Stempelet sitter fast

Prat om moped & scooter.
Post Reply
Knottex
Posts: 10
Joined: 02 Dec 2006 02:40

Stempelet sitter fast

Post by Knottex »

Noen som vet vilken vei motoren skal ligge når jeg åpner den så jeg slipper att delene renner ut over hele gulvet ? :P vet ikke helt hva som er feil med den heller, stempelet "sitter" fast :P altså den vil ikke gå opp eller ned :lol: glemte nesten og skrive vilken ped jeg har og :oops: har en Honda MT5 :wink:
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Tipper skikkelig skjært sylinder eller ødelagte rådelager og/eller bærelager (veivlager om du vil) Stempelet sitter fast inni sylinderen? Skal du splitte den? I så fall tar du og splitter den med clutchsiden ned. Dette gjelder i alle fall AM6 motoren og tror ikke MT-5 er noe unntak her ;)
Yamaha Aerox 2004

Image
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

_Adler_ wrote:Tipper skikkelig skjært sylinder eller ødelagte rådelager og/eller bærelager (veivlager om du vil) Stempelet sitter fast inni sylinderen? Skal du splitte den? I så fall tar du og splitter den med clutchsiden ned. Dette gjelder i alle fall AM6 motoren og tror ikke MT-5 er noe unntak her ;)
Sier meg enig.
- Skyt her -
Knottex
Posts: 10
Joined: 02 Dec 2006 02:40

Post by Knottex »

er nok ikke skjært, er fint på innsiden av sylindarn og stemplet er helt i orden. spurte pappa og han sa att bærelagret er ødelagt. takker for hjelpen :) gleder meg til og åpne motorn :P og hva er en AM6 motor ?
User avatar
Pille
Posts: 224
Joined: 31 Oct 2006 12:59
Location: Ã…rdal, Sogn og Fjordane

Post by Pille »

det eneste du må tenke på når du skal splitte den er at den siden med clutchen er ned, så slipper du at alle clutchdrevene faller ut :wink:
Knottex
Posts: 10
Joined: 02 Dec 2006 02:40

Post by Knottex »

Pille wrote:det eneste du må tenke på når du skal splitte den er at den siden med clutchen er ned, så slipper du at alle clutchdrevene faller ut :wink:
jupp, derfor jeg spurte hadde jeg hatt den opp feil vei og alt hadde rast ut hadde jeg putta det oppi en pose og kasta det :P
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Post by Evje »

Ta av sylinderen og se etter riper/skrapemerker osv på stempel og sylinder.

Om veiva ikke er intakt, altså veivhavari så må du dele blokka og skifte veiv, det bør du kun gjøre om du har litt peiling.

Sannsynligvis er det nok bare sylinder.

Om du skal dele blokka må du la clutchsiden ligge nede når du skal løfte venstre blokk av høyre blokk og du må ha riktig verktøy. Vil anbefale deg igjen å la være å dele motoren om du ikke har noe serlig peiling på hvordan ting generellt sett skal stå og hva tingene er og deres funksjoner.
Hei
Knottex
Posts: 10
Joined: 02 Dec 2006 02:40

Post by Knottex »

vel nå har jeg og søskenbarnet mitt fått fiksa bærelager så nå går veiva rundt ;] men når jeg fikk satt alt på plass og skulle starte så skjedde det ingenting :P gnist på pluggen og alt det der, så jeg har ikke en fjerneste anelse om hva som er galt :/
stunt4life
Posts: 68
Joined: 02 Jan 2007 01:31
Location: oslo
Contact:

Post by stunt4life »

som alle unge mopedister pleier og gjøre...du har nok satt på noe trim,effektannlegg eller noe da må man huske og dyse opp :wink:

om du har litt peiling så sjekk kunn stempelet,ta av sylindern..samt sjekk slark på veiva..
mc mekaniker
alt med motor og 2hjul,drømmen om proff mc-stunt karriere.
Post Reply