trenger hjelp, skal skifte en del deler!

Prat om moped & scooter.
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

trenger hjelp, skal skifte en del deler!

Post by Mantis »

Hei.

I dag tengte jeg, jeg skulle skru sykkelen min litt heftigere :twisted:

Jeg har i garasjen: Hebo Manston PataNegra - Derbi LC sylinder.
DellOrto - PHBL 24mm Moto forgasser, har innsug og alt til den.
Hebo Sport - Big powerfilter.

Det jeg lurer på er: Sylinderen, der er to ringer rundt stempelet. Men de to ringene sitter ikke helt inne til stempelet, skal de være sånn? Er på en måte litt fjøring i de når de presses inn.

Pakkningene på sylinderen, de har vært brukt en gang før og er litt bulkette, går disse ann å bruke opp igjen?

Jeg har en 21mm forgasser og en 24mm forgasser, hvilken av disse to vile dere gått for? begge er Dellorto wire chake
:wink:

Er det noe annet jeg burde gjøre? Veiven min er forsterket.


Jeg er styggt redd for at etter jeg er ferdig med å skru på alt og skal starte den, starter den ikke eller at den hakker og jukser som pokker :?
Ser det bare for meg!
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Har du virkelig Hebo PataNegra? Den her: http://www.speedoptions.no/index.php?ma ... cts_id=308

Stempelringene skal være slik ja. De skal presse mot sylinderveggen. Hvis de ikke hadde gjort det så hadde det ikke blitt noe kompresjon.

24 mm forgasser bør du bruke, muligens større! Har du kontakta Speedoptions og spurt hva de anbefaler til denne sylinderen?

Pakningene bør man skifte hver gang man åpner sylinderen, så det bør du skifte.

Effektanlegg bør du kjøpe (om du ikke har?), for å få utnytta resten!

Husk å stille squish, som er en nødvendighet på Hyperracing sylindere! Du bør også stille forgasseren godt inn og finne rett dyse før du kjører noe særlig. Veldig viktig.

Noe jeg fant om squishjustering:
Hvordan justere squish?

Det er jo sikkert mange som lurer på dette, og mange som skjærer hyper
racing sylinderene sine fordi de ikke har begrep om hva squish i det hele
tatt innebærer. Har selv undret på dette med alle bunnpakningene osv. da min

første blodtrim skulle på, så håper denne tråden kan hjelpe.

Lets get silly

Hva er egentlig squish?
Squishen er ganske enkelt avstanden fra sylindertoppens ytre kant og ditt
stempel når det er helt på topp. Topp posisjonen for stempel kalles ofte
TopDeadCentre, ofte forkortes denne betegnelsen til TDC.



Avstanden mellom toppstykket og stempelet er naturligvis uhyre viktig!
For å få den rette kompresjonen og antenningstidspunkt. Det gjør veldig stor

forskjell på f.eks Manston Racing osv.

Hvordan måle?

Nå må du finne frem følgende:
- Loddetin som er omtrent 1.2 mm tykt og blødt (så blødt som mulig , tynnere

loddetin kan også brukes, men jeg liker 1.2mm selv.

- Skyvelære (helst digitalt, men analogt går fint det også )

Så skal vi måle:

1. Start med å skru ut tennpluggen, like greit å ta den ut av hetta framfor
å la den henge og slenge.

2. Ta 2 loddeting og bøy dem så de får en vinkel på 90*, altså slik at de
står rett ut til sidene.
Lengden på det bøyede stykket som står i 90* skal naturligvis være ca.
halvdelen av sylinderens boring. Dvs. radien av sylinderboringen.

3. Stikk begge loddeting ned i sylinderen.
Man kan måle med kun 1, men resultatet og feilmarginen blir bedre med 2 stk.
De to loddetinnene kan nå senkes ned i sylinderen ovenfra og helst treffe
nøyaktig på sylinderveggen på hver sin side.
Prøv å holde dem opp mot topstykket.

Jeg pleier å ha stempelet ca. midt i sylinderen når jeg gjør dette.

4. Nå kan du dreie svinghjulet ditt, men gjør det rolig, du vil nok merke
litt motstand når det når toppen, avhengig av hvor bløte dine loddetin er.
Drei 3-4 komplette runder. Husk å holde loddetinnnene med den ene hånden
mens du dreier, eller få en kompiss til å gjør det. Bedre resultat

5. Fjern nå forsiktig loddetinene fra tennplugghullet og opp i dagen.
Du vil nå se at selve loddetinnen er flatt som du ser på bildet

6. Hent frem skyvelære og mål for livet. Bruk skyvelære rolig når du måler
og mål det stempelet tydelig har trykket loddetinnet flatt.

Begge dine loddetinn skal nå helst være like tykke

Avstanden mellom sylindertopp og stempel kalles ofte squish clearance.
På hyper racing sylindere vil det som oftest (alltid) ligge ved instrukser
på hvor mye squish som er anbefalt og du vil få med en del pakninger for å
finjustere. Så bruk hodet og ta deg den tiden som trengs, resultatet er
virkelig verdt det med f.eks Manston Racing
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Post by Mantis »

ja har den sylinderen der, bestillte den der for en stund siden og alt :o

Effektanlegg står på, kansje det hefftigste. Ninja Racing Carbon, som jeg er utrolig fornøyd med, aldri noe tull med det :wink:

Forige gang jeg hadde på Hebo`n gikk den som et reint hælvette, vrælte i gata!
Muttern trodde det va Rossi som kjørte forbi nedi gata, haha :lol:
(en liten spøk men)
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Såpass, ja! Stilte du squishen og det da?
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Post by Mantis »

Ikke det at jeg sjønnte så mye av det der men :lol:
Var ikke jeg som gjorde det sist gang, men orginal sylinderen var det jeg som skrudde på igjen, det gikk prikk fritt :wink:

En kompis av meg som har skrud fra Aprilia`n sin 100 ganger kommer for å hjelpe meg så, skal nok gå fint dette :D


Fan, hva du ikke veit _adler_! Du gjør forumet konge.
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Prøver å hjelpe så godt jeg kan, takk :D
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Post by Mantis »

Ja du har utrolig positiv innstilling til alt, noe som smitter over :D

Om du ikke vet det helt korekte svaret prøver du å hjelpe andre brukere så godt du kan.
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
Eike_Oak
Posts: 1236
Joined: 27 Apr 2005 20:31

Post by Eike_Oak »

iom. at det er 2 stempelringer har du nok maks en mid-race sylinder, ikke noe Hyper-racing.

Disse går dårligere enn hyper-racing sylindre, men du trenger ikke å stille squish (noe du burde være veldig glad for) og du trenger heller ikke vedlikeholde den i like høy grad.

Vil også påsta at 21mm er litt for stort, det beste ville vært 17,5.
- Skyt her -
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Først bør du finne ut hvilken sylinder du har :? 21 mm vil funke glimrende. F.eks. så er 19 mm forgasser anbefalt på org. sylinder og effektanlegg på AM6en og 21 mm funker på de fleste sylindere, forutsatt at de ikke er helt vill.

Hvis det er snakk om Hebo Manston Replica så er 21 mm fint på den. Chatter med en som hadde det.

Takk, mathiazz :D
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Post by Mantis »

skulle begynne skruingen, men så så jeg ned i Hebo hesken :?
Alle pakningene var bulket og skeive. . . var vel litt vell optimistisk, men nye pakkninger er på veg :D
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Men dette er ingen sylinder for nybegynneren, det krever skills og en dedikert trimmer for å innjustere denne 100% slik den fortjener.
Lykke til :lol:
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Post by Mantis »

ste-faren min har vært sykkel mekanikker i alle år, men når er han bil mekaniker og driver eget firma :wink:

Så at dette skal gå fint ar jeg troen på!
Men takk :lol:
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
User avatar
Rieju4life
Posts: 12
Joined: 21 Dec 2006 05:42
Location: Sandnes

Post by Rieju4life »

Jasså Daniel :D Du ruler over forumet ser jeg;) Blir kalla konge osv. hehe..

Blir rimelig flaskehals med Ninja effektanlegg til Hebo syllen din du trådstarter.. Ninja anlegget er på det beste et middels bra effektanlegg. Ser bra ut og demper godt,men ytelsen er ikke så bra.

Ville solgt det og kjøpt meg et Yasuni R3 anlegg eller Pro Race anlegg..
Og ville så absolutt ikke satt på den sylinderen der på orginal veiva. Det er bare dumt. Veiva ryker garantert etter et par uker med kjøring. Mligens mindre..

Samme hvilken trimveiv du kjøper,er ca like gode alle sammen.

Om det derimot er Hebo Replica du har så er det ingen stor panikk for og bytte veiv... (Aldri hørt om den med 2 ringer btw. Mulig Ferdinand @ Speedoptions har funnet ut at det er lurt med ASSO stempel på den elns.

Om mellomstykket ditt er kobber farga så er det Manston Racing,om det er Replica er mellomstykket i sølv!!!

Da jeg hadde Hebo Replica så var det kun 1 ring. Og må si at den funker utmerket med 21mm gasser ja,men vil absolutt foretrekke 24mm du allerede har. Bedre toppdrag da.

Ville også forsterka clutchen om det er Manston Racing du har.. Drevsettet,kjeden har du forsterka det? Isåfall ville jeg gjort det og..

Og igjen,om det er Manston Racing du har så vil du ikke få spesiellt bra effekt ut av den om du planer og kjøre med orginal CDI.

Derbien din bruker vell Leonelli,så bytte kan bli litt komplisert siden samtlige CDIer på det Norske markedet er for Ducati.. Men er fullt mulig!
Rieju SMX. MHR Team 78cc,MHR 26mm Dellorto gasserkit,MHR Powerfilter,V-Force3 reed,Yasuni R3 effektanlegg,MRD trimtenning,MRD carbon clutch,MRD primær dreving+++ Toppfart=Holder trafikken for og si det sån:P
ludde
Posts: 18
Joined: 30 Sep 2006 00:17

Post by ludde »

HAr vært borti den sylinderen der på en AM6 (samma dritten)

Det du BURDE ha for å få fult ut av den eller som den ihverstefall fortjener er følgende:

26/28 dellorto FLATSLIDE
Trimclutch vet ikke hva som er bra på derbi siden jeg HATER den motoren der (begrunnelsen gidder jeg ikke ta her)...
Trimreed
en haug av dyser for å prøve deg frem
Godt powerfilter fra hebo, anbefaller hebo MAXI
En høykompresjons veiv, ( hebo pro race feks.)
c4 lagre
trimtenning....

Det med at derbi veiva er svakere enn am6'en hjelper lite... Det er for mye trykk i den sylinderen der så veiva og orginal lagrene ryker på skauen og motoren må overhales... Kjenner en som driver med splitting av derbi mototer i tilfelle dette er interessant....

Det med squish er uhyrlig viktig... er du slapp og unøyaktig med det kommer ikke sykkern til å bringe deg fram til postakassa engang...

Effenktanlegg, selg ninjaen din... Du trenger no bedre med bedre resonans kammer... Anbefaller derfor 32 mm Yasuni r3, kjører med det selv og det er nydelig...

Drevning, jeg har kraftig trim og kjører med 16-47 som peden drar relativt lett ut...

Lykke til, men anbefaller deg til å få folk som har erfaring fra hyperracing sylindre for å stille den inn perfekt... De små skruen epå gassern betyr døden eller livet for sylindern din...

good luck og god jul :)
Evje
Posts: 355
Joined: 04 Dec 2006 18:10
Location: Kristiansand

Post by Evje »

21 gasser med sylinderen blir nok i minste laget. 24 vil funke men bør vel ha noe enda stører og som er flatside.
Men bare så du er klar over det så må du ikke ha skrudd apriliaen fra hverandre 100 ganger for å ha peiling. Han kan ha skrudd den fra hverandre 100 ganger uten å vite hva en kryssbolt er ;)
Altså han har ikke nødvendigvis så mye peiling på motor.

Kjøp mk pro race clutch.
Be han onkelen din om å hjelpe deg i stedet for kammeraten din om han ikke har justert squish selv.

Kjøp deg 16 fordrev i samme slengen
Hei
Post Reply