Tungstarter scooter

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Tungstarter scooter

Post by ATWindsor »

Heisann, scooteren min er litt mer tungstartet en den var før, må liksom kicke litt heftig 3-4 ganger for å få den i gang (som oftest). Og elstarteren virker bare om den var kjørt nylig. Før var den mye lettere å starte. noen tips på hva som kan være problemet? Eller hva slags slitedeler jeg bør sjekke. Scooteren går forsåvidt marginalt dårligere enn den gjorde etter service, men det antar jeg er slitte vekter eller noe.

Data:
km-stand 19000, 4000 siden service. Da ble tennpluggen skiftet. Batteriet er nok gammelt og svakt, men det skal vel ikke ha noe å si for kickingen?

På forhånd tak.

AtW
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Vanskelig å si, men her skal du få noen enkle tips:

Sjekk batteriet ditt. Hvis batteriet er gåent vil det være vanskelig å starte.

Sjekk om choke-systemet virker som det skal. Tregstartet kald motor tyder kanskje på at motoren ikke får "feit" nok blanding.

Ta ut tennpluggen og sjekk elektrodeavstanden. (Avstanden mellom den tappen i midten og den bøylen over.) Riktig avstand står i instruksjonsboka. Sjekk også at det er gnist i pluggen. Skru ut pluggen, sett den i pluggledningen, hold den intil gods og tråkk på kicken. Da skal det gnistre i pluggen.

Dette var bare noen enkle tester du kan ta, håper du finner ut av det. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Jalmar wrote:Vanskelig å si, men her skal du få noen enkle tips:

Sjekk batteriet ditt. Hvis batteriet er gåent vil det være vanskelig å starte.

Sjekk om choke-systemet virker som det skal. Tregstartet kald motor tyder kanskje på at motoren ikke får "feit" nok blanding.

Ta ut tennpluggen og sjekk elektrodeavstanden. (Avstanden mellom den tappen i midten og den bøylen over.) Riktig avstand står i instruksjonsboka. Sjekk også at det er gnist i pluggen. Skru ut pluggen, sett den i pluggledningen, hold den intil gods og tråkk på kicken. Da skal det gnistre i pluggen.

Dette var bare noen enkle tester du kan ta, håper du finner ut av det. :wink:
Ok, jeg er litt amatør på slike ting, og støtter meg til haynes-boka, så jeg har ett par spørsmål. 1. Hvordan sjekker jeg batteriet? Multimeter? 2. Choke-systemet? tror ikke det er noen choke på scooteren? Kan det hjelpe å skru opp tomgangsskruen?

PS: Takk for hjelpa.

AtW
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

syns når scoteren starter på 3-4 kick så er det bra,hvertfall i forhold til min :lol:
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Har ikke vært borti scootere, så det blir litt generelt. :D

Når det gjelder choke, bør det jo stå i Haynes-boka. Vanligvis er det et håndtak eller en hendel som skal slås på ved kaldstart hvis det er choke-inretning. Se på bildene i boka av forgasseren.

Når det gjelder batteriet kan du måle med multimeter hvor mye spenning det er på batteriet. Det skal være minimum 12 volt. Hvis det er 12 volts annlegg. Ellers er det 6 volts annlegg, og da skal selvfølgelig spenningen være minimum 6 volt.Prøv når du måler å skru på en strømforbruker (lyset e.l.) og se om det gir stort spenningsfall. Hvis batteriet har vært flatt et par ganger, eller har stått gjennom vinteren uten vedlikeholdslading kan det være "ferdig", og ikke gi nok spenning til å starte en kald motor. Har du sjekket om det er nok vann på batteriet? (hvis det ikke er vedlikeholdsfritt da.)

En enkel test kan være å prøve et friskt batteri og se om den starter som den skal da. Har du ikke en kompis med tilsvarende scooter som du kan prøve batteriet fra?
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Hawken
Posts: 2799
Joined: 29 Apr 2005 23:26
MC: Ducati SS 750
Location: Trondheim

Post by Hawken »

Rimelig sikker på at det er auto choke på scootere, så det er mest sannsynlig batteriet. I det jeg tok ut batteriet mitt for en liten sjekk, funket ikke kickstarten heller, men så er ikke jeg den største scooter-eksperten :roll:
Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
Pollti

Post by Pollti »

Det er nok batteriet mest sannsynlig. At du har gnist på pluggen behøver ikke å bety at den er ok. Prøv å bytt den. Og er det ikke pluggen så er det alltids godt med en reserveplugg i lomma.
User avatar
MXer50
Posts: 83
Joined: 26 Apr 2005 21:19

Post by MXer50 »

Holder en knapp på pluggen jeg.
Min starter iallefall fint på kicken selv om batteriet står på lading på kjøkkenet. Kan også være dårlige pakninger en plass slik at den får falsk luft.

19000 km er jo en del også da. Kan være at stempelet eller stempelringene behøver å byttes.
Kymco MXer50 Rød
Porta Malossi Sport
Tecnigas Quad Chrome
Malossi Multivar
Malossi reeds
Malossi/Dellorto 19mm gasser
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

Test kompen.. Kanskje du har slitte stempelringer?
Ellers så virker det som batteriet bør byttes, siden den bare elstarter når du har kjørt nylig..
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

MXer50 wrote:Holder en knapp på pluggen jeg.
Min starter iallefall fint på kicken selv om batteriet står på lading på kjøkkenet. Kan også være dårlige pakninger en plass slik at den får falsk luft.

19000 km er jo en del også da. Kan være at stempelet eller stempelringene behøver å byttes.
Ok, er det lett å sjekke disse stempelringene? Eller er det en verkstedjobb? Er ikke så veldig flink til å mekke akkurat (eneste jeg har gjort før er å skru på tomgangen, og ta av frontpanelet for å skifte lys :oops: )

AtW
User avatar
MXer50
Posts: 83
Joined: 26 Apr 2005 21:19

Post by MXer50 »

Hvis du ikke er så flink å mekke er det nok en verkstedjobb.

Har du kjørt 19000 på samme sylinder og stempel?
Kymco MXer50 Rød
Porta Malossi Sport
Tecnigas Quad Chrome
Malossi Multivar
Malossi reeds
Malossi/Dellorto 19mm gasser
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

MXer50 wrote:Hvis du ikke er så flink å mekke er det nok en verkstedjobb.

Har du kjørt 19000 på samme sylinder og stempel?
Vet ærlig talt ikke hvor flink jeg er, siden jeg adlri har prøvd, men det kan jo kasnkje tyde på at jeg ikke er spesielt god :).

Har kjørt på samme sylinder og stempel ja, men det burde jo holde greit det? 20k-kilometer er jo nesten ingenting?

AtW
K1m
Posts: 16
Joined: 14 May 2005 10:42
Location: Norge

Post by K1m »

har kjørt 25000 kilometer på min aprilia ditech, funker den, akselerer bare litt dårlig i det siste :P
Derbi SM Extreme 03
Post Reply