Nye ombyggingsregler ute på høring

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Nye ombyggingsregler ute på høring

Post by NoName »

Fra NMCU:

Etter mange år med surr og rot har Vegdirektoratet nå endelig fått sendt forslag til nye ombyggingsregler ut på høring!

Med det nye forslaget vil en motorsykkel deles inn i to hovedkomponenter - chassis og drivverk - og man får lov til å gjøre et uendelig antall endringer på den ene hovedkomponenten uten at det får avgiftsmessige konsekvenser. Det er først når man også vil gjøre endringer på den andre hovedkomponenten at krav om avgift utløses. Det skal selvfølgelig fremdeles være tillatt å reparere den andre hovedkomponenten.

Saken skal først ut på norsk høring med høringsfrist 3 måneder. Deretter må saken ut på en EØS-høring, som også har høringsfrist på 3 måneder. Dermed kan det nye ombyggingsregimet tidligst tre i kraft i begynnelsen av 2007.

NMCU og Norsk Forening For Spesielle Og Ombygde Kjøretøyer (NFSOK) står selvfølgelig øverst på høringslista!
Høringsbrev ombygging MC (45kB PDF)

Forslag ny forskriftstekst (34kB PDF)
lgbekk

Post by lgbekk »

NMCU melder nå at ombyggingssaken er i mål :smt023
Trådte i kraft 1. januar 2007. Gratulerer til NMCU og NSFOK!!
Les også Statens vegvesen's egen side om saken:
http://www.vegvesen.no/servlet/Satellit ... VVartikkel
Spennende å se om det funker som tenkt, håper det blir bra nå :smt045
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Post by TheDuke2 »

Min sykkel er mellomklasse p.g.a at den ikke klarer kravet som fulleffekt p.g.a støy. Om det som står i forslaget stemmer så skal det da ikke være noen hinder å få registert den som fulleffekt om jeg setter på ett eksosanlegg som klarer støykravet?
2004 KTM Duke II *Solgt*
2007 KTM 525 EXC/SM *Solgt*
2008 KTM 690 SMC
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

:smt017
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Post by TheDuke2 »

Jeg vet det er ganske uforståelig med støykrav for en med HD. Men de finnes faktisk :)
2004 KTM Duke II *Solgt*
2007 KTM 525 EXC/SM *Solgt*
2008 KTM 690 SMC
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Morroklumpen

:lol:
lgbekk

Post by lgbekk »

Dere leste vel siste setning...
Vegdirektoratet anslår at omfanget av kjøretøy som forskriftsendringene vil angå er ca. 200.
Nesten litt komisk at dem gikk med på en omfattende endring av regelverket for å blidgjøre 200 av landets innbyggere. :smt017
It may come as a choke :smt101
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

For folk som bygger sykler selv hjelper det meste, og at dette er et skritt i riktig retning hersker det ingen tvil om.

En slik endring betyr selvsagt mere for folk som virkelig bygger sykler selv, enn for folk som bestiller seg et effektanlegg til plastraketten sin og tror at de har bygd seg en sykkel.

:D
lgbekk

Post by lgbekk »

Tror kanskje du missforsto meg, men.....samma det.
Er 100% enig i det du skriver.
Men at det bare skulle være 200 sykler som kommer inn under det nye regelverker :?: :?:
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

200 pr år er vel mere riktig.
Først når både ramme og motor byttes ut, blir motorsykkelen avgiftsbelagt.

Intensjonen med det nye lovforslaget er at privatpersoner skal ha mulighet til å bygge om sin motorsykkel og gi denne et personlig preg. Dette er til stor glede for de som planlegger å bygge seg en chopper, "streetfighter" eller en annen sykkel der det skal gjøres store endringer.
Post Reply