Om serviceintervallene på 4-t supermotarder

Prat om tung MC.
pelsen
MC: litt

Post by pelsen »

Gixxerman wrote:Kan man ventiljustering så tar det vel maks et kvarter. Må skaffe seg slike måleblad(husker ikke hva det heter nå) som er av en viss tykkelse, for å måle ventilklaringene.
huff, skriv heller om noe du kan.

ventiljusteringen går nok fort, men klargjøringen og fjerning av deksler og komponenter som sitter i veien tar sin tid.

jeg har en KTM 400 og har justert ventilene på den..
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Jaja deksler og slikt skal vekk men nå tenkte jeg kun på selve justeringen. Snakket litt med han på morstad motor og han burde jo kunne sakene sine.
_Adler_

Post by _Adler_ »

Ja, tenkte kun på ventiljusteringen nå jeg også, egentlig, men hva er hele vitsen med ventiljustering? Hvorfor må det gjøres? Hvorfor så ofte?
Yamaha Aerox 2004

Image
buchern

Post by buchern »

_Adler_ wrote:Ja, tenkte kun på ventiljusteringen nå jeg også, egentlig, men hva er hele vitsen med ventiljustering? Hvorfor må det gjøres? Hvorfor så ofte?
Står 15 t i service manualen til ktm også.

Vet ikke hvorfor man må justere de så ofte. Men 15 t er litt å ta i.

Kjørte 60 timer på 525. Litt langt. Måtte justere 3 av ventilene da ventilene skulle justeres. Den ble målt i benk på 55 t til 46 hk på bakjulet med slitent kjede.

15 t er litt unødvendig hvis du ikke bruker den i konkurranser el! Du merker når du må stille de da motoren blir mindre startvillig. Du må dra lengre på startern samt du mister litt effekt. Dog så og si ikke merkbart.

Selvom du må ta litt ekstra servicer er det verdt det! Er vanvittig lett å skru på. Deler er billige!

Gixxerman:

Tar nok 1 t å justere ventiler på en ktm f eks fra du starter til du er ferdig.
X

- Yamaha R6 2002 Supersport
- Ktm 525 03 "smr" (solgt)
- Gsxr 600 2001 mod (Vraket og solgt)
- Aprilia Rs 125 2003 mod (Stjålet)
_Adler_

Post by _Adler_ »

Åja :)

Så ventilene blir slappe etterhvert elns? Så må man bruke slike "måleplater" for å vite hvor mye man skal stramme de eller hva?
Yamaha Aerox 2004

Image
buchern

Post by buchern »

_Adler_ wrote:Åja :)

Så ventilene blir slappe etterhvert elns? Så må man bruke slike "måleplater" for å vite hvor mye man skal stramme de eller hva?
Jess

Du åpner og måler med bladsøker. Gjør du det sammen en som er litt dreven så klarer du det neste gang selv.

Eller du kan sende den på verksted og betale 800,-
X

- Yamaha R6 2002 Supersport
- Ktm 525 03 "smr" (solgt)
- Gsxr 600 2001 mod (Vraket og solgt)
- Aprilia Rs 125 2003 mod (Stjålet)
viper
MC: husaberg fs650c

Post by viper »

eller du kan ta 1/8 dels metoden,vet ikke om det blir riktig på ktm men,funker på husaberg.er jævlig trangt og komme til med bladsøker da :P

edit: morstad tar 400kr for ventil justering,spurte der første gangen jeg var der får noen mnd siden,men han sa det var rimlig enkelt så han rådet meg til og prøve selv
04 mod fs650 motard sykkel
knut e

Post by knut e »

såpass billige som husabergen er i forsikring for en som meg som er 22år så er det nok billigre uansett og ha husaberg med korte intervaller enn det er og ha en r sykkel med dyr forsikring, ventiljustering er forøvrig på 25 t på veikjøring og ikke 15, iflg. morstad
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

buchern wrote:
_Adler_ wrote:Ja, tenkte kun på ventiljusteringen nå jeg også, egentlig, men hva er hele vitsen med ventiljustering? Hvorfor må det gjøres? Hvorfor så ofte?
Står 15 t i service manualen til ktm også.

Vet ikke hvorfor man må justere de så ofte. Men 15 t er litt å ta i.

Kjørte 60 timer på 525. Litt langt. Måtte justere 3 av ventilene da ventilene skulle justeres. Den ble målt i benk på 55 t til 46 hk på bakjulet med slitent kjede.
Men jeg skjønner ikke greia, 46 HK på en 525 er jo ikke mye,(selv om kjedet er slitent), hvorfor må man justere dissemotorere så ofte da? Man får jo motorer med mindre behov for vedlikehold som generer mer effekt på samme slagvolum. Hvorfor stapper man ikke en sånn i disse syklene?

AtW
Muffinman
MC: `00 929 Fireblade

Post by Muffinman »

Fordi man gjerne trenger flere sylindre for å ta ut mer effekt, mens flere sylindre gjør motoren større og tyngre, samt øker arbeidsmengden ved vedlikehold? Endunkere er faktisk befriende lettvindte å serve.
:)
_Adler_

Post by _Adler_ »

Så disse motorene er temmelig kraftige (tatt ut mye effekt) med tanke på at det kun er 1 sylinder. Som igjen fører til mer og oftere vedlikehold enn om det hadde vært flere sylindre? Har jeg ca. rett eller? :?
Yamaha Aerox 2004

Image
orion
MC: Nå: FZR 1000 Turbo
X: Husaberg FS650 '06
X: Kawasaki z750 '07
X: KTM 525 EXC '06
x: Yamaha YZ125 '02
X: Honda Shadow 125 '02

Post by orion »

Det høres logisk ut det ja. Selv har jeg kjørt 42timer siden sist ventiljustering, og merker ikke behov for å gjøre det enda heller :)
Turbo Dream<3
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Muffinman wrote:Fordi man gjerne trenger flere sylindre for å ta ut mer effekt, mens flere sylindre gjør motoren større og tyngre, samt øker arbeidsmengden ved vedlikehold? Endunkere er faktisk befriende lettvindte å serve.
:)
Per slagvolum er det kanskje tyngre med flere sylindre ja, men per effekt kan vel ikke forskjell være noe å snakke om? Man kan jo kjøre høyere turtall med flere sylindre.

AtW
Post Reply