Vifta går ikke

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
YamahaYZF600R
Posts: 44
Joined: 17 Aug 2006 10:24

Vifta går ikke

Post by YamahaYZF600R »

Hva kan være feil? Termostaten?
2001 modell. Rart at vifta er kaputt allerede?
Dyrt å få fikset?
User avatar
lassie
Posts: 865
Joined: 01 May 2005 00:17
MC: 08 HD Fat bob
Location: akershus

Post by lassie »

Blir den for varm da? Koker?
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Sjekka sikringen :lol:
User avatar
YamahaYZF600R
Posts: 44
Joined: 17 Aug 2006 10:24

Post by YamahaYZF600R »

Nja. Koka ikke.

Kjørte opp til en bane. Gikk greit. Kjørte sakte og rolig 1. og 2. gir på banen mellom kjegler osv. Kanskje 10-15 min. så begynte temp målern og gå veldig mye opp, 80-90 grader. Så stoppa jeg motoren, for det så ikke ut som at den ville stoppe. Kjølevifta ville jo heller ikke starte. Den gikk fort ned igjen når vi begynte å kjøre på veien. Ned til 60-65 grader.

Vet ikke hva som er vanlig og hvor høyt den kan gå jeg?

Men hvor er termostaten på slike sykler da? Gjelder en Thundercat.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

80 - 90 grader er jo slik det skal vær :)

Mi vifte starter ikke før jeg bikker 105 - 110 grader!

Når jeg bikker 120 grader så begynner det å bli hett og på tide å stanse for en liten Cool Down. selv har jeg aldri opplevd at sykkelen har bikka 112 grader!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
YamahaYZF600R
Posts: 44
Joined: 17 Aug 2006 10:24

Post by YamahaYZF600R »

skal det være slik temp?

Den går ned til 65 grader med en gang man begynner å kjøre på veien igjen. 60-70 km/t slik at den får luftkjøling.

Så vifta slår aldri inn på vanlige turer altså? Når man har kjørt en 30 min på landevei og skal hjem (tempen er på 65grader) og parkerer sykkelen. så skal ikke vifta gå?

Brodern har en kawa 750 custom. Der går alltid vifta etter å ha stoppa etter en tur, bråker og durer. Vet ikke hvordan gradene står til med den.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Post by tshansen »

ved vanlig landeveis kjøring så ligger min tempratur på mellom 70 - 75 grader ved ca 20 grader i luften.

At den ikke starter ved 80 - 90 grader kan du ta knusende med ro :)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Gixxerman

Post by Gixxerman »

OK, la sykkelen stå på tomgang etter en tur. Se gradene stige. begynner det å gå langt over 110 grader og vifta fremdeles ikke slår inn, skru av tenningen. 80-90 er ingen fare.
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

YamahaYZF600R wrote:skal det være slik temp?
Brodern har en kawa 750 custom. Der går alltid vifta etter å ha stoppa etter en tur, bråker og durer. Vet ikke hvordan gradene står til med den.
Som andre allerede har sagt, du trenger ikke engang tenke på temperaturen før den er et lite stykke over 100 grader. Og når det gjelder den Kawaen, gjør min Kawa akkurat det samme. Vifta durer og går et minutts tid (og bruker unødvendig batterikapasitet) selv om måleren viser vanlig driftstemperatur når jeg stopper. Kan virke som dette er et Kawasaki-fenomen, hvertfall på eldre sykler. 8)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

bandit wrote: Vifta durer og går et minutts tid (og bruker unødvendig batterikapasitet) selv om måleren viser vanlig driftstemperatur når jeg stopper. Kan virke som dette er et Kawasaki-fenomen, hvertfall på eldre sykler. 8)
Rart..
Mr.Bike
Posts: 2
Joined: 23 Sep 2006 22:39

Post by Mr.Bike »

Eg har no kjørt Yamaha (Fazer 600) no i 4 år, og først no i sommer da eg kjørte rundt om i Oslos gater i 26 ++ grader med mange start/stopp/venting i lyskryss, startet kjølevifta på Fazer'n! Har faktisk lurt på om den fungerte i det heile tatt! Har ikkje temp. måler på sykkelen, så eg veit ikkje kva temp det var. Men attempen stiger over 100 grader før vifta starter er heilt normalt!
Fazer er en skikkelig Racer:)))
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Post by Desmo-Dude »

Har en kompis med TL,og de på MC Oslo sa at vifta på den ikke slår inn før på 115.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

min slår inn på litt over 100grader.. ikke no problem detta..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
inunf
Posts: 4946
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Post by inunf »

VIFTE på en mc?!? Na, skeptisk :?
User avatar
YamahaYZF600R
Posts: 44
Joined: 17 Aug 2006 10:24

Post by YamahaYZF600R »

Joda, vifta mi har også startet nå.

Når den var 100-105 grader begynte den. :)

Var bare litt skeptisk jeg da, 80-90 grader (syntes det var mye jeg), men man lærer så lenge man lever.
Post Reply