Nybegynnersykkel?
Jeg synes folk sine råd om hva som passer for lange og korte mennesker bør tas med en enorm klype salt, og det bør ikke påvirke hvilke sykler som vurderes for prøvekjøring.
Jeg er 190 og kjører FZS-600, en sykkel som noen sier bare passer for lave folk. Jeg har en mistanke om at de som uttaler seg om det enten tar det fra luften, har stive og dårlige ledd i kroppene sine, eller har prøvd sykler som er justert lave. SV har omtrent samme geometri som FZS, så den burde også passe bra til min høyde. Jeg har ikke prøvd den, så dette blir bare ut fra teori, og ikke praksis.
Jeg er 190 og kjører FZS-600, en sykkel som noen sier bare passer for lave folk. Jeg har en mistanke om at de som uttaler seg om det enten tar det fra luften, har stive og dårlige ledd i kroppene sine, eller har prøvd sykler som er justert lave. SV har omtrent samme geometri som FZS, så den burde også passe bra til min høyde. Jeg har ikke prøvd den, så dette blir bare ut fra teori, og ikke praksis.
il4
Ja Transalpen vurderte jeg også i våres, har vel hatt lyst på en slik siden vi tyvlånte en for ca 10 år siden.Galilee wrote:Jeg var i samme situasjon som deg for 5 uker siden, og gjorde mer eller mindre de samme vurderingene, flere av de samme syklene, forkastet VX'n etter prøvekj.Alas wrote:En perfekt nybegynnersykkel har støttehjul......
Jeg, som startet tråden, definerer det som en sykkel som ...*snip*
Mvh Alas
Honda Transalp? Lettkjørt og ok motor i forhold til vekt.
Yamaha TDM, som over, men mer vekt, mer motor
Begge disse får god kritikk som allround sykler.
Men så endte det med en 1 sylindret F 650 da. Har slettes ikke vært værst å komme i gang med den heller

Ja, den har jeg prøvd også, og den var det ihvertfall null problem å kjøre med min høyde, den var jo riktig så høy og komfortabel.Borg wrote:Ja Transalpen vurderte jeg også i våres, har vel hatt lyst på en slik siden vi tyvlånte en for ca 10 år siden.Galilee wrote:Jeg var i samme situasjon som deg for 5 uker siden, og gjorde mer eller mindre de samme vurderingene, flere av de samme syklene, forkastet VX'n etter prøvekj.Alas wrote:En perfekt nybegynnersykkel har støttehjul......
Jeg, som startet tråden, definerer det som en sykkel som ...*snip*
Mvh Alas
Honda Transalp? Lettkjørt og ok motor i forhold til vekt.
Yamaha TDM, som over, men mer vekt, mer motor
Begge disse får god kritikk som allround sykler.
Men så endte det med en 1 sylindret F 650 da. Har slettes ikke vært værst å komme i gang med den heller
AtW
- Alas
- MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Kjørte en Fazer 600, som det het på den tiden, som skolesykkel og den var egentlig veldig fin. Litt oppreist overkropp og ikke så hakkande gale knevinkel om jeg husker rett. Men nå er jo jeg bare 177 ellerno.
Det heller mot en SV jeg har siktet meg ut. Skal og se på lørdag og kanskje kjøpe. Står på bømlo,så det er jo gode 15 mil fra hvor jeg bor, så da blir det å ta det rolig på veien hjem, hvis det skulle komme til det.
Mvh Alas
Det heller mot en SV jeg har siktet meg ut. Skal og se på lørdag og kanskje kjøpe. Står på bømlo,så det er jo gode 15 mil fra hvor jeg bor, så da blir det å ta det rolig på veien hjem, hvis det skulle komme til det.
Mvh Alas
Kroppshøyden sier noe, men ikke alt. Poenget er "inseam", altså lengden på beina fra skrittet og ned til selve foten. Folk har korte/lange bein, smått uavhengig av total kroppslengde.......
Man skal heller ikke se seg blind på oppgitt sadelhøyde, men heller prøvesitte. En høy og smal sadel kan ofte være bedre med tanke på bakkekontakt enn en noe lavere og bredere sadel.
Man skal heller ikke se seg blind på oppgitt sadelhøyde, men heller prøvesitte. En høy og smal sadel kan ofte være bedre med tanke på bakkekontakt enn en noe lavere og bredere sadel.
Hehe, jeg faller vel enda mer uheldig ut når det gjelder beinlengde enn total lengdeTumbleweed wrote:Kroppshøyden sier noe, men ikke alt. Poenget er "inseam", altså lengden på beina fra skrittet og ned til selve foten. Folk har korte/lange bein, smått uavhengig av total kroppslengde.......

AtW
- quantumduck
- MC: Hayabusa
Kjørte litt FZ600 på kjøreskolen, den var god å kjøre, men jeg ble støl i hekken. Ikke hatt samme problem med SV'en min. S-utgaven har mer foroverlent kjørestilling enn FZ'en tror jeg, men jeg opplever ikke det som slitsomt.Alas wrote:Kjørte en Fazer 600, som det het på den tiden, som skolesykkel og den var egentlig veldig fin. Litt oppreist overkropp og ikke så hakkande gale knevinkel om jeg husker rett. Men nå er jo jeg bare 177 ellerno.
Mvh Alas