vaske av olje

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
LisaMuld
MC: SV 650 s '99

vaske av olje

Post by LisaMuld »

jeg har endel oljesøl på sykkelen min fra kjedet, altså på felgen, og rundt der hvor kjedet går.

har hørt det funker bra med motorvaskmiddel, noen som har noen tips til hvordan jeg kan få den helt ren igjen?

hva jeg bør løsne/skru ut evt?

takk for svar :)
Mvh Lisa :)

Suzuki sv 650 s '99 mod!! :D
Den Røde Fare

Post by Den Røde Fare »

Avfetting, gjerne en microblanding! Ikke miljøavfetting, den duger ikke alltid like bra...

Spray rikelig på, og utstyr deg med en oppvask-kost e.l., så blir det bra!

Men så må du smøre opp kjedet igjen, om du ikke har vært pinlig nøye og unngått avfetting på det.

Noen kjedesprayer griser mer enn andre, uten at jeg kan gi noen anbefalinger der!
-86 ugjenkjennelig Sportster
-07 grell XL883R
LisaMuld

Post by LisaMuld »

jeg har prøvd med avfetting, og det syns jeg var himla mye jobb, og dårlig resultat.
nå vet ikke jeg åssen den avfettingen vi har på jobben er men det funka dårlig.

du mener motorvask ikke er tingen?

Den Røde Fare

Post by Den Røde Fare »

Det er stoooor forskjell mellom de forskjellige produsentene. Noen avfettinger er det fettalkoholetoksylater eller noe sånt i, de funker dårligere enn avfetting med parafin.

Paramedic Riders, er dere på østlandet? Svært mange av ambulansene på østlandet vaskes med vaskemidler fra Remitek. Prøv isåfall Microl 708. Den tar ALT, bortsett fra lakk ;) og ekstremt insektsbefengte vinduer og pansere.

Forskjellen på motorvask og avfetting er ofte blandingsforholdet-ublandet på motorvask, og mer utblandet jo mindre olje, asfalt osv.

På vaskeanlegg brukes oftest kjipere avfetting om sommeren, uten løsemidler. Og løsemidler må man ha på oljesøl ;)
-07 grell XL883R
LisaMuld

Post by LisaMuld »

jøss åssen vet du dette?
er du leverandør av vaskemidler eller noe?
tror faktisk det stemmer at vi har remitek i vaskehallen!

får prøve å blande litt selv jeg da :)

men jeg trenger noe litt sterkere enn den blandingen som er nå ihvertfall.

takk for svar :)

Jalmar

Post by Jalmar »

Bruk whitespirit på ei fille når du vasker bakfelg og områdene rundt kjedet. Får du avfetting på kjedet risikerer du at o-ringene i kjedet løser seg opp, og dermed er det ikke lenge før kjedet kan kastes. Etter å ha tørka over med whitespirit, polerer du over med vanlig polish for å få det blankt og pent igjen.

Jeg trodde jeg var lur når jeg brukte avfetting på bakdelen på Lizzie, og det kosta meg en kjedepakke. :wink:

På selve kjedet bruker du ei fille med diesel. Bruk ALDRI andre løsemidler så som avfetting eller whitespirit e.l. på kjedet.

For å få slutt på griseriet rundt kjedet, går du over til syntetisk kjedespray. Jeg bruker Silkolene på Gamle, og Valvoline White Syntetic på Lizzie. Begge disse fungerer utmerket, og spruter ikke hvis de blir brukt som angitt på boksen. D.v.s. varmt kjede og 10-15 minutter hvile etter påføring. :D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Tvinitla
MC: YAMAHA FJ 1200 '89

Post by Tvinitla »

Jeg bruker parafin-basert "EFFEKT" lampeolje, kjøper 4-liters kanner på EUROPRIS. Denne fungerer fint og fjerner det meste av skitt. Bruker den også til vask av kjedet da den ikke skader O-ringene fordi den inneholder mye fett (parafin).
Last edited by Tvinitla on 04 Sep 2006 18:14, edited 1 time in total.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
Den Røde Fare

Post by Den Røde Fare »

Jeg jobbet som selger for dem, i Bergen :)

Finn en kanne med Microl du, eller sug fatt i selgeren neste gang han er innom.

Sommerblanding på vaskemidler gjør ikke susen, men Microlen tar det. Men den spares til vinterbruk de fleste steder.

Har fremdeles rester stående her-våre MC-kjørende venner blir GJERNE med oss hjem og vasker syklene sine :D
-07 grell XL883R
Transalp

Post by Transalp »

vask med noe som har mest mulig fett i seg, som feks. parafin, diesel ol. Kommer du borti feile avfettinger, har disse lett for å tørre ut forskjellige ting på sykkelen. om du vasker sykkelen først, og går over felgene etterpå med en fille med diesel, blir det bra. dette trenger du nødvendigvis ikke vaske av etterpå heller, pga fettinnholdet og konserverings-evnen til diesel og parafinen. Lykke til!
Frankeren
N - 99 Honda Transalp 600
X - 86 Yamaha Maxim 700
X - 93Suzuki Savage 650
X - 97Honda Rebel 125
LisaMuld

Post by LisaMuld »

[quote= "Jalmar"] Bruk whitespirit på ei fille når du vasker bakfelg og områdene rundt kjedet. Får du avfetting på kjedet risikerer du at o-ringene i kjedet løser seg opp, og dermed er det ikke lenge før kjedet kan kastes. Etter å ha tørka over med whitespirit, polerer du over med vanlig polish for å få det blankt og pent igjen.

Jeg trodde jeg var lur når jeg brukte avfetting på bakdelen på Lizzie, og det kosta meg en kjedepakke. :wink:

På selve kjedet bruker du ei fille med diesel. Bruk ALDRI andre løsemidler så som avfetting eller whitespirit e.l. på kjedet.

For å få slutt på griseriet rundt kjedet, går du over til syntetisk kjedespray. Jeg bruker Silkolene på Gamle, og Valvoline White Syntetic på Lizzie. Begge disse fungerer utmerket, og spruter ikke hvis de blir brukt som angitt på boksen. D.v.s. varmt kjede og 10-15 minutter hvile etter påføring. :D [/quote]

uæææ, men nå brukte jeg avfetting på alt jeg!! (det funka bra det!)
hva gjør jeg nå da?
hvordan merker jeg om o-ringene løsner seg opp?

Jalmar

Post by Jalmar »

Når du renser og smører kjedet neste gang, så setter du deg bak bakdrevet og så ser du etter at alle o-ringene er på plass mens du sakte snurrer bakhjulet rundt. De sitter som sorte tetninger mellom ytterplatene på kjedet. Dems oppgave er å forsegle slik at ikke smørefettet renner ut av linkene i kjedet. Avfettingsmidler vil tørke ut disse o-ringene så de løser seg opp over noe tid, og dermed vil fettet fra linkene forsvinne, og kjedet blir snart slitt. Fra jeg begynte å bruke avfetting, og til jeg kunne kaste kjedet mitt tok det vel ca 2000 kilometer. Og jeg var egentlig veldig forsiktig med hvor jeg påførte avfettingen også, syns jeg selv ihvertfall. :oops:

Som navnet på vaskemiddelet sier, så vil en avfetting avfette. Og er det noe man ikke ønsker å avfette på en sykkel, så er det nettopp kjedet. Bruk derfor et fett rensemiddel, så som f.eks. diesel. :wink:
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Den Røde Fare

Post by Den Røde Fare »

Microlen inneholder, såvidt jeg kan huske, parafin av en eller annen variant, som løsemiddel. I tillegg er det såpe i den.

Annerledes for Microl enn en del andre "avfettinger" er at det blir en blank overflate på lakken etter vask. Andre avfettinger gjør at lakken blir tørr og grå. Så om det nå var Microl du brukte, tror jeg neppe du skal være redd for O-ringene dine :)
-07 grell XL883R
Jalmar

Post by Jalmar »

Parafinbaserte vaskemidler skal være safe å bruke på kjeder m.h.t. o-ringene. Men disse midlene er ikke avfettingsmidler. De legger igjen et fettlag der du har vasket, i likhet med f.eks. diesel. Det er også viktig å tenke på at man er forsiktig med vaskemidler som har god inntrengningsevne. Det er skummelt på o-ring kjeder. Vaskemidlet kan komme inn forbi o-ringene.

Så hvorfor ikke rett og slett gjøre det slik som både sykkelprodusentene og kjedeprodusentene sier? Bruk diesel eller et av spesialpreparatene som er på markedet når du renser kjedet. Så vasker man av oljesøl ellers på sykkelen med et avfettingsmiddel på fille. :wink:
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
hondaboy

Post by hondaboy »

vi kjører kardang :D
1983 honda vt 750. 1975 kreidler 50 rs. 1977 vespa 50 special. 1994 peugeot 306 1,9 tdi. 2000 suzuki grand vitara 2,0 tdi. 1986 13 fot lohi sport m/50 hk mercury.
Post Reply