Om serviceintervallene på 4-t supermotarder

Prat om tung MC.
_Adler_

Om serviceintervallene på 4-t supermotarder

Post by _Adler_ »

Utifra det jeg leser på autodb.com o.l. så har mange av supermotardene som har blitt brukt til gatebruk, som er til salgs, nyoverhalte motorer. F.eks. under en 2003 Husaberg FE 650 e står det: "Velholdt, kjøres til og fra skole. Har ikke hatt store problemer. Nylig overhalt motor på Morstad (100t service) for 14000kr." 100 timer er vel ikke så mye?! Hva ligger i begrepet "overhalt motor" i denne sammenhengen her?
Snakket om bla. supermotarder med en jeg kjenner som har peiling på mc. Dette var lenge siden. Han nevnte at supermotarder må overhales ofte, men jeg fikk aldri med meg hvorfor.

Fint om jeg kunne fått klarhet i dette :) Vurderer supermotard en gang nemlig.

Takk!
Yamaha Aerox 2004

Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

På en del av de så går det i timer, og det kan ofte høres litt vilt ut, men tenk heller på hvor langt du kan kjøre på en time, og gjør om det til mil istedenfor. Altså, 100 timer er faktisk en del mil. Kjører du i 100km/t så tilbakelegger du 10 mil per time, og da blir det jo 1000mil hvilket er 10.000km hvilket igjen er mer enn snittet her i landet kjører på én sesong. Det er som oftest kun ventiljustering og olje/filterskift, og dette er noe man kan gjøre selv, bør hvertfall lære seg ventiljustering.
_Adler_

Post by _Adler_ »

Ja, sant. Spørs hva som legges i timer. Kosekjøring i byen f.eks. Da kan jo tida gå temmelig fort selv om man tilbakelegger en relativ kort distanse.

Så supermotarder trenger ikke mer vedlikehold og flere overhalinger enn f.eks. r-sykler?
Yamaha Aerox 2004

Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Er jo visse deler som må byttes før 100 timer, så jo det er mer enn på "vanlige" sykler, men det tar jo en brøkdel av tiden å åpne en slik motor kontra en rekke-firer. Tid er jo som sagt penger, når man har kjøretøy på et verksted. Serviceintervallene kan du laste ned fra husaberg sine hjemmesider, så kan du jo se selv.
viper
MC: husaberg fs650c

Post by viper »

100t servicen er ofte lit mer en ventil justering,en del lagre som skal byttes etc,100t service kommer fort på 8000kr+-
04 mod fs650 motard sykkel
_Adler_

Post by _Adler_ »

Åja. Har man peiling kan man kanskje gjøre disse servicene selv?
Yamaha Aerox 2004

Image
viper
MC: husaberg fs650c

Post by viper »

heisan..

ikke noe problem og utføre de selv nei.husaberg har meget enkle motorer,finner blueprints over motoren på nettet.byttet kam kjede og en ventil selv på min,gikk uten problemer.
men greit og ha noen som kan det til og vise første gangen.hvis ikke står det veldig detaljert i husabergs sin egen "owners workshop manual"

kim
04 mod fs650 motard sykkel
4stroke

Post by 4stroke »

Stemmer det som Gixxerman sier..
100timer er en del..
Men ja, er en del mer vedlikehold enn andre sykler.
Syklene er jo egentlig ment for bane.(Ja vet at de tar litt mer utav syklene ved banekjøring, men ikke så mye faktisk)
Sant, så husaberg/ktm er ikkje ment for å verken kjøre norge på langs eller turer til sørlige strøk.

Derfor går det jo ikje så mangen timer som eller på en annen sykkel.

Men du må lære deg å justere ventiler, skifte olje, og filter. Det er det mest grunnleggende. Men motoren er veldig lett å forstå seg på.
Image
Slik står min nå.

Så er man glad i mc, er man som oftest veldig interresert, og dermed gjør det å dulle å fikle med sykklen, hele opplevelsen bedre!
Og det er verdt å skru litt, for å kjøre motard! :lol: :twisted:
"A Husaberg has something special and it is different to other bikes! Let's call it: Magic."
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Finnes det ingen "driftsikre,vanlig vei"-motarder?

AtW
4stroke

Post by 4stroke »

Suzuki DrZ... Yamaha har jo også noe greier...
Men de er ikje like motormessig i forhold til Ktm/Husaberg.

Men ingen har sakt at man ikje kan ha det gøy for det.
Gutta i Plastic Mc herjer jo vilt med DrZ...
"A Husaberg has something special and it is different to other bikes! Let's call it: Magic."
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

4stroke wrote:Suzuki DrZ... Yamaha har jo også noe greier...
Men de er ikje like motormessig i forhold til Ktm/Husaberg.

Men ingen har sakt at man ikje kan ha det gøy for det.
Gutta i Plastic Mc herjer jo vilt med DrZ...
Har off-road DR-Z nettopp p.g.a. serviceintervaller og "brukervennlighet". Men jeg er ikke så dyktig til å kjøre,at jeg herjer med den. Bare kjører. :lol:
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Om serviceutgiftene ikke er den største hindringen så hadde ikke jeg nølt med å skaffe det verste hvertfall. Husaberg er jævla artig for å si det mildt.
4stroke

Post by 4stroke »

Ja så absolutt.
De fleste med motorsykkel, har jo den for det er en lidenskap.
Og dermed gjør det ikke noe å stå å dulle med den av og til.

Kom nettopp inn fra garasjen, og gleder meg til i morgen tidlig igjen når eg skal ut og justere ventilene.
Og så starte opp og ta meg en tur :lol:
Har justert bakdemperen litt så er nysjerrig på hvordan kjøreegenskapene ble nå. :twisted:
_Adler_

Post by _Adler_ »

Fs 650 c "krever" ventiljusteringer hver 15 time leste jeg i testen man finner i Bike bladet for November. Det var temmelig ofte? Hvorfor må man justere ventilene etter så kort tid? Er dette noe jeg, som aldri har skrudd på 4-taktere lett kan lære og få til skikkelig? Hva av utstyr trengs?
Yamaha Aerox 2004

Image
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Kan man ventiljustering så tar det vel maks et kvarter. Må skaffe seg slike måleblad(husker ikke hva det heter nå) som er av en viss tykkelse, for å måle ventilklaringene.
Post Reply