Hjelp til hjelmvalg for høyrisiko fører.

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Vinterkjøring gir jo en unik trening da, hvis man overlever. :lol: De som har et par vintre bak seg på en sykkel stiller rimelig sterkt når det gjelder håndtering av sykkelen i vanskelige situasjoner.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Moppedusten
Posts: 9
Joined: 08 Nov 2006 10:01
Location: Nittedal
Contact:

Post by Moppedusten »

Hehe.."Hvis man overlever" ja. Jeg har og ment at det hadde vært mer fornuftig med en bil på disse veiene, men har og sett på det som ypperlig trening før tyngre sykkel. Idag var det et tynt rimlag på veien og oppbremsing tok laaang tid. Må si at det å kjøre nå er en ganske intensiv opplevelse, alt må planlegges i ganske så lang tid i forveien siden det ikke er bare å dra inn forbremsen og ta en "stoppie" hvis noen svinger ut på veien uten og ha sett meg.
Fant forresten ut noe ganske skummelt igår, GREX hjelmen jeg har pr idag fikk jeg med sykkelen, den så nesten ubrukt ut, men koster bare 600 kroner ny. Det forklarer vel både dugging, elendig ventilasjon og kald vind under haka. Reinspikka galskap det jeg driver med idag mao.

Grunnen til at jeg ønsker en kvalitetshjelm er det at jeg har tro på at de fungerer. En kompis av meg kjørte en del racing sykler i Australia og vraket noen Ninjaer ++. Han brukte Dainese hel-lær og Arai hjelmer. Han brakk både leggen og kragebeinet, men hadde aldri skrubbsår eller hodeskader(Noen vil vel ikke være enig i meg i dette.)

Image
Her er han med sin kjeledegge og romkompis "Terrence" verdens største registrerte Coastal Taipan(arten er #2 på lista over verdens giftigste slanger).

Er det noen som vet om utsalgsteder som kjører tilbud på hjelmer nå forresten?, vet at fritidssenteret i lillestrøm har 1/2 pris på alt mc/moped utstyr, men husker ikke hjelm merkene de fører.
(Beklager om dette ble litt vel offtopic forresten :oops: )

Edit: når det gjelder materialvalg i skallet har jeg bare én liten synsing ved det spørsmålet. Det er ganske riktig slik at ytterskallet ikke nødvendigvis trenger å beholdes inntakt for enhver pris, men, etter min mening bør det allikevel være såpass robust at det ikke brister for tidlig. Dette for at kreftene skal spres over en større overflat før de blir overført til de mykere lagene inne i hjelmen. Overflaten vil også være viktig i stykket foran haken, jeg mener å ha lest et sted at omtrent 80% av treffene en hjelm får er i dette området(Halvhjelm er dermed totalt utelukket). Hvis materialet i stykket foran haken ikke tåler en formidabel støyt og dermed kollapser vil jeg tro at skadene blir langt større og alvorligere enn hvis stykket var "for" hardt og og dermed overførte kreftene til delen foran pannen også.
Moppedist: Person som kjører moped.
Moppedust: Person som kjører moped om vinteren.
User avatar
Borg
Posts: 1706
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Post by Borg »

Moppedusten wrote: Fant forresten ut noe ganske skummelt igår, GREX hjelmen jeg har pr idag fikk jeg med sykkelen, den så nesten ubrukt ut, men koster bare 600 kroner ny. Det forklarer vel både dugging, elendig ventilasjon og kald vind under haka. Reinspikka galskap det jeg driver med idag mao.
Ja nå har du jo selv argumentert for hvorfor kjøpe ny hjelm men kan også tillegge at det å overta/kjøpe brukt hjelm vel er det som er nærmest galskap. Hjelm skal aldri lånes bort!

Hjelmens isopor innvendig tilpasses ditt hode og de fleste hoder er forskjellige. Det er også derfor hjelmen er trangere når du kjøper den. Blir bedre når den setter seg etter formen på hodet ditt. Men låner du den bort vil noe forme seg etter det hode som da skal inni og når du får den tilbake vil den ikke sitte like "tight" som tidligere og dermed ikke ha samme sikkerhet ved en ulykke. Kan vel sammenlignes med å miste hjelmen i bakken :smt048
Moppedusten
Posts: 9
Joined: 08 Nov 2006 10:01
Location: Nittedal
Contact:

Post by Moppedusten »

Dro og testet hjelmer idag ved Jeco i Lørenskog, hyggelig betjening. Prøvde et par AVG hjelmer og Arai hjelmer, AGV'ene bevegde seg for mye på hodet og Araien satt som støpt, bokstavelig talt.. var et herk å få den over hodet, men vel inni satt den godt. den klemte ikke noe sted bortsett fra kinnene, men når jeg "kjente etter" kjente jeg allikevel at den hadde kontakt med hele hodet. Kinnene måtte jeg "stramme litt" for at insiden av kinnet ikke skulle komme mellom tennene.. hvis dere skjønner. Måtte ikke stramme mye, men v\hvis jeg var helt slakk i kjakan kjente jeg tennene mot kinnet..
Selvfølgelig tok de ikke Diners, så jeg må tilbake etter lønning.
De hadde forresten 30% på alle hjelmer(Tror det var alle ihvertfall pluss 30-50% på div annet.. tror Dainese heldresser var 40%)

Noen andre som vet om gode tilbud rundt omkring, og er det sånn en hjelm skal sitte?
Stod i kassa med en Viper hjelm fra Arai, som jeg har tenkt å hente senere i uka med mindre det fins andre aktører i nærmiljøet med et bedre tilbud.(3990 - 30%=2793)

Takker atter en gang for tålmodige svar til en kar som tydeligvis trenger all hjelp han kan få rundt temaet MC. Når man har rundet 30 er det ikke lenger så mange kompiser å vende seg til angående moped/mc tydeligvis. :(
Moppedist: Person som kjører moped.
Moppedust: Person som kjører moped om vinteren.
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

leste en del tester på hjelmer for en stund siden (husker ikke hvor) konklusjonen til de som hadde testet hjelmer var at om man kjøper en hjelm til 3000 eller mer så har man fått seg en god hjelm som gjør jobben sin som den skal. men man må også huske at den gjør jobben sin best i optimal fart.

de fleste dødsulykker på mc skjer i lave hastigheter, og mange kunne vært unngått om man kjører med godkjent kjøre utstyr. som jakke og bukse, støvler osv.

kjøp deg en god hjelm og følg på med kjøreutstyr også, da har du sikret deg så godt du kan om du skal kjøre i vinger. men som nevnt før så er det sikreste å ikke kjøre.

eller som jeg sier, det farligste du har gjort i livet ditt er å bli født, ingen har overlevd til nå.
Moppedusten
Posts: 9
Joined: 08 Nov 2006 10:01
Location: Nittedal
Contact:

Post by Moppedusten »

Hei Medic, ja det er akkurat det jeg har lest meg til jeg også. Desverre tror jeg nok hel-lær blir noe kjølig her i Nittedal. Jeg hadde tenkt å kjøpe en ryggskinne også, mente å ha lest noen som linka til et "velkomsttilbud" med diverse tilbud fra en nettbutikk der en ryggskinne var med (500kr eller så), men finner desverre ikke tilbake til den tråden.

Dette med hjelmvalg har vist seg å bli litt vanskeligere for meg enn først tiltenkt, og jeg blir desverre ikke spesielt klokere av å lese tester rundt omkring. En test jeg leste igår konkluderte tilogmed med at en svært billig hjelm skjermet hodet langt bedre enn en dyr hjelm, pga. lavere stivhet. Okkesom har jeg bestemt meg for å gå for en dyrere hjelm av annerkjent merke, og nå passet jo også arai Viper mitt hode best så sånn sett burde jo knollen være beskyttet (så snart jeg får den i hus da), Kevlar/skinn hansker for kjøring om vinteren har jeg allerede. så da gjenstår det litt annet snacks før kroppen burde være nogenlunde ivaretatt. Men som flere sier, vinterkjøring er nok ikke det beste sjakktrekket jeg har gjort.
På den annen side, de fleste mc ulykker skjer vel om sommeren så statistisk sett burde jeg jo ha gode sjanser hehe :wink:
Moppedist: Person som kjører moped.
Moppedust: Person som kjører moped om vinteren.
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

godt poeng hehe. kjører du pent og tenker før du gjør noe så er det nok ikke noe problem å kjøre om vinteren. gjorde det selv for noen årsiden.

valg av utstyr er ikke lett, det som er viktig er at det passer godt til deg og din kroppsfigur og hode form.

men når jeg nevnte kjøreutstyr tenkte jeg mer på goretex tøy, det er godt og varmt tøy. om du vil ha noe som er virkelig varmt så kjøper du med outlast foor. har det selv og den varmer godt selv ned til -20 om du ikke skal kjøre langt vell og merke. men selvfølgelig bør du nok ha klær under også.
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

I og med at du "forventer" å velte så bør du beskytte HELE deg.
En tykk og godt polstret bukse og jakke i tekstil, så holder du deg varm. Skulder, albue kne og hoftebeskyttelse må du selvfølgelig ha.
Tjukke hansker, også gjerne i tekstil, skinnhansker er gjerne et par hakk tynnere. Kjøp evt. noen tynne skinnhansker og bruk vanlige fingerhansker utenpå, da er du sikker på at det ikke slites hull gjennom, det sørger skinnet for. Kjøresko som er godt fôret og som har ankelbeskyttere er å anbefale. Ryggskinne kan være en fordel å investere i også.
Kjøper du en hjelm til ca 2500kr så får du som regel en veldig god hjelm. Vil anbefale en HJC FG-14, det er toppmodellen til HJC og den koster bare 1895kr i helsvart, duggfritt visir følger med. Prisen er justert ned 4-500kr siden i fjord, det er ikke noe billig møkk.
Å holde seg varm er faktisk med på å holde deg konsentrert på veien og ikke på deg selv, på den måten er det litt mindre sjanse for at det kommer noe du ikke ser.

Jeg var i bakken med min 125cc for tre og en halv måned siden, og jeg jobber fortsatt med å gå skikkelig. Ødela kneet bare fordi jeg kjørte i shorts, resten av kroppen var beskytta og fikk kun enkelte blåmerker.
Så hvis du tror du detter, beskytt deg alt du klarer!
Post Reply