Fortolling av varer.
Det varierer, men neppe noe særlig mer enn to uker. Hvis du har mulighet til å fortolle selv går det raskere. Har bare gjort det selv en gang i Oslo, men det var særdeles enkelt. Det gikk kanskje en halvtime, men det eneste jeg gjorde var å stå i kø og sende papirer fram og tilbake mellom skrankene til posten og tollkontoret, og skrive under her og der. Posten og Tollen holder til i samme rom i Oslo.
V4 fun
Fortolling av varer.
Har noen spørsmål som må høre hjemme i denne tråden.
Hvis vi tenker lovlig så kan man ta med varer for inntil kr.3000,- fra f.eks. Sverige uten å bet. norsk moms i tollen hvis man har vært borte i mindre enn 24 timer.
Er man i utlandet mere enn 24 timer kan man ta med varer for inntil kr.6000;-
- Blir kjøpesummen regnet om slik at det er 6000,- Nkr som gjelder?
- Må man ta høyde for at de legger til for frakt hvis man kjører over i egen bil?
- Hvordan kan de vite om man har vært borte i 23 timer eller 25 timer (hvis man ikke bruker ferge eller fly da). Hvilken dokumentasjon krever de på denne 24 timersregelen?
Hvis vi tenker lovlig så kan man ta med varer for inntil kr.3000,- fra f.eks. Sverige uten å bet. norsk moms i tollen hvis man har vært borte i mindre enn 24 timer.
Er man i utlandet mere enn 24 timer kan man ta med varer for inntil kr.6000;-
- Blir kjøpesummen regnet om slik at det er 6000,- Nkr som gjelder?
- Må man ta høyde for at de legger til for frakt hvis man kjører over i egen bil?
- Hvordan kan de vite om man har vært borte i 23 timer eller 25 timer (hvis man ikke bruker ferge eller fly da). Hvilken dokumentasjon krever de på denne 24 timersregelen?
I tilfelle flere skulle lure på det samme vil jeg si fra at jeg faktisk snublet over svarene selv i dag...... hos StenaLine!?!
http://www.stenaline.no/stena_line/norw ... rsmal.html
Under avsnittet "Tollbestemmelser" ca midt på siden var det en grei forklaring på det meste av det jeg lurte på.
http://www.stenaline.no/stena_line/norw ... rsmal.html
Under avsnittet "Tollbestemmelser" ca midt på siden var det en grei forklaring på det meste av det jeg lurte på.