Dumt spørsmål om vinterlagring...?
- Speedy Gonzales
- MC: Z1000 08
Skal du lagre sykkelen i utetemperatur om vinteren MÅ du ha frostvæske i kjølevannet, ellers fryser selvfølgelig vannet med det resultatet at et eller blokk/sylinder/radiator sprekker dvs. frostsprenging.
Du BØR absolutt ha frostvæske i kjølevannet HELE året da frosvæska også virker rusthindrende på kjølesystemet. Så det du MÅ gjøre nå - er å få målt kjølevæska og eventuellt bytte ut denne dersom inneholdet av frostvæske ikke er tifredsstillende høyt - ca 30 til 40% burde holde, da skal den tåle de 20 minus du nevner. Eventuellt kan du kjøpe ferdigblandet, da står det på flaska hvor mange minus den tåler.
Jeg vil ikke anbefale å tømme systemet om vinteren - da ruster det innvendig!
Du BØR absolutt ha frostvæske i kjølevannet HELE året da frosvæska også virker rusthindrende på kjølesystemet. Så det du MÅ gjøre nå - er å få målt kjølevæska og eventuellt bytte ut denne dersom inneholdet av frostvæske ikke er tifredsstillende høyt - ca 30 til 40% burde holde, da skal den tåle de 20 minus du nevner. Eventuellt kan du kjøpe ferdigblandet, da står det på flaska hvor mange minus den tåler.
Jeg vil ikke anbefale å tømme systemet om vinteren - da ruster det innvendig!
Living is Riding....
- for å si det som sønnene mine pleier å si til meg dersom jeg tror noen ting: Tro skal du gjøre i kirka - her må du vite............AJ_900 wrote: Jeg har ikke hatt tid til å sjekke med de jeg kjøpte TDM'en av, men er det ikke rimelig å tro at nye MC'er som selges i Norge har kjølevæske i systemet, som tåler 15-20 kuldegrader?

Det er jo naturlig å tro at sykler levert her i Norge burde klare vintertemp, MEN det vil jo kanskje bli kostbart dersom det ikke stemte. Så jeg anbefaler at du skaffer deg en frostvæsketester til kr 20 hos biltema - og sjekker dette selv - kun da har du full kontroll!!

Living is Riding....
Batteriet bør kobles fra og plasseres på et jevnt temperert sted der det ikke blir utsatt for frost. Så bør vannstanden i batteriet sjekkes (hvis det ikke er vedlikeholdsfritt), og man bør vedlikeholdslade det forsiktig ca. 1 gang pr. mnd. med dertil egnet lader. (Bil-lader er ikke dertil egnet).
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
- Speedy Gonzales
Ja, det er for jevlig å komme ut en morgen og oppdage at batteriet på bilen er frystmagne196 wrote:vann minusgrader halo!!!!!!!!!! IQtest???????????????

Tror nok det skal litt til.
Og det finnes jo også forskjellige batteri typer.
Må også få si at hvor kaldere det er jo mindre får du ut av batteriet.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Kawasaki z1000 08 mod
Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar.magne196 wrote:vann minusgrader halo!!!!!!!!!! IQtest???????????????
Men til trådtema, når bilene kan stå ute hele vinteren, så kan motorsykklene også. Er bare å ha på frostveske

Honda TransAlp
I am a mountain climbing cowboy, on a mountain climbing steel horse I ride.
I am a mountain climbing cowboy, on a mountain climbing steel horse I ride.
- Speedy Gonzales
Beklager off-topic men ble litt teit å lage ny tråd og ville bare si en ting, kommer sikkert til å få litt pepper av noen men men..
Dette er altså til deg Magne196:
Eg synst folk som deg ødlegger mange forum, og grunnen til det er at f.eks trådstarter stiller ett spm og du svarer som om at du var ekspert i dette mens egentlig så svarer du helt feil samtidig som om at du kommer med en hel haug med ! og ? .. du fremstiller trådstarter som en komplett idiot siden han ikkje visste det du sa.
Eg vet no ihvertfall det at hvis eg var relativt ny på ett forum og stillte ett spm om noe eg ikkje var sikker på og får ett sånt svar som du stillte med så hadde eg nok sikkert ikkje kommet tilbake.
Og til trådstarter, som Adlertag sa, det finnes bare dumme svar så bare spør hvis det er noe du lurer på.
Og eg vet ikkje hva du har lest her inne eller hvor negativt du tok noen av svarene du fikk men eg vil no bare si at dette er ett av de beste forumene eg er på, er folk i alle aldre med masse kunnskaper og moderatorene er seriøs og ganske så ok
Til moderatorene:
Hvis dette innlegget er helt uaksetabelt så bare slett det, IKKJE ban meg
Dette er altså til deg Magne196:
Eg synst folk som deg ødlegger mange forum, og grunnen til det er at f.eks trådstarter stiller ett spm og du svarer som om at du var ekspert i dette mens egentlig så svarer du helt feil samtidig som om at du kommer med en hel haug med ! og ? .. du fremstiller trådstarter som en komplett idiot siden han ikkje visste det du sa.
Eg vet no ihvertfall det at hvis eg var relativt ny på ett forum og stillte ett spm om noe eg ikkje var sikker på og får ett sånt svar som du stillte med så hadde eg nok sikkert ikkje kommet tilbake.
Og til trådstarter, som Adlertag sa, det finnes bare dumme svar så bare spør hvis det er noe du lurer på.
Og eg vet ikkje hva du har lest her inne eller hvor negativt du tok noen av svarene du fikk men eg vil no bare si at dette er ett av de beste forumene eg er på, er folk i alle aldre med masse kunnskaper og moderatorene er seriøs og ganske så ok

Til moderatorene:
Hvis dette innlegget er helt uaksetabelt så bare slett det, IKKJE ban meg

Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
Kawasaki z1000 08 mod