En umulig skoleoppgave, trenger hjelp!

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Mantis
MC: Aprilia RS250 (I wish!)

En umulig skoleoppgave, trenger hjelp!

Post by Mantis »

ehhm, trenger litt hjelp her selv om det ikke er pugg and play :lol:

Jeg har fått en oppgave på skolen som teller veldig mye på karaktergrunnlaget mitt i de 3 fagene det gjelder.

Oppgaven:
Skriv en artikkel som dreier seg om konflikten Tsjetsjenia, en typpisk research oppgave.

Jeg har søkt over alt, og finner så og si ikke en dritt om denne konflikten :?

Er det noen som vet hva den går ut på og hvor jeg kan finne stoff?
Hadde vært kanon :wink:
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Post by Alas »

Hva med å begynne her?

Der er jo masse linker videre. Men husk at wiki ikke er 100% troverdig. Det er ingenting du finner på nettet. Det går ikke igjennom den samme redaksjonelle prosessen som f.eks bøker gjør. Det kan være lurt å nevne på slutten av oppgaven, etter kildene, hvis du bruker mye internettsider som kilder. ( og skal oppgi kilder da )

Mvh
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Re: En umulig skoleoppgave, trenger hjelp!

Post by ATWindsor »

mathiazz wrote:ehhm, trenger litt hjelp her selv om det ikke er pugg and play :lol:

Jeg har fått en oppgave på skolen som teller veldig mye på karaktergrunnlaget mitt i de 3 fagene det gjelder.

Oppgaven:
Skriv en artikkel som dreier seg om konflikten Tsjetsjenia, en typpisk research oppgave.

Jeg har søkt over alt, og finner så og si ikke en dritt om denne konflikten :?

Er det noen som vet hva den går ut på og hvor jeg kan finne stoff?
Hadde vært kanon :wink:
Ærlig talt, ikke for å værefrekk eller noe. Men det virker som du trenger litt trening på slikt om du "du ikke finner en dritt" om en såpass kjent konflikt. Nå er det allerede lenket til wikipedia som haar masse referanser,har du også prøvd å se i et moderne leksikon? Spør om de har noen bøker om dette på biliotekt. Søk i google (http://www.google.com/search?client=ope ... 8&oe=utf-8)

AtW
Eike_Oak

Post by Eike_Oak »

Bøker er ofte en langt bedre kilde enn internett, snakker av erfaring.
- Skyt her -
Scotch

Post by Scotch »

Internett er mer lettvint :P Men du må finne di rette sidene med fakta
Image

Kawasaki Eliminator 99mod 125ccm
Kamikazi

Post by Kamikazi »

Wikipedia er ikke godkjent som kilde verken på høyskole eller universitetsnivå. Bush kan gå inn der og legge ut en artikkel om freden i Afghanstan om han vil. Altså. Enhver person kan skrive hva han vil og selv om det står mye bra det bør du heller søke på et bibliotek der du får se hvem som har skrevet hva. Går du skole og tenker på å fortsette med det noen år så går du på biblioteket først som sist. Når du kommer på høyskole/universitetsnivå vil du se at disse har egne søkemotorer for å finne info. Intill da, lær deg å hente litteratur på den gode gamle måten=)
Normal people worry me
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Selv liker jeg bedre å lese fra en bok enn på en PC skjerm. Vet man kan skrive ut, men men.
Alas
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.

Post by Alas »

Hva mener du med "ikke godkjent kilde"?

Hvis man bruker wiki som kilde i en oppgave på universitet eller høyskole så stryker man? Hvilke kilder en bruker er da vel opp til en selv. At alle kilder ikke er gode kilder er en annen ting. Jeg er enig med deg med at en på universitet og høyskole bør være forsiktig med bruk av wiki, men skjønte ikke det med "ikke godkjent". Har aldri brukt det selv, men har ikke hørt noen si noe spesielt om det der jeg går.

Stort sett så bør jo Internettsider i utgangspunktet anses som usikre kilde. Som jeg skrev, sensur og redaksjonelt ansvar er annerledes på Internett enn i trykte medier. Men velger man sider kritisk så er det jo ikke noe problem å bruke Internett som kilder. Wiki kan være en grei inngangsport til mye info.

Biblioteket er alltids et godt tips. Men det kan og bli for mye informasjon om man skal ta for seg en stor bok som er skrevet om et emne. Kan ta for lang tid å lese igjennom 1500 sider for et prosjekt som varer i to uker.

Ellers kan man jo sende en mail til TV2's Siri Lill Mannes, kan jo hende hun har tid til å svare. Hun fikk jo for noen år siden en av norges beste karakterer i forbindelse med en hovedoppgave som omhandlet Tjetsjenia. Om ikke jeg tar helt feil...

Mvh
Mantis
MC: Aprilia RS250 (I wish!)

Post by Mantis »

Wikipedia er ikke 100% rett her og der av og til selv om det er folk som sitter å godkjenner :wink:

Brukte litt mer troverdige kilder som VG++
Oppgaven er gjort den, var ikke mye jeg fant. Men har en del.
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
ATWindsor
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

mathiazz wrote:Wikipedia er ikke 100% rett her og der av og til selv om det er folk som sitter å godkjenner :wink:

Brukte litt mer troverdige kilder som VG++
Oppgaven er gjort den, var ikke mye jeg fant. Men har en del.
Hehe, VG mer troverdig? Hver gang VG skriver noe om ting jeg kan noe om, så er det fult av faktafeil og uklare framstillinger.

Ellers er en av fordelene med wiki at den ofte har en god mengde med kilder oppgitt i artikkelen.

AtW
KinG^KaoZ
MC: VFR700F

Post by KinG^KaoZ »

Stoler mer på wikipedia enn VG iallefall!
Kosh

Post by Kosh »

Man må dessverre være forsiktig med å bruke Wikipedia som kilde for såpass politisk betente temaer som Tjetsjenia. Når folk har veldig sterke meninger om en sak blir det vanskelig å finne ut hva som er objektive sannheter. Bruk den som utgangspunkt, men les også diskusjonssiden, og prøv å få bekreftet det du skriver andre steder.
V4 fun
Desmo
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900

Post by Desmo »

KinG^KaoZ wrote:Stoler mer på wikipedia enn VG iallefall!
De stiller i samme kategori, etter mitt syn.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Veeeel, VG óg Dagbladet er en ulv i fåreklær, rettere sagt, Se og Hør i avisformat. Bare forbanna kjendis "NYHETER" over hele fjøla... Æsj !
Scotch

Post by Scotch »

Elsker å lese om kjedisene :smt007 :roll:
Image

Kawasaki Eliminator 99mod 125ccm
Post Reply