Turbiner er best. Altså motorer der alt roterer, og ingen masse må starte-stoppe-starte i øvre og nedre snupunkter.
Men dagens små firesylindrete stempelmotorer klarer jo ganske høye turtall. 15-18000 omdr. er absolutt ingen umulighet på de råeste motorene i dag. Men spørsmålet er jo hvorvidt det er nødvendig.
Selvfølgelig er det nødvendig innen racing der klassene er skilt etter motorvolum. Hvis motorens volum er gitt, er det bare høyere turtall som kan gi høyere effekt.
Ute i den virkelige verden, der du og jeg ferdes, er det ingen begrensninger. Vi kan derfor øke motorvolum slik at ønsket effekt kan hentes ut ved "levelige" turtall.
Formelen for ytelsesøkning kan grovt sies å være:
Ytelsesøkning= Literytelse på den motor man har X tillegsvolum X 0,8
Det vil si at på f.eks. Gamle Blå (650 ccm/65 hk) vil en boring til 700 ccm gi følgende regnestykke:
100(literytelse opprinnelig) X 0,050 (tilleggsvolum) X 0,8 = 4
Altså vil en boring av Gamle Blå fra 650 ccm til 700 ccm gi meg 4 hk ekstra uten andre modifiseringer.
Literytelsen på en motor finner man med følgende formel:
HK delt på volum (i liter).
For Gamle Blå: 65 hk delt på 0,65 liter = 100 hk/liter.
Det er også verdt å huske på at man får en viss reduksjon i literytelsen for motoren hvis man kun bruker volumøkning for å oppnå ekstra hk.
Vil gjenta at dette er en grov og generell kalkyle, men den gir brukbare holdepunkter.
