Hei, er det noen som kan hjelpe meg med å få noe fart i sykkelen?
Har nettopp hatt en service med oljeskift med filter, luftfilter, ny clutch nye plugger og syncronisering av forgassere. Sykkelen går som en klokke på tomgang og reagerer kjapt på gassen i fri, men setter jeg sykkelen i gir og drar på vil den ikke, virker som den blir kvalt. Den går hvis jeg drar på veldig forsiktig. Har ikke rørt blandingsskruene.
Før servicen gikk sykkelen som en drøm.
Håper det er noen der ute som har en løsning på dette.
På forhånd takk
Yamaha Maxim x 700 85 mod
Mvh
JD
Merida pedaljern
Honda PX (blodtrimmet)
Yamaha XJ700XN Maxim X
JD
Merida pedaljern
Honda PX (blodtrimmet)
Yamaha XJ700XN Maxim X
Har du nettopp hatt en service, og sykkelen har blitt slik, er det en reklamasjonssak. Reis tilbake til verkstedet og klag på utført service, og be de prøvekjøre sykkelen. Så åpenbare feil bør avdekkes enkelt på en prøvetur, og verkstedet vil rette dette uten kostnad for deg. 

1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Hei takk for rask respons, problemet er at jeg har gjort servicen selv så jeg kan ikke klandre andre enn meg selv desverre.
Mvh
JD
Merida pedaljern
Honda PX (blodtrimmet)
Yamaha XJ700XN Maxim X
JD
Merida pedaljern
Honda PX (blodtrimmet)
Yamaha XJ700XN Maxim X
OK, da stiller jo saken seg litt annerledes. Jeg tror fortsatt du kan skylde på mekanikern.
Det er vanskelig å stille noen diagnose gjennom et forum, men hvis det virker som om den kveler seg, kan det være en ide å sjekke om den får luft. Altså sjekke luftfilteret. Er det riktig filter, og er det riktig montert?
Hvis du har synkronisert forgasserne, men ikke rørt lufteskruene, kan det være at noe har skjedd der. En ide kan være å stille inn lufteskruene i riktig utgangs-posisjon. Det står som regel i verkstedsboka. Normalt 1 1/2 - 2 omdreininger ut . For å få til en god synkronisering bør tenning og andre justeringer være foretatt først.
Jeg kjenner ikke til den motoren som sitter i din sykkel. Kanskje du kunne skrive noen flere data? Hvor mange sylindere, hvor mange gassere, elektronisk eller stiftetenning osv.

Det er vanskelig å stille noen diagnose gjennom et forum, men hvis det virker som om den kveler seg, kan det være en ide å sjekke om den får luft. Altså sjekke luftfilteret. Er det riktig filter, og er det riktig montert?
Hvis du har synkronisert forgasserne, men ikke rørt lufteskruene, kan det være at noe har skjedd der. En ide kan være å stille inn lufteskruene i riktig utgangs-posisjon. Det står som regel i verkstedsboka. Normalt 1 1/2 - 2 omdreininger ut . For å få til en god synkronisering bør tenning og andre justeringer være foretatt først.
Jeg kjenner ikke til den motoren som sitter i din sykkel. Kanskje du kunne skrive noen flere data? Hvor mange sylindere, hvor mange gassere, elektronisk eller stiftetenning osv.
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
yamaha maxim x 700 85 mod
Motoren har en rekke 4 vannavkjølt, 4 Mikuni forg, elekrtonisk tenning,
motoren høres fin ut ang. ventiler, luftfilter er originalt fra yamaha og sitter som det skal, har også sjekket blandinga med colortune plugger og fargen på flammene er bra. Tenninga er også helt riktig.
motoren høres fin ut ang. ventiler, luftfilter er originalt fra yamaha og sitter som det skal, har også sjekket blandinga med colortune plugger og fargen på flammene er bra. Tenninga er også helt riktig.
Mvh
JD
Merida pedaljern
Honda PX (blodtrimmet)
Yamaha XJ700XN Maxim X
JD
Merida pedaljern
Honda PX (blodtrimmet)
Yamaha XJ700XN Maxim X
Er ikke sikker, skal sjekke det ut i morgen
Mvh
JD
Merida pedaljern
Honda PX (blodtrimmet)
Yamaha XJ700XN Maxim X
JD
Merida pedaljern
Honda PX (blodtrimmet)
Yamaha XJ700XN Maxim X
Hmmm, høres jo ikke ut som en elektrisk feil når du får den til å gå ved saaaakte gasspådrag. Hadde sjekka luftfilter og luftfilterboksen jeg. At alt var montert riktig og det ikke er noen løse/lekkende vakuumslanger noe sted. Sjekk at det ikke kommer luft inn der du monterte niplene for synkroniseringsinstrumentet.
Du bør kanskje dobbeltsjekke synkroniseringa di også? Synkronisering står ofte som en av feilkildene i servicemanualene når det dreier seg om kraftløshet.
Du sier at "motoren høres fiin ut ang. ventilert". Jeg håper ikke det betyr at du ikke hører ventilene i det hele tatt. Ingen motor går så stille og fint som den som har for liten ventilklaring, og jeg vet Suzuki oppgir "loss of valve clearance" som kilde til dårlig drag. "Loose balancing screw" og feil plugger ligger for øvrig også under dette punktet. Pass dessuten på at ingen slanger kom i klem når du satte bensintanken på plass etter synkronisering (antar du måtte ta den vekk. Jeg må i alle fall det).
Ellers er nok det Jalmar sier rett. Forumdiagnose kan være vanskelig og sikkert ofte misvisende også
Du bør kanskje dobbeltsjekke synkroniseringa di også? Synkronisering står ofte som en av feilkildene i servicemanualene når det dreier seg om kraftløshet.
Du sier at "motoren høres fiin ut ang. ventilert". Jeg håper ikke det betyr at du ikke hører ventilene i det hele tatt. Ingen motor går så stille og fint som den som har for liten ventilklaring, og jeg vet Suzuki oppgir "loss of valve clearance" som kilde til dårlig drag. "Loose balancing screw" og feil plugger ligger for øvrig også under dette punktet. Pass dessuten på at ingen slanger kom i klem når du satte bensintanken på plass etter synkronisering (antar du måtte ta den vekk. Jeg må i alle fall det).
Ellers er nok det Jalmar sier rett. Forumdiagnose kan være vanskelig og sikkert ofte misvisende også

Har skrudd og knotet litt i dag igjen og nå ser det ut som alt er i orden.
Kjørte igjennom en forgasserrens som gjorde susen og blåste ren forgasserene samt justerte blandinga etterpå, så nå går`n som et skudd igjen. Det virket også som det var litt dårlig kontakt mellom plugghette og kabel på sylinder 2.
Takker Dere alle så mye for responsen og hjelpen.

Kjørte igjennom en forgasserrens som gjorde susen og blåste ren forgasserene samt justerte blandinga etterpå, så nå går`n som et skudd igjen. Det virket også som det var litt dårlig kontakt mellom plugghette og kabel på sylinder 2.
Takker Dere alle så mye for responsen og hjelpen.

Mvh
JD
Merida pedaljern
Honda PX (blodtrimmet)
Yamaha XJ700XN Maxim X
JD
Merida pedaljern
Honda PX (blodtrimmet)
Yamaha XJ700XN Maxim X
Kan være en fordel å rense gasserne innimellom.
Godt du fant ut av det.
Jeg følger denne "oppskriften" når jeg tar ettersyn på gasserne:
1. Demnonterer gasser-rekka. Skrur av bunnlokkene og blåser rein hoveddysene og pilotdysene. Sjekker pakninger og at det er lik flottørhøyde på alle gasserne.
2. Monterer gasserrekka, legger inn grunninnstillingene på pilotskruene (lufteskruene).
3. Justerer tenning og sjekker tennpluggene.
4. Varmkjører motoren og synkroniserer med vakum-målere.
5. Tar en etterjustering av pilotskruene og justerer tomgang.

Jeg følger denne "oppskriften" når jeg tar ettersyn på gasserne:
1. Demnonterer gasser-rekka. Skrur av bunnlokkene og blåser rein hoveddysene og pilotdysene. Sjekker pakninger og at det er lik flottørhøyde på alle gasserne.
2. Monterer gasserrekka, legger inn grunninnstillingene på pilotskruene (lufteskruene).
3. Justerer tenning og sjekker tennpluggene.
4. Varmkjører motoren og synkroniserer med vakum-målere.
5. Tar en etterjustering av pilotskruene og justerer tomgang.
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly