Kritisk turtall ?

Prat om tung MC.
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Gixxerman wrote:Om det ikke har noen praktiske fordeler lenger, hvorfor skrike så høyt om dem da :lol: Varemerket til gsxr er å kjøre fra desmodromiske ventiler :wink: Funker det óg hehe
Ser det godt i MotoGP. :twisted:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Jeg har tenkt på dette mange ganger. Er jo helt vanvittig hvor fort de fire taktene blir unnagjort allerede ved 1000rpm egentlig..! :shock:
Turbiner er vel og bra det, men bortsett fra Batmobile hører vel dette helst hjemme under vingene fly, grunnet vekt og ikke minst produksjons- og driftskostnader.. :?
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

bandit wrote:Jeg har tenkt på dette mange ganger. Er jo helt vanvittig hvor fort de fire taktene blir unnagjort allerede ved 1000rpm egentlig..! :shock:
Turbiner er vel og bra det, men bortsett fra Batmobile hører vel dette helst hjemme under vingene fly, grunnet vekt og ikke minst produksjons- og driftskostnader.. :?
Vekt? Gassturbinmotorer er vel både mindre og lettere enn "vanlige" motrorer med samme effekt om jeg ikke husker feil.

AtW
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Ja, turbiner kommer vel aldri til å bli et alternativ for de store massene.

Ser vi på de fire taktene (suger'n - truger'n - trøkker'n - møkker'n) er det ganske mye som skal skje for at det skal bli noe av det hele.

Først innsugsventil opp på innsug og stempelet ned, så alle ventiler stengt og stempelet opp for kompresjon, så gnist i pluggen og stempel presses ned i arbeidstakten, før eksosventil opp og stempel opp for å skyve eksosen ut og starte på nytt igjen.

Da har altså veiva gått rundt to ganger for et arbeidsslag. Så når veiva går rundt med 1000 omdr. pr. minutt på en 1-sylindret 4-takter, har innsugsventilen åpnet og stengt 500 ganger, pluggen tent 500 ganger og eksosventilen åpnet og stengt 500 ganger på det minuttet. Eller drøyt 8 ganger i sekundet.

Noe å tenke på før man drar sin 1-sylindrete 4-takter opp i 10000 omdreininger??? :lol:

Hvis jeg har tenkt og regna riktig. Begynner å bli litt trøtt. :lol:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Der er jo laget mc med Rolls Royce turbin

Image
Image

320 Hk @52,000 rpm 8)
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Post by bandit »

Ja, men har du sett prislappen på en slik Y2K??? :shock: :shock: :shock:

Er ikke akkurat noe for Hvermansen..!
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Jeg har aldri skjønt meg på den der, fordi:

1: Den er laget kun for å kjøre rett frem

2: Vanlige dragsykler fliser den på stripa.

What's the point ? Hei vi kan lage en sykkel med turbinmotor ?
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

Masse god lesing her, men tror ikjke dere helt forstår meg.

Ser det er noen her som snakker om maks turtall osv, det er IKKJE det eg mener..

Skal prøve å forklare det litt nermere..
Ombord i båten eg jobber har vi en slow speed b&w og der er det kritiske turtallet 95 omdr mens maks er 175..

Og akkurat rundt 95 så har den så store svinginger at det er skadelig.

Er da fare for akselbrudd pga tretthet i materialene.

Skjønner dere hva eg mener? Ellers kan eg forklare det igjen :)
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Post by Alas »

Mener du når ting kommer i egenfrekvens? (i mangel av bedre ordlegging)

Det er vel bestemt ut fra materialer, masse, og en hel haug med variabler det.

Eller er jeg på viddene nå, som så mage ganger før....

Mvh
User avatar
pelsen
Posts: 1200
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

speedy gonzales 2 wrote:Masse god lesing her, men tror ikjke dere helt forstår meg.

Ser det er noen her som snakker om maks turtall osv, det er IKKJE det eg mener..

Skal prøve å forklare det litt nermere..
Ombord i båten eg jobber har vi en slow speed b&w og der er det kritiske turtallet 95 omdr mens maks er 175..

Og akkurat rundt 95 så har den så store svinginger at det er skadelig.

Er da fare for akselbrudd pga tretthet i materialene.

Skjønner dere hva eg mener? Ellers kan eg forklare det igjen :)
ja, jeg vet hva du mener, og er ikke overrasket over at du ikke har fått relevante svar. Det er ikke mange som kan noe om dette utenom maskiningeniører.

en kort forklaring er at en aksel roterer om sitt geometriske senter under kritisk turtall, ved kritisk turtall går den i egensvigninger og havarerer raskt. Over kritisk turtall roterer den om tungdepunktet.

Et enkelt eksempel er en vaskemaskin. Den har et lavt kritisk turtall som man tydelig merker når maskinen prøver å hoppe rundt på gulvet. Når den kommer opp i overkritisk snurrer den fint igjen.

små motorer av type bil og mc går underkritisk.
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

pelsen wrote:
speedy gonzales 2 wrote:Masse god lesing her, men tror ikjke dere helt forstår meg.

Ser det er noen her som snakker om maks turtall osv, det er IKKJE det eg mener..

Skal prøve å forklare det litt nermere..
Ombord i båten eg jobber har vi en slow speed b&w og der er det kritiske turtallet 95 omdr mens maks er 175..

Og akkurat rundt 95 så har den så store svinginger at det er skadelig.

Er da fare for akselbrudd pga tretthet i materialene.

Skjønner dere hva eg mener? Ellers kan eg forklare det igjen :)
ja, jeg vet hva du mener, og er ikke overrasket over at du ikke har fått relevante svar. Det er ikke mange som kan noe om dette utenom maskiningeniører.

en kort forklaring er at en aksel roterer om sitt geometriske senter under kritisk turtall, ved kritisk turtall går den i egensvigninger og havarerer raskt. Over kritisk turtall roterer den om tungdepunktet.

Et enkelt eksempel er en vaskemaskin. Den har et lavt kritisk turtall som man tydelig merker når maskinen prøver å hoppe rundt på gulvet. Når den kommer opp i overkritisk snurrer den fint igjen.

små motorer av type bil og mc går underkritisk.
Takk for svar :)

Men hva jobber du med da siden du visste dette?
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
pelsen
Posts: 1200
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

speedy gonzales 2 wrote: Takk for svar :)

Men hva jobber du med da siden du visste dette?
det er ikke helt tilfeldig at jeg kan litt diverse teknisk: er utdannet sivilingeniør maskin og jobber innenfor olje og gass.
Jeg husker ikke hvordan man beregner kritisk turtall, men i likhet med mye annet holder det å vite hva det er og at ikke driftsturtallet ligger i nærheten av kritisk.
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

pelsen wrote:
speedy gonzales 2 wrote: Takk for svar :)

Men hva jobber du med da siden du visste dette?
det er ikke helt tilfeldig at jeg kan litt diverse teknisk: er utdannet sivilingeniør maskin og jobber innenfor olje og gass.
Jeg husker ikke hvordan man beregner kritisk turtall, men i likhet med mye annet holder det å vite hva det er og at ikke driftsturtallet ligger i nærheten av kritisk.
Jasså du:)
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Post by Desmo-Dude »

Desmo wrote:
Gixxerman wrote:Om det ikke har noen praktiske fordeler lenger, hvorfor skrike så høyt om dem da :lol: Varemerket til gsxr er å kjøre fra desmodromiske ventiler :wink: Funker det óg hehe
Ser det godt i MotoGP. :twisted:
Og i Superbike :twisted:
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
Post Reply