Dumme spørsmål

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
Jak
Posts: 5
Joined: 06 Oct 2006 13:25

Dumme spørsmål

Post by Jak »

Hei
Jeg vil gjerne kjøpe motorsykkel til våren. Men jeg har et dumt spørsmål.
Hvilken type bensin bruker en motorsykkel, Vanlig eller Blyfri. Det er jo ikke mange steder man ser vanlig bensin mere. Så hva gjør man om motorsykkelen ikke bruker blyfri men vanlig(gammeldags)
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Tror knapt du får tak i noen som trenger bly, men hvis du gjør det bør du la være å kjøpe den.

Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme overskrifter.
Last edited by Kosh on 24 Oct 2006 22:31, edited 1 time in total.
V4 fun
Jak
Posts: 5
Joined: 06 Oct 2006 13:25

hehe

Post by Jak »

Tak for klart svar.
Jeg kom bare til at tenke på gamle motorsykler...
Når innførte men egentlig blyfri motorer?
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

"Vanlig" bensin i betydningen blyholdig har ikke vært i salg siden 1986 her i landet.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

kun 98 super som forsvant nå nylig.. men denne hadde "bly erstatning" i form av blynitrat...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Post by brap »

RH racing wrote:kun 98 super som forsvant nå nylig.. men denne hadde "bly erstatning" i form av blynitrat...
Nei. Blynitrat ER bly, og dermed ikke noen erstatning. Erstatningene var helt andre stoff, som natrium, kalium, fosfor og mangan.
il4
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

jeg vet at blynitrat er bly.. men ikke det samme blyet som dem brukte tidligere.. har vært blynitrat frem til 2000 i allefal, har jobbet på rafineri..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

I USA blei det katalysatorkrav for biler i 1974, så dermed kom den blyfrie bensinen der borte. Det gjorde også at den delen av mc-industrien som ønsket å selge sykler i USA måtte lage motorer som kunne gå på blyfri bensin. Så de mest anerkjente mc-merkene har vært klar for blyfri lenge.

Her i landet blei katalysator påbudt i 1989, og i tiden etter 1989 har blybensinen blitt faset ut. Vet ikke når blyet forsvant helt, men jeg hadde hadde en gammel bil som trengte blybensin i 1994, og da kunne man ihvertfall kjøpe 98 oktan med bly.

EDIT: Sjekka litt på nettet nå ang. bly i bensinen, og det viser seg at enhver form for blytilsetning i bensinen ble forbudt i EU fra 1.januar 2000, og at Norge var ute med forbud allerede i 1997. Da blei bly erstattet med kalium.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=7237&mail=1
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Den Røde Fare
Posts: 968
Joined: 23 Mar 2006 20:45
Location: Bergen

Re: Dumme spørsmål

Post by Den Røde Fare »

Jak wrote:Hei
Jeg vil gjerne kjøpe motorsykkel til våren. Men jeg har et dumt spørsmål.
Hvilken type bensin bruker en motorsykkel, Vanlig eller Blyfri. Det er jo ikke mange steder man ser vanlig bensin mere. Så hva gjør man om motorsykkelen ikke bruker blyfri men vanlig(gammeldags)
Kjøper en flaske med noe greier som man heller på hver gang man har fylt?

Det gjør de ihvertfall på en del veteranbiler. Men de skal være rimelig sær for ikke å kunne gå på blyfri 98 feks.
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Dumme spørsmål

Post by Onsløv »

Den Røde Fare wrote:
Jak wrote:Hei
Jeg vil gjerne kjøpe motorsykkel til våren. Men jeg har et dumt spørsmål.
Hvilken type bensin bruker en motorsykkel, Vanlig eller Blyfri. Det er jo ikke mange steder man ser vanlig bensin mere. Så hva gjør man om motorsykkelen ikke bruker blyfri men vanlig(gammeldags)
Kjøper en flaske med noe greier som man heller på hver gang man har fylt?

Det gjør de ihvertfall på en del veteranbiler. Men de skal være rimelig sær for ikke å kunne gå på blyfri 98 feks.
Fyller blyerstatning fra flaske gjør man ja. Bilen vil vel gå en stund selv om man ikke fyller i blyerstatning, men jeg har forstått det slik at denne erstatningen skal smøre diverse saker og ting som man trenger.

Min gamle bil skulle ha bly 98, kjørte med den i 4 år før jeg skrotet den (av kosmetiske grunner) med bare blyfri 95/98... gikk fint den, og gikk helt frem til knusemaskinen.
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
Bernt`ern
Posts: 165
Joined: 01 May 2005 23:18
Location: Lørenskog

Re: Dumme spørsmål

Post by Bernt`ern »

Fyller blyerstatning fra flaske gjør man ja. Bilen vil vel gå en stund selv om man ikke fyller i blyerstatning, men jeg har forstått det slik at denne erstatningen skal smøre diverse saker og ting som man trenger.
Blyet hadde den oppgave å smøre ventilsetene slik at ventilene ikke skulle brennes fast.
Living is Riding....
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Det kan jo også nevnes at et motorverksted kan skifte ventilseter på de fleste topplokk slik at motoren kan kjøres på blyfri bensin. Kanskje noe å tenke på hvis man skal overhale motoren.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

joda.. men dette er ikke billig da..
koster en del pga jobben å ta ut seter..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Behøver vel nødvendigvis ikke bli så ekstremt dyrt hvis man allikevel skal overhale toppen med nye ventilstyringer og slike ting. Vet det var populært å blyfri-konvertere på de gamle Citroen 2cv-motorene, og jeg mener å huske å ha hørt priser på rundt 1500 pr. topplokk. Da snakker vi om to-sylindret boxer med alutopper.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

jaja.. på porschen tar vi ca 3000 pr topplokk for å bytte seter.. men disse byttes da for en annen grunn da..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Post Reply