hva vil det si å finjusterer squishen?

Verksted for moped, scooter, lett mc og ATV
Post Reply
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

hva vil det si å finjusterer squishen?

Post by Mantis »

ja, etter at jeg bestemte meg for å ha på godsylinderen fra Tyskland på sykkelen min igjen prater veldig mange om at jeg må finjustere squishen :?

Kan noen fortelle meg kort og enkelt hva det er for noe, slik at jeg sjønner det :wink:

takk
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: hva vil det si å finjusterer squishen?

Post by Jarle »

mathiazz wrote:ja, etter at jeg bestemte meg for å ha på godsylinderen fra Tyskland på sykkelen min igjen prater veldig mange om at jeg må finjustere squishen :?

Kan noen fortelle meg kort og enkelt hva det er for noe, slik at jeg sjønner det :wink:

takk

Fant dette i en tråd du var trådstarter på :wink:

Hva er egentlig squish?
Squishen er ganske enkelt avstanden fra sylindertoppens ytre kant og ditt
stempel når det er helt på topp. Topp posisjonen for stempel kalles ofte
TopDeadCentre, ofte forkortes denne betegnelsen til TDC.
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Post by Mantis »

men hva er vittsen?

Klarer ikke helt å fatte, "ok still squishen" hva i alle dager gjør jeg da? :wink:
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Post by Jarle »

mathiazz wrote:men hva er vittsen?

Klarer ikke helt å fatte, "ok still squishen" hva i alle dager gjør jeg da? :wink:
Ut ifra det som stod der, så kan det være plan sliping av toppen kanskje... correct me if i'm wrong :roll: sikkert noen her som har litt bedre greie på det...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
viper
Posts: 144
Joined: 29 Apr 2005 19:23
MC: husaberg fs650c
Location: brandbu

sqish

Post by viper »

på trim sylindre til moped av klasse"hyper racing" som dem så fint kallre det :P

som sagt sqishen er avstand fra topp til stempel i tdc,måles ved og bøye to biter lodde tinn i 90grader og stikke dem ned i plugg hullet dreie sving hjulet forsiktig rundt en gang til,du tar så ut tinn bitene og måler tykkelsen der stempelet har klemt,vips du har sqishen :P
på moped sylindre følger det med mange topp og bunn pakninger i forskjelig tykkelse,du tar da og justerer med pakningene til du får riktig sqish.hvor mye sqishen skal være på bør du få oppgit der du kjøper den.

slike "hyperracing" er sqhisen viktig,du vil få mere ut av sylindren ved riktig sqish,noen av dem vil ikke gå ordentlig med feil sqish du vil jo også øke kompen ved riktig sqish som igjen gjør at den går bedere.

men har du lite erfaring med to takts trimming bør du få noen til og gjøre dette for deg,hyper racing sylindren har jo effekten høyt opp på turtals registeret,jeg syntes det blir slitsomt og kjøre med en slik sylinder til dagelig,ville heller anbefalt deg noe lignende dr49mm,slipper også og stille sqish.da det blir en mye mer behagelig sylinder da den har mere bunndrag syntes jeg da.du må jo huske på at du vil trenge gasser,effektannleg,veiv,clutch++kommer fort opp i en 6-7000kr uten sylinder,så hvorvidt det er vert det er jo opp til deg :P

lønner seg mere og kjøpe en billigere sylinder og da evt slippe og bytte veiv.er jo rimlig lett og skjære disse racing sylindra da de er ganske krensne.

bare et lite overslag :P
gasser:26-28mm kr 1000-1700
innsug med reed kit:600-700kr
luftfilter:200-300kr
clutch: 450-700kr
effekt annleg:1800-3000kr
syl:2-3500kr
veiv:1300-2000kr
det blir jo ganske dyrt med hyperracing sammen lagt :P



personelig skjønner jeg ikke vitsen med værste syl++
holder lenge med noe lit mildere og noe mer kjørbart.

har selv full trim på dt`n da jeg fikk med dette da jeg kjøpte den.kosta sikkert 5 lapper nytt.kammerat av meg har en monkey 50.(4takt) brukte 3k på en 110ccm motor og 800kr på omdreving og effektannleg.når jeg tukter det denna dt driten går kan han leke seg på hjulet osv :P mye billigere og dobbelt så morro som og ligge og butte på rød feltet
04 mod fs650 motard sykkel
Magg
Posts: 42
Joined: 25 May 2005 15:15

Post by Magg »

Når det er snakk om å finjustere squish-en betyr det at du skal sørge for at du har en riktig squish i forhold til den sylinderen og det effektområdet du bruker.

Squish-en har to variabler. Den ene er avstanden fra toppen av stempelet til topplokket. Avhengig av størrelsen på sylinderen og lengden på veiva ligger denne et sted mellom 0,7mm og 1,5. Ligger du litt i overkant av av 1mm, målt med loddetinn er du trygg. Uansett hvor høy eller lav kompresjon du har skal squishen alltid ligge rundt 0,7 til 1,5 mm for å sikre en ordentlig forbrenning.

Den andre variabelen er bredden, fra kanten av topplokket til det uthulte området rundt tennpluggen. Kort sagt gir et bredt squish-bånd et smalere effektregister enn et smalt..

Her er et bilde av en 180cc topp med noenlunde middels bredt squish-bånd: Image

Og her er et bilde av en 180cc topp med ganske bredt squish-bånd: Image
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Re: sqish

Post by Mantis »

viper wrote:på trim sylindre til moped av klasse"hyper racing" som dem så fint kallre det :P

som sagt sqishen er avstand fra topp til stempel i tdc,måles ved og bøye to biter lodde tinn i 90grader og stikke dem ned i plugg hullet dreie sving hjulet forsiktig rundt en gang til,du tar så ut tinn bitene og måler tykkelsen der stempelet har klemt,vips du har sqishen :P
på moped sylindre følger det med mange topp og bunn pakninger i forskjelig tykkelse,du tar da og justerer med pakningene til du får riktig sqish.hvor mye sqishen skal være på bør du få oppgit der du kjøper den.

slike "hyperracing" er sqhisen viktig,du vil få mere ut av sylindren ved riktig sqish,noen av dem vil ikke gå ordentlig med feil sqish du vil jo også øke kompen ved riktig sqish som igjen gjør at den går bedere.

men har du lite erfaring med to takts trimming bør du få noen til og gjøre dette for deg,hyper racing sylindren har jo effekten høyt opp på turtals registeret,jeg syntes det blir slitsomt og kjøre med en slik sylinder til dagelig,ville heller anbefalt deg noe lignende dr49mm,slipper også og stille sqish.da det blir en mye mer behagelig sylinder da den har mere bunndrag syntes jeg da.du må jo huske på at du vil trenge gasser,effektannleg,veiv,clutch++kommer fort opp i en 6-7000kr uten sylinder,så hvorvidt det er vert det er jo opp til deg :P

lønner seg mere og kjøpe en billigere sylinder og da evt slippe og bytte veiv.er jo rimlig lett og skjære disse racing sylindra da de er ganske krensne.

bare et lite overslag :P
gasser:26-28mm kr 1000-1700
innsug med reed kit:600-700kr
luftfilter:200-300kr
clutch: 450-700kr
effekt annleg:1800-3000kr
syl:2-3500kr
veiv:1300-2000kr
det blir jo ganske dyrt med hyperracing sammen lagt :P



personelig skjønner jeg ikke vitsen med værste syl++
holder lenge med noe lit mildere og noe mer kjørbart.

har selv full trim på dt`n da jeg fikk med dette da jeg kjøpte den.kosta sikkert 5 lapper nytt.kammerat av meg har en monkey 50.(4takt) brukte 3k på en 110ccm motor og 800kr på omdreving og effektannleg.når jeg tukter det denna dt driten går kan han leke seg på hjulet osv :P mye billigere og dobbelt så morro som og ligge og butte på rød feltet
Men så har jeg jo fult oppsett ligende da så ;)
Men takker, fatter nå.
Sannsynligheten for at jeg driter i hele squish styret er stor, får spør om hjelp med de som kan det :wink:

Men takker for god forklaring, fatter hva det er. men å gjøre det i praksis vikrer nesten umilig :?
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Post by Mantis »

OMG!!

Er det noen i Ålesunds område her inne som kan hjelpe meg med den squishen?

Får helt hetta av å tenke på den :?
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

Er en av de tingene som er så sjeldent som enklere gjort enn sagt.

Finn frem toppen på sylinderen din, hvis du ser på undersiden der ser du en "kant" som går hele veien rundt inni forbrenningskammeret.

Dette er squish-båndet, squish er avstanden fra stempelet når det er helt oppe til squish-båndet.
Squish-båndet er der fordi mest mulig av blandingen skal komme nærmest mulig tennpluggen.
Blanding som kommer mellom squish-båndet og stempelet blir ikke forbrent, derfor skal avstanden være minst mulig uten at det blir farlig.
- Skyt her -
Post Reply