Frysesikre sykkelen

Trenger du hjelp til mekking, tips til deler, spør her.
Post Reply
Moppedusten

Frysesikre sykkelen

Post by Moppedusten »

Morn,
Jeg vet at min TS50X neppe vil bli annerkjent som noen skikkelig MC her på forumet, og det blir den vel heller ikke hos meg, MEN, her inne finnes det masse folk med erfaring angående sykkel og grunnprinsippene er vel stort sett de samme.
Sprøsmålet:
Forgasseren min hang seg opp her om dagen, og det var pga. frost inne i dellortoforgasseren. Der er det en salgs tube som skal skli opp og ned, og frosten har tydeligvis satt seg på utsiden av denne, og insiden av forgasserhuset slik at den hang seg opp. Det samme har skjedd med kablene mine, de har også frosset. Pr. idag er det pluss grader om dagen og minus om natten her så kondensen setter seg overalt og fryser om natten og sitter når jeg skal på jobb om morran.
Hva skal jeg bruke for at disse delene ikke skal fryse fast? WD40, låsolje etc? håper noen kan svare så jeg ikke kliner på noe som vil gjøre problemet enda værre, eller ødelegge forgasseren.
Takker for svar :D
Moppedist: Person som kjører moped.
Moppedust: Person som kjører moped om vinteren.
Jalmar

Post by Jalmar »

Du må trykksmøre wirene med et fuktdrivende smøremiddel. Det finnes wire-smørere å få kjøpt som er kjekke til det. Så bruker du WD40 eller CRC 5-56 som smøremiddel.

http://www.mc-artikler.no/tools.html

Bla deg nedover et stykke på den siden, og du vil finne en helt grei wiresmører. :wink:

Bevegelige deler på forgassere kan også med fordel få en omgang med WD40 eller CRC 5-56.

Og så kan det være en fordel å blande en klunk med kondensfjerner i bensintanken slik at du unngår ising i forgasseren.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Moppedusten

Post by Moppedusten »

Tusen takk for lettfattelig og grundig svar. ha en glimrende helg!
Moppedusten

Post by Moppedusten »

Tenkte jeg skulle poste et lite tips angående smøring av wire i strømpe. Som jalmar skrev fins det et kjekt lite hjelpemiddel til denne jobben, men jeg hadde ikke mulighet til å vente på at noe slikt skulle komme i posten.
På sykkelen min er det noen beskyttelses hylser i gummi akkurat der wiren går inn i spaken(..heter det spak?..uansett..), jeg demonterte wiren fra bremsehendel/spak og smurte smørefett rundt enden av strømpen, deretter halveis vrengte jeg gummibeskyttelsen og førte den opp til enden av wirestrømpen. så fylte jeg gummibeskyttelsen med WD40 og tok tak i wire-enden med en tang og..beklager denne beskrivelsen, men jeg finner ikke noe mer beskrivende.. "runket" wiren frem og tilbake i strømpen, etterhvert forsvant oljen ned i strømpen og jeg etterfylte olje. Dette gjentok jeg til oljen begynte å dryppe ut av strømpen i motsatt ende. Dette fikset iallefall frostproblemene jeg hadde med wirene mine.

Håper dette kanskje kan hjelpe andre i tidsnød, og beklager hvis det er upassende å bruke "R" ordet her inne.
Jalmar

Post by Jalmar »

Det er flere veier som fører til Rom. :D Det å bruke egen kreativitet og finne egne løsninger, kan være vel så bra og givende som å kjøpe ferdig. :D

Kan da nevne at vi i "gamle dager" laget ei trakt eller et kremmerhus av plastikk tett rundt wire-enden og tapet denne godt fast. Så var det å fylle kremmerhuset med olje og la olja renne ned i strømpa. Fungerte det også. Men etterhvert som årene gikk, skulle ting gå fortere og med mindre søl, og da kom wiresmøreren inn i bildet. :D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Post Reply