ELLER så kan du jo bare gå inn på routeren og sjekke "Connected clients" ^^,Gixxerman wrote:Ok, ja det stemmer vel :oops: Tenkte at den sjekka nette generelt. Men man kan jo ta en hastighettest f.eksLasseleeten wrote:Med netlimiter får du bare sjekka trafikken fra pcen det er installert på.Gixxerman wrote:Veldig enkelt å legge passord på ja, eller du kan enkelt sjekke om det er noe trafikk med Netlimiter.
Hvordan sikre det trådløse nettverke ditt?
- Lasseleeten
- MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3 - Location: Tønsberg
Med 128+ bits nøkkel så er det jaggu litt jobb å få knottet det passordet, og et godt aksesspunkt har en liste over klienter som har forsøkt å koble seg på slik at du bare velger riktig adresse og legger til.ATWindsor wrote:Mac-filtrering er da mer tungvint enn å slå på kryptering? Tar jo ikke mange sekunder å logge seg inn på et kryptert nett.Keihin wrote:Vurder nå dette etter hvor dere bor og hva dere har på lokalnettet deres. 99,9% vil kun leeche på nettet deres hvis det er pip åpent. Bor du ikke midt i Oslogryta eller har en hacker som nærmeste nabo så holder MAC eller 64 bit nøkkel lenge.
Ikke så kult å få besøk og bruke 15 minutt på å gi tilgang til laptopen til kompisen heller
AtW
- Lasseleeten
Har gått fryktelig tregt til meg også i det siste. Har 20 mbit internett fordelt på 4 PC'er (2 er hybelboere).
Ingen av hybelboerne laster ned noe særlig ifølge dem selv, og de nærmeste naboene er gamle skrukketroll som aldri har rørt et tastatur i sitt liv
Ingen av hybelboerne laster ned noe særlig ifølge dem selv, og de nærmeste naboene er gamle skrukketroll som aldri har rørt et tastatur i sitt liv

Nå: BMW F800R
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
X: Ducati SS 750 i.e
X: Honda CBR 600F
X: Suzuki Bandit 400
Nei vel? Mener du at du kan knekke WPA2 på få sekunder?Lasseleeten wrote:Tar heller ikke lange tiden å finne ut passordet heller...ATWindsor wrote:Mac-filtrering er da mer tungvint enn å slå på kryptering? Tar jo ikke mange sekunder å logge seg inn på et kryptert nett.Keihin wrote:Vurder nå dette etter hvor dere bor og hva dere har på lokalnettet deres. 99,9% vil kun leeche på nettet deres hvis det er pip åpent. Bor du ikke midt i Oslogryta eller har en hacker som nærmeste nabo så holder MAC eller 64 bit nøkkel lenge.
Ikke så kult å få besøk og bruke 15 minutt på å gi tilgang til laptopen til kompisen heller
AtW
AtW
Det er bare det at mac-filtrering har så og si ingen sikkerhet,mens wpa2 er i praksis sikkert.Keihin wrote:Med 128+ bits nøkkel så er det jaggu litt jobb å få knottet det passordet, og et godt aksesspunkt har en liste over klienter som har forsøkt å koble seg på slik at du bare velger riktig adresse og legger til.ATWindsor wrote:Mac-filtrering er da mer tungvint enn å slå på kryptering? Tar jo ikke mange sekunder å logge seg inn på et kryptert nett.Keihin wrote:Vurder nå dette etter hvor dere bor og hva dere har på lokalnettet deres. 99,9% vil kun leeche på nettet deres hvis det er pip åpent. Bor du ikke midt i Oslogryta eller har en hacker som nærmeste nabo så holder MAC eller 64 bit nøkkel lenge.
AtW
For wpa holder det vel med 8-tegns passord. Er ikke akkurat maks stress.
AtW
- Lasseleeten
Ops, trodde det var WEP det var snakk om her jeg =pATWindsor wrote:Nei vel? Mener du at du kan knekke WPA2 på få sekunder?Lasseleeten wrote:Tar heller ikke lange tiden å finne ut passordet heller...ATWindsor wrote: Mac-filtrering er da mer tungvint enn å slå på kryptering? Tar jo ikke mange sekunder å logge seg inn på et kryptert nett.
AtW
AtW
Alt er relativt som jeg prøver å si. Forskjellen på nivå av sikkerhet mellom MAC filtrering og 64bits nøkkel tør jeg påstå er tilnærmet lik null, da det i praksis betyr at du trenger en person med laaangt over gjennomsnittet kunnskap OG interesse av å knekke DITT system. Dette er det anslagsvis under 1 promille sjanse for.ATWindsor wrote: Det er bare det at mac-filtrering har så og si ingen sikkerhet,mens wpa2 er i praksis sikkert.
AtW
Skal du ha "sikkerhet" i WPA2 anbefales minimum 20 tegn:
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11i
Nei, fordi nesten etthvert null klarer å komme seg rundt mac-filtrering,du kan helt sikkert hente ned tools som gjør det automatisk bare ved ås øke på google.Keihin wrote:Alt er relativt som jeg prøver å si. Forskjellen på nivå av sikkerhet mellom MAC filtrering og 64bits nøkkel tør jeg påstå er tilnærmet lik null, da det i praksis betyr at du trenger en person med laaangt over gjennomsnittet kunnskap OG interesse av å knekke DITT system. Dette er det anslagsvis under 1 promille sjanse for.ATWindsor wrote: Det er bare det at mac-filtrering har så og si ingen sikkerhet,mens wpa2 er i praksis sikkert.
AtW
Skal du ha "sikkerhet" i WPA2 anbefales minimum 20 tegn:
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11i
WPA på den andre siden er om du bruker et skikkelig passord i dag såsikkert deter mulig å forvente.Man klarer ikke å hacke det utenågjette seg til hva passordet er, har du et tilfeldig passord så kommer man seg ikke in, 8 tegn eller ikke.
Mac-filtrering er det enkleste å "knekke" utenom et helt åpent nett, WPA er i praksis umulig åknekke,selv for proffe, om du har et tilfeldig passord.
AtW
Jeg har forresten sett litt mer på disse tipsene, ærlig talt, ganske slett journalistikk, slå av DHCP? Hvem skal det stoppe? Det er omtrent like effektivt som å sette en lapp på sykkelen der det står "ikke ta" for å stoppe en profesjonell liga. Det er helt verdiløst, og gir ingen sikkerhet å snakke om.Deauville00 wrote:Les her... mange tips...Selv har jeg gjort det meste, men så er jeg litt for paranoid på sikkerheten og da
http://www.dinside.no/data/bredb%E5nd+o ... 16967.html
Å gjemme SSID er vel ikek akkurat særlig effektivt heller.
AtW
- Lasseleeten
Hehe, leste ikke "tipsene" før nå..ATWindsor wrote:Jeg har forresten sett litt mer på disse tipsene, ærlig talt, ganske slett journalistikk, slå av DHCP? Hvem skal det stoppe? Det er omtrent like effektivt som å sette en lapp på sykkelen der det står "ikke ta" for å stoppe en profesjonell liga. Det er helt verdiløst, og gir ingen sikkerhet å snakke om.Deauville00 wrote:Les her... mange tips...Selv har jeg gjort det meste, men så er jeg litt for paranoid på sikkerheten og da
http://www.dinside.no/data/bredb%E5nd+o ... 16967.html
Å gjemme SSID er vel ikek akkurat særlig effektivt heller.
AtW
Hvis han klarer å komme seg inn hvis du kjører med WPA eller WPA2 så tipper jeg han neppe kommer til å ha problemer med å finne pcene på nettverket, hvem som helst klarer jo det selvom det ikke er standard ip.
Hehe, enten har du alt for høye tanker om naboene dine, eller så bor du muligens i eller nært en studentbolig. "Etthvert null" vet knapt hva høyre museknapp er, og er ikke noen trussel med mindre Windows i seg selv gir de en knapp å trykke på for å koble til.ATWindsor wrote: Nei, fordi nesten etthvert null klarer å komme seg rundt mac-filtrering,du kan helt sikkert hente ned tools som gjør det automatisk bare ved ås øke på google.
WPA på den andre siden er om du bruker et skikkelig passord i dag såsikkert deter mulig å forvente.Man klarer ikke å hacke det utenågjette seg til hva passordet er, har du et tilfeldig passord så kommer man seg ikke in, 8 tegn eller ikke.
Mac-filtrering er det enkleste å "knekke" utenom et helt åpent nett, WPA er i praksis umulig åknekke,selv for proffe, om du har et tilfeldig passord.
AtW
Nei, jeg er ikke forkjemper for MAC filtrering, jeg har bare lært meg å analysere behovet og aktuelt nivå for sikkerhet. Hele poenget med trådløst nettverk hjemme er brukervennlighet (med mindre man løper rundt med laptopen eller PDA). I det øyeblikket oppkoblingen tar lengre tid enn å hente en 10m TP kabel og plugge i så har det mistet mye av misjonen sin

På jobb er dette en helt annen historie... Driver man med noe som kan være av interesse for andre så er det plutselig ressurser inne i bildet som kan skaffe ekspertise innen området og faktisk gidder å bruke tid på å knekke nettet. Ren tilgang til Internett er vel ikke akkurat noen luksus lenger...