Silikon av ett slag til å tett igjen eksos?

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
User avatar
orion
Posts: 652
Joined: 26 Apr 2005 17:09
MC: Nå: FZR 1000 Turbo
X: Husaberg FS650 '06
X: Kawasaki z750 '07
X: KTM 525 EXC '06
x: Yamaha YZ125 '02
X: Honda Shadow 125 '02
Location: Nærbø

Silikon av ett slag til å tett igjen eksos?

Post by orion »

hvor kan jeg få tak i silikon eller lignende til å tette igjen eksos lekase rundt der fremre delen av eksos anlegget er festet til sylinderen? Noe som tåler høye temperaturer ivertfall vil jeg anta..
Turbo Dream<3
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

er det lekk ved pakningen der eller på selve røret? ville brukt eksospasta der om det var i pakninge det lekker... men ingen vits i å smøre det utenpå.. bør demontere, gjerne ny pakning smurt med sånn pasta
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
orion
Posts: 652
Joined: 26 Apr 2005 17:09
MC: Nå: FZR 1000 Turbo
X: Husaberg FS650 '06
X: Kawasaki z750 '07
X: KTM 525 EXC '06
x: Yamaha YZ125 '02
X: Honda Shadow 125 '02
Location: Nærbø

Post by orion »

er ikke pakning som lekker, men selve eksos røret er jo tredd innpå ett annet rør som ligger inntil sylinderen, så tenker å smøre rundt kanten på røret før jeg tar det på, så det blir tett :)
Turbo Dream<3
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

du kan jo prøve sånn pasta.. men denne vil ikke hjelpe viss det ikke er noe press på denne..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Hva med å sveise det? Det ville jeg gjort :wink:
User avatar
pelsen
Posts: 1200
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

sveising blir litt for stivt, rørene må kunne bevege seg.
User avatar
mcjon
Posts: 44
Joined: 27 Dec 2005 04:33
Location: Sarpsborg

Post by mcjon »

Vanlig svart eller rød pakningssilikon (f.eks. Biltemas) funker helt perfekt til slike koblinger. Du får en fleksibel kobling som er lett å demontere, samtidig som den er tett. :wink:
Yamaha FJ1314 '86
BSA 650 Super Rocket '60
Honda XL250 Motosport '73
Honda Dax ST50 '73
Tempo Avanti '89
og en haug prosjekter...
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Det er i så fall den røde pakningssilikonen til Biltema som tåler varme. Men anbefales ikke på overflater som blir varmere enn 300 grader. Tror kanskje derfor at det blir mindre suksess å bruke denne type tetningsmasse på et eksosanlegg. Da ville jeg i hvert fall prøvd på et ufarlig sted først. Risikoen er stor for at det bare blir en svidd klump igjen av silikonen. Men for all del, jeg har ikke prøvd så det blir bare en tanke fra min side. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
orion
Posts: 652
Joined: 26 Apr 2005 17:09
MC: Nå: FZR 1000 Turbo
X: Husaberg FS650 '06
X: Kawasaki z750 '07
X: KTM 525 EXC '06
x: Yamaha YZ125 '02
X: Honda Shadow 125 '02
Location: Nærbø

Post by orion »

hm, tror ikke eksosanlegget mitt blir varmere en 300grader vell? er snakk om en endunker, ktm 525 exc.
Turbo Dream<3
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Mener å huske at eksostemp ved optimal forbrenning er rundt 1100 Fahrenheit, eller omtrent 590 grader Celsius (Hvis jeg har regna riktig og husker riktig.)
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

Tror du ¨må finne en annen løsning her. Eksospastaen blir stiv, tåler ikke vibber.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Det er en type aluminiumstape som er å få kjøpt på Biltema. Kanskje et par runder rundt det indre røret før du skyver på plass det ytre røret kan gjøre det tett. Da ville det også bli en viss grad av fleksibilitet i skjøten.

Hvis dette er en original skjøt på sykkelen, kan det kanskje være en ide å sjekke i verkstedshåndboka hvordan fabrikken har tettet dette originalt. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Jalmar wrote:Mener å huske at eksostemp ved optimal forbrenning er rundt 1100 Fahrenheit, eller omtrent 590 grader Celsius (Hvis jeg har regna riktig og husker riktig.)
Denne siden;http://www.onlineconversion.com/ er "kjekk å ha". Der ble 1100 grader Fahrenheit til 593,333333 grader Celsius,så du var "nära nog". :wink:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
viper
Posts: 144
Joined: 29 Apr 2005 19:23
MC: husaberg fs650c
Location: brandbu

Post by viper »

på husabergen bruker jeg noe høy temp silikon.tåler 1500grader står det på patronen.kjøpte den på en bygge vare butikk
04 mod fs650 motard sykkel
Post Reply