han kunne ikke svare før han fikk se på den, og med "kånå" si planlegging vil det aldri skje.

KS
Honda 500 CB 95 mod
Pollti

Post by Pollti »

Har den orginal dekk enda :shock: Ville levert den på verksted da og fått løst problemet der. Har sikkert ikke vært gjort mye av annet vedlikehold heller da ? En skal kunne stole på den skjeineløyse kjøyregreia og driftssikkerhet er alfa og omega.
KS

Post by KS »

Sykkelen er kjørt i Oslos gater, til og fra jobb. Dama som har hatt den siden ny, kjørte den meget fint. Har hatt de servicer som "skal trenges" sa hun..dvs dekkmønster er igjen så ikke bytt.

Uansett, sykkelen har vært hos "Pekkas" i Sandnes i fjor for service. (Damen flyttet hit). Denne karen har hatt flere av norges beste motorer da han selv var aktiv sportsutøver, ulempen er ryktet "Har du hatt den hos pekkas, er den ødelagt for alltid". Uansett, han er billig og har trolig gjort sin jobb godt..i de 2 ukene hun benyttet sykkelen. Pekkas hadde service på den, så service er tatt i fjor sommer.

Så til Pollti; sykkelen har hatt service. Ved sjekk av hjullager, tannhjul, dempere og lyd..så virket alt ok. Fikk selvsagt beskjed om at den ikke startet (byttet batteri, tømte flottørbeholderene i forgasserene for vann og den startet).

Kjører fortsatt på gammel bensin (95 + noe 100 oktan). Første tanken var selvsagt bensinen, men da hendelsen skjer ved samme turtall, henger jeg fortsatt på det som Sorrow skrev.

KS
Honda 500 CB 95 mod
magne196

Post by magne196 »

hadde samme problem med fj 1100 86,en gal kamerat overtok sykkelen noen mil (kjørte som en gris)problemet løste seg(sykkelen er brukt av en gammel mann de siste 10 år).mulig daukjørt.
bandit
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird

Post by bandit »

Som magne her nevnte, det kan hende sykkelen bare trenger å "blåse litt fra seg" som det heter. Min sykkel hadde "turtallssperre" på rundt 5500 rpm da jeg kjøpte den, ettersom sykkelen fikk alt for mager blanding (pga powerfilters og effektanlegg). Da jeg byttet nåler og dyser, gikk turtallet knirkefritt opp til ca 10000. Siden du har orginalt luftfilter og eksos, tror jeg neppe det er noen vits i å eksperimentere med andre dysenåler etc.. Det kan vel tenkes at det ligger noe på dysenålen(e) som gjør at motoren ikke får nok bensin ved ca 50-60% pådrag? En god forgasserrens er uansett aldri å forakte. Og når du likevel har demontert forgasserne, sjekk vakuumbelgene nøye for evt rifter. Hvis forgasserne får inn "falsk luft" gjennom membranen, løfter ikke stempelet seg slik det skal, og dette kan nok også gi symptomene du nevner.. 8)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
LemonDog
MC: 1998 Honda VFR 800, svart.

Post by LemonDog »

Tviler på at det finnes noe utslippsregulerende mekanikk på den sykkelen. Har en '96-modell av samme sykkel, og den trekker jevnt fra ca 3000 rpm til 10000.
KS

Re: "Dødt" drag rundt 6500 - 7500 rpm. Honda CB 500

Post by KS »

LØSNINGEN:

Beklager sen tilbakemelding til dere som har gitt tips til meg. Men løsningen er blitt "Som magne her nevnte, det kan hende sykkelen bare trenger å "blåse litt fra seg" som det heter." SAMT tømming av bensintanken inkl slanger helt frem til forgassere. Virket til å være masse "slagg" i bensinen, så jeg bytta også alle slanger (de gamle virket "myke"! vs de nye). Funket greit etterpå. litt igjen ett sted, trolig i gasserene, men godt nok pt. Forgasserrens er flittig brukt. (men har lest at det "kan skade" motor, så en flaske er alt eg har benyttet fordelt på flere tanker).

//Kjartan \:D/
Honda 500 CB 95 mod
Post Reply