Registrering/Godkjenning av US importert MC
Registrering/Godkjenning av US importert MC
Hei
Har kjøpt en -04 RVT fra USA og har fått denne til Norge. Den er ferdig fortollet men å få den registrert viser seg ikke å være så enkelt.
Ved førstegangsregistrering trengs der en del ekstra dokumentasjon på sykkelen. Dette er det Kellox som skaffer til nye sykkler (honda) solgt i norge, men Kellox vil ikke gi oss dokumentasjon på en europeisk modell VTR-SP2 til en US spec RVT selv om teknisk spec på sykklene er identiske. I tillegg er visst Kellox's dokumentasjon ikke i henhold til nye EU regler og må derfor skrives om i løpet av høsten/vinteren.
Finnes der noen der ute som har slik dokumentasjon eller tilgang til det evnt har noen gode ideer som kan gjøre at registreringen går smertefritt??
Sesongen er så og si slutt men kanskje eg rekker en liten høsttur...
Tar imot ALLE innspill!!!
RVT'en
Har kjøpt en -04 RVT fra USA og har fått denne til Norge. Den er ferdig fortollet men å få den registrert viser seg ikke å være så enkelt.
Ved førstegangsregistrering trengs der en del ekstra dokumentasjon på sykkelen. Dette er det Kellox som skaffer til nye sykkler (honda) solgt i norge, men Kellox vil ikke gi oss dokumentasjon på en europeisk modell VTR-SP2 til en US spec RVT selv om teknisk spec på sykklene er identiske. I tillegg er visst Kellox's dokumentasjon ikke i henhold til nye EU regler og må derfor skrives om i løpet av høsten/vinteren.
Finnes der noen der ute som har slik dokumentasjon eller tilgang til det evnt har noen gode ideer som kan gjøre at registreringen går smertefritt??
Sesongen er så og si slutt men kanskje eg rekker en liten høsttur...
Tar imot ALLE innspill!!!
RVT'en
Last edited by sammyboy on 11 Oct 2006 14:10, edited 1 time in total.
Eg har kjøpt RVT'en gjennom et importfirma her i Norge for å være sikker på at det var "proffe" folk som tok seg av dette med transport, fortolling og registrering/godkjenning...
Det er dette firma som har alle utlegg på RVT'en og klarer de ikke å levere den registrert på mitt navn slipper eg å betale noe som helst... men eg håper det ikke kommer til det... har j**lig lyst på sykkelen..
Eg er bare ute å prøver å gjøre min "skjerv" for å få skilt på RVT'en ...
Det er dette firma som har alle utlegg på RVT'en og klarer de ikke å levere den registrert på mitt navn slipper eg å betale noe som helst... men eg håper det ikke kommer til det... har j**lig lyst på sykkelen..
Eg er bare ute å prøver å gjøre min "skjerv" for å få skilt på RVT'en ...
Sammyboy - jeg vet du er klar over dette, men som info til andre brukere av forumet legger jeg ut innlegget mitt på dette forumet også:
I nr. 4-2006 av MC bladet (NMCU) står det en artikkel på side 11 om bruktimport av sykkel:
Sitat:
Å få godkjent en brukt motorsykkel som er importert fra et annet EØS land er egentlig en grei sak.
Når det gjelder import av brukte motorsykler fra USA er situasjonen dessverre en helt annen. Etter at Norge i 2003 måtte implementere EØS-direktiv 2002/24/EF er det helt umulig å få direktegodkjent amerikanske sykler som ble førstegangsregistrert (tatt i bruk) etter 17. juni 2003.Grunnen er ganske enkelt at typegodkjenningen i de amerikanske delstatene ikke tilfredsstiller kravene i det over nevnte EØS-direktivet.
Det finnes egentlig bare to mulige løsninger på dette problemet: Det ene er at EU og USA kommer frem til en avtale der man gjensidig godkjenner hverandres typegodkjenningsregimer. Det sier seg selv at dette ikke er gjort over natten.
Den andre løsningen er at motorsykler fra USA får samme type unntak fra EØS-direktivet som det Amcar har kjempet frem for amerikanske biler. Et slitk unntak imidlertid komplisert og har stor politiske omkostninger, og så lenge NMCU`s medlemmer ikke har krevd at vi skal prioritere saken, jobber NMCU heller gjennom FEMA for en gjensidig aksept av typegodkjenningsregimene i EU og USA.
Inntil videre må vi advare privatpersoner mot å importere en brukt MC fra USA, dersom den er tatt i bruk etter 17. juni 2003. Den vil nemlig ikke bli godkjent i Norge.
Sitat slutt
Tror det er bra at det er et firma som importerer sykkelen.......
I nr. 4-2006 av MC bladet (NMCU) står det en artikkel på side 11 om bruktimport av sykkel:
Sitat:
Å få godkjent en brukt motorsykkel som er importert fra et annet EØS land er egentlig en grei sak.
Når det gjelder import av brukte motorsykler fra USA er situasjonen dessverre en helt annen. Etter at Norge i 2003 måtte implementere EØS-direktiv 2002/24/EF er det helt umulig å få direktegodkjent amerikanske sykler som ble førstegangsregistrert (tatt i bruk) etter 17. juni 2003.Grunnen er ganske enkelt at typegodkjenningen i de amerikanske delstatene ikke tilfredsstiller kravene i det over nevnte EØS-direktivet.
Det finnes egentlig bare to mulige løsninger på dette problemet: Det ene er at EU og USA kommer frem til en avtale der man gjensidig godkjenner hverandres typegodkjenningsregimer. Det sier seg selv at dette ikke er gjort over natten.
Den andre løsningen er at motorsykler fra USA får samme type unntak fra EØS-direktivet som det Amcar har kjempet frem for amerikanske biler. Et slitk unntak imidlertid komplisert og har stor politiske omkostninger, og så lenge NMCU`s medlemmer ikke har krevd at vi skal prioritere saken, jobber NMCU heller gjennom FEMA for en gjensidig aksept av typegodkjenningsregimene i EU og USA.
Inntil videre må vi advare privatpersoner mot å importere en brukt MC fra USA, dersom den er tatt i bruk etter 17. juni 2003. Den vil nemlig ikke bli godkjent i Norge.
Sitat slutt
Tror det er bra at det er et firma som importerer sykkelen.......
Living is Riding....
Helt i orden...
Men eg tror(håper) det snakkes her om kjøretøy som ikke allerede finnes i EU, altså enkelte typer HD'er osv....
RVT'en er nok i en gråsone da den har en annen benevnelse og lakkering enn EU varianten (VTR1000SP2 ) men ellers er de identiske ned til den minste skrue...
Men eg tror(håper) det snakkes her om kjøretøy som ikke allerede finnes i EU, altså enkelte typer HD'er osv....
RVT'en er nok i en gråsone da den har en annen benevnelse og lakkering enn EU varianten (VTR1000SP2 ) men ellers er de identiske ned til den minste skrue...
Last edited by sammyboy on 11 Oct 2006 14:11, edited 3 times in total.
Er dette samme sykkelen altså? Det var jeg ikke klar oversammyboy wrote:RVT'en og VTR1000SP2
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
biltrangsynlig i norge er veldig firkantede.. på en porsche vi skulle registrere på jobben manglet den klistrelappen i døren som chassinr står på (dette er bare en klistrelapp, ikke ekte ch.nr) da nektet dem oss skilter på denne... enda alt var allerede betalt.. og porsche leverer ikke ut sånn lapper til brukt biler... hva gjør man? jo. lager engene
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!
Streetracing is not a crime!!!
Streetracing is not a crime!!!
jepp samme sykkel.. VTR=V-Twin Racing, RVT=Racing V-Twin
bare lakkering og bokstavene som er forskjell....
Fellesbetegnelsen er RC51.
Trodde det skulle være en smal sak å få dette i orden og gikk derfor for US-varianten som eg synes er penere og disse er generellt mer ekstra utstyr på. Dette er også en Nicky Hayden utgave som ikke finnes i Europa. I tillegg hadde importøren som hjelper meg en person i statene som sjekket sykklen fysisk før kjøp.
bare lakkering og bokstavene som er forskjell....
Fellesbetegnelsen er RC51.
Trodde det skulle være en smal sak å få dette i orden og gikk derfor for US-varianten som eg synes er penere og disse er generellt mer ekstra utstyr på. Dette er også en Nicky Hayden utgave som ikke finnes i Europa. I tillegg hadde importøren som hjelper meg en person i statene som sjekket sykklen fysisk før kjøp.
Last edited by sammyboy on 11 Oct 2006 22:14, edited 1 time in total.
Ja fy søren, dette var en feit sykkel!
Hadde helt klart lagt meg litt ekstra i selene for å få denne med skilter hehe;)
Hadde helt klart lagt meg litt ekstra i selene for å få denne med skilter hehe;)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app