Etter mange år med surr og rot har Vegdirektoratet nå endelig fått sendt forslag til nye ombyggingsregler ut på høring!
Med det nye forslaget vil en motorsykkel deles inn i to hovedkomponenter - chassis og drivverk - og man får lov til å gjøre et uendelig antall endringer på den ene hovedkomponenten uten at det får avgiftsmessige konsekvenser. Det er først når man også vil gjøre endringer på den andre hovedkomponenten at krav om avgift utløses. Det skal selvfølgelig fremdeles være tillatt å reparere den andre hovedkomponenten.
Saken skal først ut på norsk høring med høringsfrist 3 måneder. Deretter må saken ut på en EØS-høring, som også har høringsfrist på 3 måneder. Dermed kan det nye ombyggingsregimet tidligst tre i kraft i begynnelsen av 2007.
NMCU og Norsk Forening For Spesielle Og Ombygde Kjøretøyer (NFSOK) står selvfølgelig øverst på høringslista!
NMCU melder nå at ombyggingssaken er i mål :smt023
Trådte i kraft 1. januar 2007. Gratulerer til NMCU og NSFOK!!
Les også Statens vegvesen's egen side om saken: http://www.vegvesen.no/servlet/Satellit ... VVartikkel
Spennende å se om det funker som tenkt, håper det blir bra nå
Min sykkel er mellomklasse p.g.a at den ikke klarer kravet som fulleffekt p.g.a støy. Om det som står i forslaget stemmer så skal det da ikke være noen hinder å få registert den som fulleffekt om jeg setter på ett eksosanlegg som klarer støykravet?
2004 KTM Duke II *Solgt*
2007 KTM 525 EXC/SM *Solgt*
2008 KTM 690 SMC
For folk som bygger sykler selv hjelper det meste, og at dette er et skritt i riktig retning hersker det ingen tvil om.
En slik endring betyr selvsagt mere for folk som virkelig bygger sykler selv, enn for folk som bestiller seg et effektanlegg til plastraketten sin og tror at de har bygd seg en sykkel.
Tror kanskje du missforsto meg, men.....samma det.
Er 100% enig i det du skriver.
Men at det bare skulle være 200 sykler som kommer inn under det nye regelverker
200 pr år er vel mere riktig.
Først når både ramme og motor byttes ut, blir motorsykkelen avgiftsbelagt.
Intensjonen med det nye lovforslaget er at privatpersoner skal ha mulighet til å bygge om sin motorsykkel og gi denne et personlig preg. Dette er til stor glede for de som planlegger å bygge seg en chopper, "streetfighter" eller en annen sykkel der det skal gjøres store endringer.