Registrere trimmet moped!

Prat om moped & scooter.
xrace

Registrere trimmet moped!

Post by xrace »

Kan man registrere trimmet moped?
_Adler_

Post by _Adler_ »

Nei. Må være plombert, da, og gå rundt 45 km/t,
Yamaha Aerox 2004

Image
frittærn

Post by frittærn »

45 det er sakte ass,
det er ikke noe kult å kjøre i engang...
den må gå i 90 også oppover
HHHHHHHHH
Mantis
MC: Aprilia RS250 (I wish!)

Post by Mantis »

Det går ikke å f.eks trimme en moped så den har 15HK og registrere den somm Lett-MC (A1) pga at bremsene osv ikke tillater det eller de er ikke gode nok osv, men det var et parti som vile at mopedene skulle få gå 60km/t fordi 45km/t rett og slett er livsfarlig bare i en 60-sone, "Fres på mopeden" stod det som overskrift :lol: skal ta å finne linken!

Men det er jo ingen problem å trimme! sikker på at 90% av alle mopeder er trimmet, noen går bare 60 og noen trimmer de helt opp til 150 km/t!

:wink:
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
Eike_Oak

Post by Eike_Oak »

mathiazz wrote:Det går ikke å f.eks trimme en moped så den har 15HK og registrere den somm Lett-MC (A1) pga at bremsene osv ikke tillater det eller de er ikke gode nok osv, men det var et parti som vile at mopedene skulle få gå 60km/t fordi 45km/t rett og slett er livsfarlig bare i en 60-sone, "Fres på mopeden" stod det som overskrift :lol: skal ta å finne linken!

Men det er jo ingen problem å trimme! sikker på at 90% av alle mopeder er trimmet, noen går bare 60 og noen trimmer de helt opp til 150 km/t!

På nyere mopeder er ramme, bremser og dempere vel over gode nok til bruk sammen med den motoren som følger med (uplombert vel og merke)

Still sykkelen din ved siden av en Honda Rebel 125ccm, så skal du få se hvor små krav det egentlig er til bremser, ramme osv.
- Skyt her -
Olav'en
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*

Post by Olav'en »

Ta fks e in god gammel Suzuki TS-X 50 da, som oprinnelig er ein 80ccm full cross... Holder i massevis det.
Mantis

Post by Mantis »

Eike_Oak wrote:
mathiazz wrote:Det går ikke å f.eks trimme en moped så den har 15HK og registrere den somm Lett-MC (A1) pga at bremsene osv ikke tillater det eller de er ikke gode nok osv, men det var et parti som vile at mopedene skulle få gå 60km/t fordi 45km/t rett og slett er livsfarlig bare i en 60-sone, "Fres på mopeden" stod det som overskrift :lol: skal ta å finne linken!

På nyere mopeder er ramme, bremser og dempere vel over gode nok til bruk sammen med den motoren som følger med (uplombert vel og merke)

Still sykkelen din ved siden av en Honda Rebel 125ccm, så skal du få se hvor små krav det egentlig er til bremser, ramme osv.
jojo, men hva hjelpet det med det "statens vegvesen" vi har i dag?
Der er det ikke bare "Å komme her og kommer her".
Image
- BMW E39 M-tech
- Pocketbike 80cc [Død]
Eike_Oak

Post by Eike_Oak »

mathiazz wrote:
Eike_Oak wrote:

jojo, men hva hjelpet det med det "statens vegvesen" vi har i dag?
Der er det ikke bare "Å komme her og kommer her".
At statens vegvesen sine argumenter ikke holder mål er ikke mitt problem.

De fleste mopeder pr i dag er fult ut beregnet for den hastigheten de klarer å gå i, uplombert.
Om mopedisten er det, er ett helt annet problem.

Men ikke alle bilførere er i stand til å hanskes med bilene deres som går i 200++ i vanlige trafikkale situasjoner, hvis man først skal det på det sånn.
- Skyt her -
Pollti

Post by Pollti »

Du vinkler problemstillingen feil Eike_Oak. At du ikke er ening i argumentasjonen for at en moped ikke skal gå fortere enn 45 km/t forandrer ikke på det faktum at du må forholde deg til regelverket.
Jeg går utifra at du ikke er av de som ikke klager når skiltene klippes ?
Evje

Post by Evje »

Nå driter dere dere litt her.

Du kan registrere en moped som er trimma, da som enten lett-mc eller tung mc.

Den skal da ikke yte mer enn 15/34(34 vil du uansett aldri klare å oppnå) hk og utfylle krav om utslipp.
Du må også ha bremser osv som da er tilpasset en motorsykkel under kategorien du vil ha den under.

Registreringa vil ikke være gratis heller.
Hei
Lasseleeten
MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3

Post by Lasseleeten »

Evje wrote:Nå driter dere dere litt her.

Den skal da ikke yte mer enn 15/34(34 vil du uansett aldri klare å oppnå) hk og utfylle krav om utslipp.
Du må også ha bremser osv som da er tilpasset en motorsykkel under kategorien du vil ha den under.

Hmf, mulig jeg driter meg meg litt her.
Men jeg tviler på at en moped kan bli registrert som lett/tungmc, da må du vel skifte ramme og hele pakka?
Mantis

Post by Mantis »

Lasseleeten wrote:
Evje wrote:Nå driter dere dere litt her.

Hmf, mulig jeg driter meg meg litt her.
Men jeg tviler på at en moped kan bli registrert som lett/tungmc, da må du vel skifte ramme og hele pakka?
Det stemmer :wink:

Den er ikke byggd for så store hastigheter!
Image
- BMW E39 M-tech
- Pocketbike 80cc [Død]
Eike_Oak

Post by Eike_Oak »

Pollti wrote:Du vinkler problemstillingen feil Eike_Oak. At du ikke er ening i argumentasjonen for at en moped ikke skal gå fortere enn 45 km/t forandrer ikke på det faktum at du må forholde deg til regelverket.
Jeg går utifra at du ikke er av de som ikke klager når skiltene klippes ?
Finnes 2 argumenter for at mopeder ikke skal gå i mer enn 45:
-Mopeder er ikke beregnet for å gå i mer
-Mopedister er ikke trent opp til å kjøre i større hastigheter.

Førstnevnte er vel ca. 1% korrekt, iom. at man har div. eldre mopeder som ikke ville sluppet gjennom kravene som blir stilt til en tohjuling med eks. vekt på 90kg og toppfart på 70km/t, sånn som kravene er pr. i dag
Sistnevnte er vel bortimot så korrekt som det kan bli.

Sånn sett er jeg enig i at mopeder ikke burde gå i mer enn 45, men opplæringskravene er noe som kan forandres på fort, og syklene er faktisk beregnet for hastighetene de kan gå i uten plomber.

Når jeg ble tatt for trim bøyde jeg meg pent i støvet, eneste jeg spurte om som kanskje var litt frekt var hvordan jeg skulle komme meg tilbake til skolen (var ute og kjørte i storefri, skulle til naboskolen og snakke med en vennine, nåværende kjæreste)

Bottom line: Det er fullt mulig å registrere f. eks. en RS 50 (en sykkeltype jeg kjenner godt til) som A1 uten å måtte modifisere bremser, demper og ramme.
Men du ville ikke fått lov til å ta så mye effekt ut av motoren, før utslippskravene kicket inn.
- Skyt her -
Mantis

Post by Mantis »

Tror du at bremsene på en moped (samma om det er MT5 eller RS) klarer å bremse effektivt ned fra la oss si 160 km/t??

Hva tror du sjer om en moped krasjer i slike hastigheter?

Det er greit nok at de nyeste mopedene kansje har middels gode bremser,
men dette hjelper ikke noe på kravene til de folka som sitter å bestemmer :wink:
Image
- BMW E39 M-tech
- Pocketbike 80cc [Død]
Evje

Post by Evje »

Hadde du bråbremsa i 150 med en mopedbremsa så hadde skivene blitt blå og kanskje smelta.

Mopedbremser(altså ajp skivebremsene) tåler et sted godt over 100.
Men er noen mopedrammer som også brukes innenfor 125 cc, f eks derbi senda ramma.

Ellers skal nok ikke en derbi senda være så vanskelig å få registrert som en lett mc, men man må nok ha nye bremser og bremsesystem samt annet småfiks.
Hei
Post Reply