Forsikring forskjell på disse 3 syklene ?

Prat om tung MC.
User avatar
Stipa
Posts: 647
Joined: 28 Jul 2006 17:46
Contact:

Post by Stipa »

Har hørt noe om at CBR ikke er så ille hos forsikring selskapene , men det er vel ikke RR utgaven men en av de andre, er ikke sikker på hva de modellene heter.. Men har bare hørt det :o men det er det sikkert noen her inne som vet... :)
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

Eg tok en beregnings pris hos gjensidige på en R6 og en R1, og de fleste her vil sikkert ikkje tro meg når eg sier det men prisen ble nøyaktig den samme. På kronen!

Og da eg luftet dette på forumet her så ble eg fortalt at en del forsikrings selskap gikk ut ifra hesteantallet og forskjellige stadier. Som f.eks 100-150 hk osv..

Mn gjør som de fleste sier, RING og spør, ofte så får du billigere forsikring ved å ringe å prute og;)
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Saken da er vel at de fleste ferske sjaffisene kjøper R6 nettopp grunnet pengemangel. Da blir det en del kræsjer der. Kanskje mindre kræsjer blandt R1 men den har igjen høyere effekt, som da kanskje igjen vil tilsi en lik forsikringssum.

Bare litt løssluppen tankegang en sen lørdagskveld.
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Post by Alas »

Det stemmer at Gjensidige bruker hk-grenser som 50-100, 100-150 osv. Derfor vil en 120hesters R6 og en 150hesters R1 komme likt ut. Mest sannsynlig. De bruker også vekt som en greie. Over/under 200kg f.eks. Av de jeg ringte til, og det var mange, så var Gjensidige billigst, men det varierer.

Jeg kunne bare glemme en sykkel med over 100hk og under 200kg. En CBR 600F skulle de ha 18-19k for, en GSX-R 600 var på hele 26k!!! Dette var full kasko, med 20% bonus, pluss litt diverse andre ting. Er 23 år gammel, og får nok ingen reduksjon før jeg blir 30....

Bosted har mye å si, da går de vel ut fra tyveristatistikk. Jeg fikk over 3k i forskjell på hvor jeg egentlig bor og hvor jeg er folkeregistrert.

Jeg endte opp med å få 9k i årspremie for en sykkel på ca 170kg og vel 70 hk. Men jeg betaler bare for 2/3 av året visstnok.

Viktig å si at jeg ikke har erfaring med andre enn Gjensidige da de andres priser var jo hinsides all fornuft. Det er jo Gjensidige og, men det er det beste alternativet for meg.

Uansett er Gixxermans råd det beste, ring og hør.


Mvh
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Post by Jarle »

Gixxerman wrote:Saken da er vel at de fleste ferske sjaffisene kjøper R6 nettopp grunnet pengemangel. Da blir det en del kræsjer der. Kanskje mindre kræsjer blandt R1 men den har igjen høyere effekt, som da kanskje igjen vil tilsi en lik forsikringssum.

Bare litt løssluppen tankegang en sen lørdagskveld.

Utifra annonser på finn.no så er vel ikke r6 noe spes. billigere enn gsx-r ihvertfall... så kan ikke skjønne at den skal kjøpes så mye mer av ferskiser pga økonomi...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Du sa selv at den er billigere. Hva annet trenger du av informasjon :wink: R1 er også billigere btw
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Post by Jarle »

Gixxerman wrote:Du sa selv at den er billigere. Hva annet trenger du av informasjon :wink: R1 er også billigere btw

Billigere i salgspris? Når sa jeg det...? og R1 t.o.m?
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
Gixxerman

Post by Gixxerman »

R6 og R1 kjøpes av gud vet hvor mange ferskiser kun grunnet utseende og hva de måtte ha hørt om ytelser. Posørbiken er det, og det vet alle. Noen sier GSXR er kjedelig i front, og har padleåre bak. Jaja, min er 6 snart 7 år gammal, og jeg syntes ikke det:

Image
Image
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Post by Jarle »

Vurderte gsx-r selv, men hadde falt for r6'n... synes sykkelen din er fin jeg... men det var det med prisen jeg ikke var helt med på... men men... :wink: da lar vi det ligge nå vel... nå skal jeg legge meg og våkne opp til alskens tegnefilmer og div på tv'n... ratt litt askepott og... haha...
Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

Gixxerman wrote:R6 og R1 kjøpes av gud vet hvor mange ferskiser kun grunnet utseende og hva de måtte ha hørt om ytelser. Posørbiken er det, og det vet alle.
Skulle jo nesten tro det var noe gale med en R1?
Eneste grunnen til at eg kunne tenkt meg den er pga, ja utseende. eg synst den er RÅ i forhold til din f.eks.
Klart sykkelen din er lekker men eg synst R1 er finere.
I bunn og grunn kunne eg tenkt meg den nyeste Honda cbr rr men den er for dyr og av den grunn tar eg den eg synst eg får mest for pengene og det er en R1. Rå og grei motor :wink:
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
Asfaltkongen
Posts: 318
Joined: 04 Aug 2006 17:35

Post by Asfaltkongen »

DET BLIR IKKE JULESTEMNING UTEN AT GIXXERMAN LEGGER UT ET BILDE AV SEG OG SYKKELEN NEI :D GOD JUL!
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

speedy gonzales 2 wrote:
Gixxerman wrote:R6 og R1 kjøpes av gud vet hvor mange ferskiser kun grunnet utseende og hva de måtte ha hørt om ytelser. Posørbiken er det, og det vet alle.
Skulle jo nesten tro det var noe gale med en R1?
Eneste grunnen til at eg kunne tenkt meg den er pga, ja utseende. eg synst den er RÅ i forhold til din f.eks.
Klart sykkelen din er lekker men eg synst R1 er finere.
I bunn og grunn kunne eg tenkt meg den nyeste Honda cbr rr men den er for dyr og av den grunn tar eg den eg synst eg får mest for pengene og det er en R1. Rå og grei motor :wink:
Enig i at R1 (2003+) Er mye fetere enn gsxr sine modeller. Jeg ender opp med enten 2003+ R1 eller gsx1000r 2003+. Synes begge er kule, men r1 er penere. Gsxr før 03 har (sorry gix) en mindre pen rompe,.. Understrays med andre lys blir heller ikke helt bra synes jeg.. Hver sin smak..

Tror de fleste kan kjøpe sykkel pga utseende, tror de fleste mc er kanonbra med tanke på kjøreegenskaper. iallefall for "gatekjøreren"..
Joda
Posts: 143
Joined: 22 May 2006 16:42

Post by Joda »

R1 2003 eller nyere?
Velvel, R1 02-03 er den samme. I 04 kom "dagens" modell med to potter under hekken. Jeg er helt enig i at R1 er den peneste sykkelen på utseende, men motormessig blir den jo fullstendig distansert av GSX-R 1000 (uansett årsmodell) og ZX-10R. Kjøreegenskapene og kjørestillingen på R1 er langt mer gatetilpasset enn sine konkurrenter.

Det som kan sies om R1 er at den har blitt snillere og snillere for hver generasjon. Den første som kom i 98 er jo fremdeles et villdyr!
03 GSX-R 1000
User avatar
Asfaltkongen
Posts: 318
Joined: 04 Aug 2006 17:35

Post by Asfaltkongen »

Joda wrote:
Det som kan sies om R1 er at den har blitt snillere og snillere for hver generasjon. Den første som kom i 98 er jo fremdeles et villdyr!
Og hva baserer du et slikt utsagn på?
Joda
Posts: 143
Joined: 22 May 2006 16:42

Post by Joda »

1. Egne erfaringer. I motsetning til de aller fleste wannabees med touringmopeder og choppere her inne, som av alle merksnodige ting diskuterer R-sykler (!!!), så har jeg faktisk opplevd endel.

2. Tester. Diverse blekker, Bike, Performance Bikes, Fastbikes, Superbike osv.

3. Andre kjenningers erfaringer, tips og utsagn.

Bare så det er sagt. Selv om syklene på papiret er sammenlignbare på tall osv så føles de egentlig ganske forskjellig i virkeligheten.
03 GSX-R 1000
Post Reply