82 km/t

Prat om moped & scooter.
toppkraft

82 km/t

Post by toppkraft »

Prøvde å ta vekk Variator skiven på min Peugeot Blaster i dag. Forhandler sa at den ville gjøre ca 65 km/t uten skiven, men den økte til hele 82 km/t på rett vei !!!. Skrudde den på igjen og satte heller en liten ekstra skive til under, slik at den gjør 55-57km/t, mot før 50-52 km/t. :D Fin når man kan variere hastigheten etter behov med små skiver.
_Adler_

Post by _Adler_ »

Kun tatt variatorplomberingen? Tviler på at du har 82 km/t ekte fart. Alle speedo har en viss misvisning.
Yamaha Aerox 2004

Image
toppkraft

Post by toppkraft »

Farten viste litt over 80 km/t etter speedometeret på scooteren. Hadde jeg målt etter en bil ville farten mulig blitt rundt 70 km/t. Artig var det i hvert fall, utrolig hva en liten plate kan gjøre.
Det var fristende å la scooteren være slik, men det er litt lettere å spille uskyldig hvis scooteren gjør ca 55 km/t i en kontroll, i stedet for litt over 80 km/t som den viser etter scooterens speedometer.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hvorfor skal den vise 70km/t på et bilspeedometer. De er da ikke annerledes de :roll: Om det er ekte fart eller ikke er jo likegyldig. Den viser 82 på speedon og da viser den jo 82...
Lasseleeten
MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3

Post by Lasseleeten »

Gixxerman wrote:Hvorfor skal den vise 70km/t på et bilspeedometer. De er da ikke annerledes de :roll: Om det er ekte fart eller ikke er jo likegyldig. Den viser 82 på speedon og da viser den jo 82...
Tipper han mente at hvis bilspeedometeret var helt riktig (GPS!)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hvis speedoen hadde vært helt riktig så vil jeg fått det fikset. Greit å ha litt slingringsmonn :wink:
Lasseleeten
MC: Husaberg FS 650
m/ Leo-V X3

Post by Lasseleeten »

Gixxerman wrote:Hvis speedoen hadde vært helt riktig så vil jeg fått det fikset. Greit å ha litt slingringsmonn :wink:
Grr :x

Han mente nok at den gikk i 70 km/t ekte fart =P Selv om det sto 82 på speedo.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Voff :lol:
_Adler_

Post by _Adler_ »

Gixxerman wrote:Hvorfor skal den vise 70km/t på et bilspeedometer. De er da ikke annerledes de :roll: Om det er ekte fart eller ikke er jo likegyldig. Den viser 82 på speedon og da viser den jo 82...
Tenkte på 82 km/t ekte fart. Speedofart og ekte fart er annerledes. Hadde jeg kunnet hatt et helt rett speedo og et som viste for mye, hadde jeg selvsagt tatt det som viser rett :? Skjønner ikke vitsen med den (til dels innlagte) feilmarginen
Yamaha Aerox 2004

Image
Rieju4life

Post by Rieju4life »

Sier meg enig med _Adler_ her ass..
Rieju SMX. MHR Team 78cc,MHR 26mm Dellorto gasserkit,MHR Powerfilter,V-Force3 reed,Yasuni R3 effektanlegg,MRD trimtenning,MRD carbon clutch,MRD primær dreving+++ Toppfart=Holder trafikken for og si det sån:P
stian

Post by stian »

Det er lagt inn en feilmargin på +-10% på alle kjøretøy, etter som jeg har forstått er dette bla hvis dim på dekk blir litt større eller mindre så skal den fortsatt vise nogenlunde rett.. Sikkert en hel del flere grunner og, men makter ikke tenke mere nå...!
Eike_Oak

Post by Eike_Oak »

Jeg har kjørt en del bil med GPS, og kan fortelle at Volkswagen Passat, Mercedes E240 Stasjonsvogn 4matic og Dodge Dakota viser mindre enn 2% feil
- Skyt her -
Gixxerman

Post by Gixxerman »

stian wrote:Det er lagt inn en feilmargin på +-10% på alle kjøretøy, etter som jeg har forstått er dette bla hvis dim på dekk blir litt større eller mindre så skal den fortsatt vise nogenlunde rett.. Sikkert en hel del flere grunner og, men makter ikke tenke mere nå...!
Det er vel så såre enkelt som at Ola Nordmann tenker på virkelig fart kontra speedo, så vil han holde fartsgrensa når det er 70km/t så setter han nåla på 70km/t, og da skal han slippe å bekymre seg. Det er jo slik at det er lett å bikke litt over, så derfor den marginen.

Men altså, når noen ikke prøver å gjøre et verdensrekordforsøk, og sier de har fått farkosten opp i 82km/t så har de jo det. Om jeg har kjørt i 250 så sier jeg 250, jeg gidder ikke dra opp kalkulatoren for å finne ut hva det kanskje var.
Mantis
MC: Aprilia RS250 (I wish!)

Post by Mantis »

Helt enig Gixxer :D
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
Rieju4life

Post by Rieju4life »

Nå er det jo sinnsykt forskjell på en GSX og en GPR da :P

Speedometeret på GPRen er jo europris kvalitet i forhold..
Rieju SMX. MHR Team 78cc,MHR 26mm Dellorto gasserkit,MHR Powerfilter,V-Force3 reed,Yasuni R3 effektanlegg,MRD trimtenning,MRD carbon clutch,MRD primær dreving+++ Toppfart=Holder trafikken for og si det sån:P
Post Reply