Deler til LS 650 Savage

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
såw
Posts: 3
Joined: 21 Sep 2006 20:49

Deler til LS 650 Savage

Post by sÃ¥w »

1. Noen som har tips til nettsteder der jeg kan få kjøpt deler til Savage`n?

Tenker på andre nettsteder enn ebay.

Horrible priser på originale deler. Eks: Ny drivreim til Savage`n - 2600,-.

2. Har litt problemer med at drivereima gnisser litt mot reimhjulet foran. Ulyd som ikke bør være der når jeg kjører. Flere med dette problemet?

Står i Bike bruktguiden at merkene på svingarmen ikke er helt til å stole på? Hvordan kompensere for dette sånn at bakhjulet står rett og ikke skjevt? Noen som kjenner til dette?

3. Hvordan får jeg tatt av tanken på denne sykkelen? Må jeg ta av bensinkranen først?
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Post by Den Røde Fare »

Kranen må vel ikke av?

Hadde en Savage selv en gang i tiden, og pga manglende verktøy måtte tanken av for å få skiftet plugg. Og jeg klarte det, aldeles alene.

Men vær obs på vakumslange eller hva det nå er, den kan fort hoppe av, og sykkelen går ikke skikkelig om man ikke setter kranen på "Pri" eller hva nå den stillingen het.
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
User avatar
Tekumseh
Posts: 2370
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

Flere med Savage her. Koselig!!
Velkommen skal du være!
Hvilken farge, årsmodell? Bilde?

Har selv samme problem med ulyd i reima, og mistenker derfor at ikke bakhjulet står som det skal, selv om merkene er rette...
Venter til første snøen kommer, så skal jeg se om det blir ett rent spor i snøen.

Hvis merkene ikke er til å stole på, må man vel finne ut hvor mye man skal unnvike på det ene merket, og justere etter det.

En danske har noen deler:
http://www.suzuki-savage.dk/reservedele.shtml
og flere dansker vet kanskje om deler:
http://www.hotforum.dk/hotforum/instanc ... c?OpenView
Ellers er det et flott internasjonalt forum her:
http://suzukisavage.com/cgi-bin/YaBB.pl

Selv har jeg kun kjøpt originale deler hittil.
Men det fins vel et par huggerier her til lands som også kan ha deler:
http://www.krangnesmotor.no/
http://www.notoddenmcdeler.no

Når det gjelder tanken har jeg ikke peiling, har ikke vært av med min enda...Men én på forumet her som kaller seg 33.R.P.M. vet mye mer om dette enn meg.
http://www.mc-forumet.no/viewtopic.php?t=1124

Last ned brukermanualen fra nettsida mi da, kanskje det står noe der?:
http://suzuki.savage.tripod.com/
User avatar
Einar
Posts: 650
Joined: 26 Apr 2005 15:03
Location: Tofte

Post by Einar »

Image
Image
Kranen må ikke av.. men første gang da ville jeg ikke bruke makt.. så jeg løsnet kranen... men når tanken var av kunne jeg se at rammen er oppskrapet(nede i høyre hjørnet på bildet) etter at tanken har blitt tatt av flere ganger og da med kranen som skraper lakken av.... så neste gang var kranen på...... og jeg brukte litt mer makt... det er noe dritt at man må av med tanken for å bytte tennplug... heldigvis gjør man det ikke så ofte.... det finns et mod(sparkplugdoor) det å la coveret være løst bak sånn at man kommer til pluggen med tanken på... men det er så kronglete at jeg tar heller tanken av...
Image

reima kan du sjekke med å heve bakenden opp og snurre hjulet... reima skal være noenlunde i midten(ikke komme for mye bort i kanten.... pipinga de kan også komme av at reima er for stramm.. sjekk det.. hvis du ikke har "reimstrammingmålingsverktøyet" (tension gauge) som følgte med verktøysettet.... kan du bruke 90graders metoden... du skal kunne vri reima på midten 90 grader.... hverken mer eller mindre... da er den riktig strammet.. sånn ca.
Du trenger bare 1
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Det beste og enkleste for innretting av sporing er laser. Laser-Cat er en hendig liten sak som legger en laserstråle langs reima, og så er det bare å rette inn etter den. Bruker selv en sånn til innretting av kjeder og det er veldig greit.

Jeg kjøpte min hos http://www.monsterbike.no

Bare vær obs på at det er streklaseren du bør ha, ikke punktlaseren. Streklaseren har en sammenhengende stråle som du ser, mens punktlaseren bare sender et lyspunkt. Enklere å få riktig resultat med streklaseren.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
såw
Posts: 3
Joined: 21 Sep 2006 20:49

Post by sÃ¥w »

Har en 96 mod, gul. Runder straks 10.000 km. Hadde stått i noen år når jeg kjøpte den.

Takk for tips!
96 mod Suzuki LS 650 Savage
User avatar
Tekumseh
Posts: 2370
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

Lykke til med mekkinga. Jeg ble så glad når det kom flere med Savage! 8)

Det er ikke Unni Wilhemsen sin du har kjøpt da :D :
Image Image
Last edited by Tekumseh on 24 Sep 2006 16:44, edited 1 time in total.
User avatar
Tekumseh
Posts: 2370
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

Det er noe som ikke stemmer på sykkelen min også...

Strammeskru på venstre, og på høyre side:
Image Image

Reima bakfra, og hjulet bakfra:
ImageImage

Ikke rart det gikk i rykk og napp i svingene...

Her må det vel måleutstyr til ja.. og nytt bakdekk...
såw
Posts: 3
Joined: 21 Sep 2006 20:49

Post by sÃ¥w »

Spm angående demontering av tanken. Må jo få tappet av bensinen.

Som jeg kan se så går det 2 slanger fra bensinkranen. Hvilken er bensinslangen og hvilken er vakuumslangen?. En har stor diameter (grå) og en har liten diameter (svart) og er stålomspunnet.
96 mod Suzuki LS 650 Savage
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

bruk skyvlaere fra tuppen paa svingarma og fram til hjulbolten. da blir det rett. Har du raad til en laser saa kjoep deg det :)
User avatar
Tekumseh
Posts: 2370
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Post by Tekumseh »

adoniz sa: bruk skyvlaere fra tuppen paa svingarma og fram til hjulbolten. da blir det rett. Har du raad til en laser saa kjoep deg det :)
Den va'kke dum! Skal prøve det i morgen.
User avatar
Einar
Posts: 650
Joined: 26 Apr 2005 15:03
Location: Tofte

Post by Einar »

såw wrote:Spm angående demontering av tanken. Må jo få tappet av bensinen.

Som jeg kan se så går det 2 slanger fra bensinkranen. Hvilken er bensinslangen og hvilken er vakuumslangen?. En har stor diameter (grå) og en har liten diameter (svart) og er stålomspunnet.

bensinslangen stykker ut til høyre .. stor diameter... ha kranen på 'ON' løsne slangen fra forgasseren stykk den ned i bensinkanne e.l. . snu så bensinkranen til 'PRI' .....
Du trenger bare 1
Post Reply