Diskusjon: Alkohol avler vold ?
Så du mener ghettoen i USA er sammenlignbar med Norge?
Hva med andre europeiske land? I mange land kan du (gud forby) handle øl og sprit på supermarkedet til alle døgnets tider. Har de det så mye værre enn oss?
Poenget er vel mer at alkohol er et symptom på samfunnsproblemer, ikke bare årsaken. Ja, det er mange av oss som ikke tåler å drikke (mye) alkohol, men jeg tror det er en ganske stor "positiv" effekt av å løsne tøylene også, siden det blir mindre "flatfylla".
Det er bevist opp og ned i mente at Nordmenn drikker minst like mye som sammenlignbare land hvor alkoholen "flyter fritt", så etter min mening er alt de oppnår med Norsk politikk en kraftig konsentrasjon av all drikkingen til fredag og lørdag fra 2100 til rett over midnatt. Og ja; masse ekstra penger i statskassa...
Hva med andre europeiske land? I mange land kan du (gud forby) handle øl og sprit på supermarkedet til alle døgnets tider. Har de det så mye værre enn oss?
Poenget er vel mer at alkohol er et symptom på samfunnsproblemer, ikke bare årsaken. Ja, det er mange av oss som ikke tåler å drikke (mye) alkohol, men jeg tror det er en ganske stor "positiv" effekt av å løsne tøylene også, siden det blir mindre "flatfylla".
Det er bevist opp og ned i mente at Nordmenn drikker minst like mye som sammenlignbare land hvor alkoholen "flyter fritt", så etter min mening er alt de oppnår med Norsk politikk en kraftig konsentrasjon av all drikkingen til fredag og lørdag fra 2100 til rett over midnatt. Og ja; masse ekstra penger i statskassa...
Det er du som mente vi var "verdensmestere" i den slags.Keihin wrote:Så du mener ghettoen i USA er sammenlignbar med Norge?
Stort sett alle undersøkelser jeg har sett tyder på at vanskligere tilgjenglighet fører til mindre drikking, har du noen data som tyder på det motsatte?
AtW
Man leser da litt rundt omkring, eller synes jeg at jeg har vært flink til å henvise konkret til undersøkelser når jeg bli forespurt det. Skal se om jeg finner noe på nett som bekrefter dette.Tore^NSR wrote:Hvor finner du alle disse undersøkelsene dine ATWindsor?Kan du dele dem med oss for en gangs skyld?
AtW
Jeg tok et kjapt søk, og fant ingen undersøkelser som ute på nettet, men jeg fant en mengde indirekte henvisninger, om du søker på "akoholforbruk tilgjengelighet" så finner du en hel masse av det.Tore^NSR wrote:Hvor finner du alle disse undersøkelsene dine ATWindsor?Kan du dele dem med oss for en gangs skyld?
Ellers kan du jo se på: Ragnar Hauge og Arvid Amundsen: ”Virkninger av økt tilgjengelighet på alkohol. En undersøkelse av virkningene av åpning av vinmonopolutsalg i Sogn og Fjordane”, SIFA-rapport nr. 2/94."
AtW
Joda, hvis man er så blåøyd at man tror vi Nordmenn kjøper alt vi drikker på Polet så stemmer det du sier. Hvis du har "lest så mye rundt omkring" så vet du også at de fleste eksperter mener mørketallene er større enn salgstallene på Polet.ATWindsor wrote:
Stort sett alle undersøkelser jeg har sett tyder på at vanskligere tilgjenglighet fører til mindre drikking, har du noen data som tyder på det motsatte?
AtW
Det er klart det vil bli noe mindre alkoholkonsum hvis man gjør det ekstremt vanskelig å få tak i, men det var ikke poenget mitt. Poenget er at alkohol i seg selv ikke trenger å være et så stort problem, og det er flere positive effekter av å ha en mer liberal politikk. Senest for 30min siden sa de på radioen at flere forskningsrapporter understøtter at 2 drinker om dagen for menn og 1 for kvinner har en beviselig helseeffekt mot hjerte og karsykdommer.
Det er kombinasjonen rølpefylla og at halve Norge skal utføre det samtidig og på samme sted som er problemet.
Skal jeg kverulere skikkelig kan jeg si at fotball er et tilnærmet like stort problem... Hvem er for å forby det?

Hva mener du med det? At det konsumeres mer illegal alkohol enn legal alkohol? Ellers er vel ihvertfall den undersøkelsen jeg har vist til basert på hva folk oppgir at de drikker, ikke salg på polet.Keihin wrote:Joda, hvis man er så blåøyd at man tror vi Nordmenn kjøper alt vi drikker på Polet så stemmer det du sier. Hvis du har "lest så mye rundt omkring" så vet du også at de fleste eksperter mener mørketallene er større enn salgstallene på Polet.ATWindsor wrote:
AtW
Det er klart det vil bli noe mindre alkoholkonsum hvis man gjør det ekstremt vanskelig å få tak i, men det var ikke poenget mitt. Poenget er at alkohol i seg selv ikke trenger å være et så stort problem, og det er flere positive effekter av å ha en mer liberal politikk. Senest for 30min siden sa de på radioen at flere forskningsrapporter understøtter at 2 drinker om dagen for menn og 1 for kvinner har en beviselig helseeffekt mot hjerte og karsykdommer.
Det er kombinasjonen rølpefylla og at halve Norge skal utføre det samtidig og på samme sted som er problemet.
Skal jeg kverulere skikkelig kan jeg si at fotball er et tilnærmet like stort problem... Hvem er for å forby det?![]()
Du kan gjerne si at fotball er like ille, men det er ikke sant. Akohol er et relativt stort samfunnsproblem. Det er mye vold og dødsfall som kommer av alkohol. Det betyr ikke nodvendigvis at den beste måten å angripe problemet på er å være mer restriktiv. Alle kan jo se hvor latterlig mislykket det er å kriminalisere misbrukere av endel andre narkotiske stoffer (som i realiteten er mindre farlig en både alkohol og røyking). Men det er å stikke hodet i sanden å ikke innse at det er mange og store problemer forbundet med folks alkoholkonsum i dag.
AtW
Hvis det er hasj du hinter fram om her, så vitner det bare om uvitenhet!ATWindsor wrote:[ Alle kan jo se hvor latterlig mislykket det er å kriminalisere misbrukere av endel andre narkotiske stoffer (som i realiteten er mindre farlig en både alkohol og røyking)
AtW
Men det er liten tvil om at vi her i norden ikke eier drikkekultur for fem flate øre!!
Vi har nesten litt "vikingblod" i oss enda! Samme hvor mye som drikkes andre plasser så er vi helt mongo når det kommer til vold og alkohol!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
Instagram
YouTube
MyRoute-app
YouTube
MyRoute-app
Javel? Hasj er langt mindre skadelig for safunnet enn alkohol, sågar heroin har mindre ille abstinenssymptomer, er mindre fysisk belastende for kroppen, og fører ikke i samme grad til uønsket oppførsel i rus som alkohol gjør. Det er bare tradisjoner og tilfeldigheter som gjør det ene tilllatt og det andre forbudt, det er ingen gode medisinske argumenter for det.LordShaft wrote:Hvis det er hasj du hinter fram om her, så vitner det bare om uvitenhet!ATWindsor wrote:[ Alle kan jo se hvor latterlig mislykket det er å kriminalisere misbrukere av endel andre narkotiske stoffer (som i realiteten er mindre farlig en både alkohol og røyking)
AtW
Men det er liten tvil om at vi her i norden ikke eier drikkekultur for fem flate øre!!
Vi har nesten litt "vikingblod" i oss enda! Samme hvor mye som drikkes andre plasser så er vi helt mongo når det kommer til vold og alkohol!
Nå sier jeg ikke at rusavhengighet ikke er dårlig, men det er en tøvete måte å angripe problemet på å kriminalisere misbrukere, de har en avhengighet, og trenger hjelp.
AtW
hvor mange drikker alkohol i forhold til folk som røyker hasj?
Sprit løses opp i vann!!!
Hasj løses opp i fett!!!!!
70% av hjernen din består av fettceller
Noe som faktisk kan skade deg bare etter en røyk! Jeg vet ikke hvor mye du vet om russtoff! men en ting kan jeg si sikkert! DU vet lite om farene ved å røyke hasj!
Men som du også skriver, det er mindre skadlig for samfunnet! både ja og nei! klart du skader jo bare deg selv og ikke så mange rundt deg uten at de røyker det passivt!
Noe som faktisk kan skade deg bare etter en røyk! Jeg vet ikke hvor mye du vet om russtoff! men en ting kan jeg si sikkert! DU vet lite om farene ved å røyke hasj!
Men som du også skriver, det er mindre skadlig for samfunnet! både ja og nei! klart du skader jo bare deg selv og ikke så mange rundt deg uten at de røyker det passivt!
Instagram
YouTube
MyRoute-app
YouTube
MyRoute-app
Prøver du å si at alkohol ikke påvirker hjernen? Du kan skades etter en drikkekule også. Hva med å forholde seg til faktisk forskning på effektene av de forskjellige rusmidlene, da kommer vi lengre enn "hasj løses opp i fett", det er umulig å si noe om hvor farlig det er å innta noe i kraft av hva det løses opp i alene.LordShaft wrote:hvor mange drikker alkohol i forhold til folk som røyker hasj?
AtW
Nei jeg sir ikke noe om at Sprit eller alkohol ikke skader hjernen!
Men den skader ikke hjernen i nærheten like mye som hasjen gjør!!
Dette er å forholde seg til "faktisk forskning".
Hasj er Utrolig mye skadligere enn folk flest tror. å nei det er ikke umulig å si noe om hvor farlig hasj er med tanke på hva det løses opp i!
Det er gjort masse studier rundt dette. å det er ingen tvil om at folk som har røyket hasj har tatt større skade enn en som har drukket tilsvarende alkohol!
Hasj er Utrolig mye skadligere enn folk flest tror. å nei det er ikke umulig å si noe om hvor farlig hasj er med tanke på hva det løses opp i!
Det er gjort masse studier rundt dette. å det er ingen tvil om at folk som har røyket hasj har tatt større skade enn en som har drukket tilsvarende alkohol!
Instagram
YouTube
MyRoute-app
YouTube
MyRoute-app
Jeg hadde en dansk kollega for noen år siden. Hun var sjokkert over nordmenn og våre holdninger til lover og regler. Hele samfunnet er detaljstyrt av lover, forskrifter, paragrafer, regler og direktiver ned til den minste detalj. Åpningstider, lukketider, skjenketider, avgift på ditt og avgift på datt. Resultatet er at vi gir stort sett blaffen i fartsgrenser, vi brenner spriten selv, jobber svart og snytter på skatten. Får vi tak i noe billig brennevin bæljer vi det i oss før onkel pollti kommer og tømmer den ut. Jeg har kamerater som nesten ikke har satt sine føtter på Vinmonopolet. Og de er ikke avholdsfolk, for å si det sånn. Og ølutsalgene på Vestlandet der du må bestille øl uka før, har vi vel alle hørt om. Resultet er selvfølgelig at ingen bestiller mindre enn to kasser øl når de først skal bestille. Heia Norge! 

Der fikk du sagt det!Dominator wrote:Jeg hadde en dansk kollega for noen år siden. Hun var sjokkert over nordmenn og våre holdninger til lover og regler. Hele samfunnet er detaljstyrt av lover, forskrifter, paragrafer, regler og direktiver ned til den minste detalj. Åpningstider, lukketider, skjenketider, avgift på ditt og avgift på datt. Resultatet er at vi gir stort sett blaffen i fartsgrenser, vi brenner spriten selv, jobber svart og snytter på skatten. Får vi tak i noe billig brennevin bæljer vi det i oss før onkel pollti kommer og tømmer den ut. Jeg har kamerater som nesten ikke har satt sine føtter på Vinmonopolet. Og de er ikke avholdsfolk, for å si det sånn. Og ølutsalgene på Vestlandet der du må bestille øl uka før, har vi vel alle hørt om. Resultet er selvfølgelig at ingen bestiller mindre enn to kasser øl når de først skal bestille. Heia Norge!

Kawasaki Eliminator 99mod 125ccm
Hvor får du dette fra? Jeg har ikke sett noe som tyder på at hasj har mere uheldige langtidsvirkninger enn alkohol, har du noen kilder på dette? Hvilke studier er det henviser til?(spørs jo forsåvidt litt hva man mener med "tilsvarende alkohol" da, hva mener du egentlig med det? hvor mye alkohol tilsvarer et gram hasj feks?)LordShaft wrote:Nei jeg sir ikke noe om at Sprit eller alkohol ikke skader hjernen!
Ellers er det verd å merke seg at a-vitamin er fettløselig, og blåsyre er vannløselig.
AtW