Vifta går ikke
- YamahaYZF600R
- Posts: 44
- Joined: 17 Aug 2006 10:24
Vifta går ikke
Hva kan være feil? Termostaten?
2001 modell. Rart at vifta er kaputt allerede?
Dyrt å få fikset?
2001 modell. Rart at vifta er kaputt allerede?
Dyrt å få fikset?
- YamahaYZF600R
- Posts: 44
- Joined: 17 Aug 2006 10:24
Nja. Koka ikke.
Kjørte opp til en bane. Gikk greit. Kjørte sakte og rolig 1. og 2. gir på banen mellom kjegler osv. Kanskje 10-15 min. så begynte temp målern og gå veldig mye opp, 80-90 grader. Så stoppa jeg motoren, for det så ikke ut som at den ville stoppe. Kjølevifta ville jo heller ikke starte. Den gikk fort ned igjen når vi begynte å kjøre på veien. Ned til 60-65 grader.
Vet ikke hva som er vanlig og hvor høyt den kan gå jeg?
Men hvor er termostaten på slike sykler da? Gjelder en Thundercat.
Kjørte opp til en bane. Gikk greit. Kjørte sakte og rolig 1. og 2. gir på banen mellom kjegler osv. Kanskje 10-15 min. så begynte temp målern og gå veldig mye opp, 80-90 grader. Så stoppa jeg motoren, for det så ikke ut som at den ville stoppe. Kjølevifta ville jo heller ikke starte. Den gikk fort ned igjen når vi begynte å kjøre på veien. Ned til 60-65 grader.
Vet ikke hva som er vanlig og hvor høyt den kan gå jeg?
Men hvor er termostaten på slike sykler da? Gjelder en Thundercat.
80 - 90 grader er jo slik det skal vær 
Mi vifte starter ikke før jeg bikker 105 - 110 grader!
Når jeg bikker 120 grader så begynner det å bli hett og på tide å stanse for en liten Cool Down. selv har jeg aldri opplevd at sykkelen har bikka 112 grader!

Mi vifte starter ikke før jeg bikker 105 - 110 grader!
Når jeg bikker 120 grader så begynner det å bli hett og på tide å stanse for en liten Cool Down. selv har jeg aldri opplevd at sykkelen har bikka 112 grader!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
- YamahaYZF600R
- Posts: 44
- Joined: 17 Aug 2006 10:24
skal det være slik temp?
Den går ned til 65 grader med en gang man begynner å kjøre på veien igjen. 60-70 km/t slik at den får luftkjøling.
Så vifta slår aldri inn på vanlige turer altså? Når man har kjørt en 30 min på landevei og skal hjem (tempen er på 65grader) og parkerer sykkelen. så skal ikke vifta gå?
Brodern har en kawa 750 custom. Der går alltid vifta etter å ha stoppa etter en tur, bråker og durer. Vet ikke hvordan gradene står til med den.
Den går ned til 65 grader med en gang man begynner å kjøre på veien igjen. 60-70 km/t slik at den får luftkjøling.
Så vifta slår aldri inn på vanlige turer altså? Når man har kjørt en 30 min på landevei og skal hjem (tempen er på 65grader) og parkerer sykkelen. så skal ikke vifta gå?
Brodern har en kawa 750 custom. Der går alltid vifta etter å ha stoppa etter en tur, bråker og durer. Vet ikke hvordan gradene står til med den.
ved vanlig landeveis kjøring så ligger min tempratur på mellom 70 - 75 grader ved ca 20 grader i luften.
At den ikke starter ved 80 - 90 grader kan du ta knusende med ro
At den ikke starter ved 80 - 90 grader kan du ta knusende med ro

I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
Som andre allerede har sagt, du trenger ikke engang tenke på temperaturen før den er et lite stykke over 100 grader. Og når det gjelder den Kawaen, gjør min Kawa akkurat det samme. Vifta durer og går et minutts tid (og bruker unødvendig batterikapasitet) selv om måleren viser vanlig driftstemperatur når jeg stopper. Kan virke som dette er et Kawasaki-fenomen, hvertfall på eldre sykler.YamahaYZF600R wrote:skal det være slik temp?
Brodern har en kawa 750 custom. Der går alltid vifta etter å ha stoppa etter en tur, bråker og durer. Vet ikke hvordan gradene står til med den.

'05 Honda CBR 1000RR
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Eg har no kjørt Yamaha (Fazer 600) no i 4 år, og først no i sommer da eg kjørte rundt om i Oslos gater i 26 ++ grader med mange start/stopp/venting i lyskryss, startet kjølevifta på Fazer'n! Har faktisk lurt på om den fungerte i det heile tatt! Har ikkje temp. måler på sykkelen, så eg veit ikkje kva temp det var. Men attempen stiger over 100 grader før vifta starter er heilt normalt!
Fazer er en skikkelig Racer:)))
- Desmo-Dude
- Posts: 916
- Joined: 28 Jun 2005 00:12
- MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721
- YamahaYZF600R
- Posts: 44
- Joined: 17 Aug 2006 10:24