sveise apperat?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Post by Alas »

Jeg skal på ingen måte påberope meg noe særlig sveisekompetanse. Har hatt et fag om det på skolen.

Slik jeg forstod det kan dekkgasser grovt deles inn i fire kategorier.

-Inaktive, (inerte), argon helium, disse gir ingen reaksjon i metallet.

-Oksyderende, oksygen og co2, disse kan resultere i metalloksyder

-Redusernde, hydrogen, som reduserer metalloksyder

-Reaksjonstrege, nitrogen som kan resultere i metallnitrider.

At co2 er hovebestanddelen kan jeg gå med på.

En skjærebrenner bruker som regel acetylen, eller en blandgass med acetylen som basis, MAPP, for eksempel. Denne gassen blandes med oksygen og antennes. Når man så har fått et smeltebad så tilføres et stort tilleggstrykk av oksygen som blåser vekk smeltebadet. Da skjærer men istedet for å sveise.

Slik forstod i alle fall jeg det utifra de notatene jeg har liggende. Jeg forbeholder meg rettet til å være skeptisk til utsagn som motsier det som står der :wink: Men er ikke helt umottagelig heller.

Ellers er nok et sveisekurs en god ide. Men det er jo ikke vanskelig å få det til, når man først har sett hvordan det skal gjøres, så litt veiledning de første gangene er greit. Å få det fint derimot er en annen sak.

Mvh
pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

Alas wrote:En skjærebrenner bruker som regel acetylen, eller en blandgass med acetylen som basis, MAPP, for eksempel. Denne gassen blandes med oksygen og antennes. Når man så har fått et smeltebad så tilføres et stort tilleggstrykk av oksygen som blåser vekk smeltebadet. Da skjærer men istedet for å sveise.
hehe, må nok arrestere deg på denne, hvis skjærebrenneren blåser bort smeltebad blir det bare søl.
Hele trikset med at man kan skjære stål på denne måten er at det brenner ved en lavere temperatur enn det smelter. På den måten får man rene og fine kutt med skjærebrenner.
Alas

Post by Alas »

pelsen wrote:hehe, må nok arrestere deg på denne, hvis skjærebrenneren blåser bort smeltebad blir det bare søl.
Hele trikset med at man kan skjære stål på denne måten er at det brenner ved en lavere temperatur enn det smelter. På den måten får man rene og fine kutt med skjærebrenner.
Jeg er arrestert. Vi hadde ikke så mye om skjæring igrunn, mest sveis.

Men man kan vel ikke la hele smeltebadet brenne opp vel? I mitt hode så må metallet smelte, så må det vekk, greit nok at mye brennes opp, men noe av det må vel blåses bort på et eller annet vis? Slik er det i hodet mitt da. Har igrunn aldri holdt i en skjærebrenner, men har sveist litt på skolen......

Forresten bra at du ikke arresterte meg på resten også da :wink:
Da kan det jo se ut til at jeg lærte noe, eller jeg er en jæv...til å leite fram gamle notater :oops:

Mvh
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

en skjærebrenner kutter egentlig fra innsiden av stålet og ut... varme overføring.. ja, med smeltebad ville du nok hatt slagg over hele ja..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
RH racing

Post by RH racing »

Alas wrote:Du har litt rett i det du sier RH, men ikke helt...

På generell basis

Det er flere forskjellige sveisemetoder. Den enkleste metoden er elektrodesveising. Skal man ha noe hjemme i garasjen vil jeg anbefale dette, det er ikke det enkleste å sveise med, kommer litt an på elektrodene. Men det er den enkleste utstyret. Skal man bli flink må man øve, men det gjelder alle typer sveising da.

MIG og MAG er to sider av samme sak. Det er rørtrådsveising begge to, med gassbeskyttelse

MIG står for Metal Inert Gas, og brukes KUN til aluminuim. Gassen er en edelgass, argon eller helium stort sett mener jeg.

MAG står for Metal Active Gas, og brukes til de fleste andre ståltyper, gjerne med unntak av titan. Gassen som brukes her er vel oksygen, nitrogen, hydrogen osv.

TIG, står for Tungsten Inert Gas, det korrekte navnet er GTAW, Gas Tungsten Arc Welding. Det er sveising med en ikke-smeltende elektrode, og man bruker dekkgass av argon stort sett. Kan brukes på stort sett alle materialer. Brukes ofte ved små godstykkelser, tynne plater osv.

Det finnes også rørtrådsveiser uten dekkgass. Det er nok det enkleste å lære seg å bruke. Skal man ha med gass osv blir det nok fort dyrt. Ellers er det fullt mulig å få gode resultater med elektrodesveis, det er jo uten tvil det enkleste utstyret å ha med å gjøre, bortsett fra at sveisingen som sagt er litt vanskelig.

Øvelse gjør mester er det noe som heter. Sveising er ikke lett, det er jo en grunn til at det er en egen utdanning da..

Mvh

ps, noen må gjerne korrigere meg om jeg tar feil, men jeg tror det er temmelig korrekt det jeg har skrevet.

greit å lese skolebøkene sine jah.. men jeg sa det som var skjennerelt.. tipper han som skal ha disse apperata ikke er noen sveiser.. så han trenger bare å vite grunnbasisen intil han får sveiset litt..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Alas

Post by Alas »

Joda, jeg er flink til å lese skolebøkene mine. Noe gale med det da?

Mvh
RH racing

Post by RH racing »

neida ;)

Post Reply