pelsen wrote:Fester man slike kåpebeskyttere godt til ramme eller motor vil også disse delene ryke ved en velt. Ikke spesielt lurt.
Det er det de ikke gjør, man erstatter begge boltene som holder motoren fast på toppen til noen lengre bolter med velteklosser på, aldri sett eller hørt om noen som har prestert å knekke de. så prove me wrong pelsen
Jeg har selv kræsjtesta slike pucker ved highsider på bane i rundt 140-150 km/t. Jeg kan si det slik at uten pucker så hadde sykkelen vært kondemnert. Måtte skifte eksospotta, styrevekta og bremsehendelen. Kræsjkåpa fikk litt skader, men ble på ingen måte helt ødelagt.
Men kjøp for all del ikke billige pucker. De MÅ være av nylon hvis de skal ha effekt, siden vanlig plast vil knuses når den går i bakken. Jeg har også sett at endel billige pucker knekker rett av ved innfestingen. På mange sykler må man kutte i kåpa for å få montert greiene, men gjør heller det enn å kjøpe pucker montert på braketter for å unngå dette. Ved velt vil den eksentriske plasseringen av pucken påføre motorfestet og ramma så store moment at det kan føre til store skader på disse. Dessuten vil bare braketten bøyes og hele siden raseres likvel.
Puckene jeg har testet ble kjøpt av Pit-Stop og var forholdsvis rimelige. Jeg skal definitivt kjøpe et nytt sett til neste års banesesong!
Bruker man hodet når slike pucker festes går det vel greit, men det er viktig på tenke på at man overfører kreftene som skulle vært fordelt over en stor flate til et lite punkt.
På racere er det kåpa som beskytter det som er under, kåpefestene er svake punkter slik at de brekker uten at ramma skades.
Hvis man highsider i 140- 150 km/t knuser man hele sykkelen, jeg tror Joda forveksler highside og lowside.
Det er heller ikke mange steder det er mulig å få til highside i en slik hastighet.
har du tett for det eller? puckene _skal_monteres til ramma, ikke noen braketter, det knekker tvert av. Virker ikke som du har allverdens peil når du påstår dette: "Bruker man hodet når slike pucker festes går det vel greit"
Til trådstarter:
IKKE fest noe i ramma på NSR'en. Den brekker bare du ser på den. Det er nok billigere å bytte kåper enn å bytte ramme (been there, done that).
Pelsen:
Nei, jeg forveksler ikke. Vet meget godt forskjellen på highsider og lowsider. Bakhjulet spant ut ved utgangen av venstresving, panikkreaksjonen min var å stenge gassen, bakhjulet fikk feste, bakdemperen komprimerte i bånn og fungerte som katapult for min del. Sykkelen kastet seg 180 grader rundt og landa rett på høyre side. Maksimal flaks med tanke på skader ja, men den pucken gjorde virkelig jobben sin!