E23 745i ble:
FØR 1983 levert med M102B32 turbomotor som var en rekkesekser på 3,2 liter som lada ca 0,5 bar turbotrykk orginalt, noe som får den til å yte 252hk og 380nm.
ETTER 1983 ble de levert med M106B35 turbomotor som også var en rekkesekser, men på 3,5 liter og som lada 0,4 bar turbotrykk orginalt, noe som får den til å yte 252hk og 380nm.
Begge disse motortypene har utgangspunkt i M30 motorene.
3,2 litersutgaven hadde L-jettronic (som er lettere å trimme)
3,5 litersutgaven hadde Motronic (som er litt dyrere å trimme)
Grunnen til at disse bilene ble kalt 745 er at det trykket turboen skaper, hadde ikke den lufta vært under trykk, så hadde den tilsvart 4,5 liter, enkelt forklart.
For min del har jeg 3,2 litersutgaven (M102B32) som jeg har stillt opp bensintrykket til 2,8 bar på, med en justerbar bensintrykkregulator jeg har montert, så har jeg i tillegg montert boostcontroller som gjør det mulig for meg å stille opp turbotrykket trinnløst så mye som turboen klarer om jeg vil, men foreløpig har jeg stillt det opp til 1,2 bar som skal gi meg 400hk og 680nm ca. (har ikke bremsa min egen bil, men har trimma utifra bremsepapirene til noen finnlendere)
Så har jeg jo ett ganske stort konfilter også som sørger for litt ekstra luft, samt en dumpventil.
Dette er BILLIG trim, kosta meg ikke mere enn ca 4000kr å oppnå disse kreftene!
Men neste steg blir nok noe dyrere regner jeg med
Men når vi først er inne på dette med modellbetegnelse, så har jeg bilen FØR facelift som i mine øyne er den peneste.
Den har smale nyrer og chromespeil og ser mer sint ut.
Den ETTER facelift ser for flat ut i fronten og både lykter og nyrer stikker ut av grillen, noe jeg ikke syns er så pent i tillegg til at de har plastspeil osv..
Bilde av bilen og motoren min til dags dato:

Ja, jeg VET det er rotete i motorommet mitt..
Men det blir ikke seendes slikt ut når jeg er ferdig med restaurering av bil!
Og motor skal ut og i småbiter etterhvert, så da blir det nok litt mer kostbar trim regner jeg bare med..

Skal ha annen farge!
Tenker på mørk mørk blå perlemor for ekstra effekt i sola.

Disse to bildene av bilen er fra vi hadde prøveskilt på den, og vil ikke akkurat si den gikk dårlig den dagen
Spannt seg løs på tørra med 225 brede bakdekk og automatgir!
(ikke mobb felgene mine.. De som fulgte med bilen..

)

Denne skal på etterhvert som den er fiksa litt på.
Og ellers ønsker jeg bare å si at dere ikke må skyte meg for at jeg nå har lagt ut om bilen min her, som er min andre interesse..