Fortolling av varer.

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

jeg fikk tilsendt en cosworth motor fra england uten å betal toll ;) notat var: Return from service (motor).. den gikk glatt igjenom..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Kosh

Post by Kosh »

Det varierer, men neppe noe særlig mer enn to uker. Hvis du har mulighet til å fortolle selv går det raskere. Har bare gjort det selv en gang i Oslo, men det var særdeles enkelt. Det gikk kanskje en halvtime, men det eneste jeg gjorde var å stå i kø og sende papirer fram og tilbake mellom skrankene til posten og tollkontoret, og skrive under her og der. Posten og Tollen holder til i samme rom i Oslo.
V4 fun
Kosh

Post by Kosh »

RH racing wrote:jeg fikk tilsendt en cosworth motor fra england uten å betal toll ;) notat var: Return from service (motor).. den gikk glatt igjenom..
Man skal egentlig registrere ting man sender ut av landet og som skal returneres, så du hadde nokså flaks.
V4 fun
RH racing
MC: Ninja - Troublemaker

Post by RH racing »

hva om den ikke sendes ut da? bare blir lagt igjen i f.eks england under løp?
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
KinG^KaoZ
MC: VFR700F

Post by KinG^KaoZ »

Kjøpte 2 plakater jeg, for 27 dollar (ca 170kr). Tollen fikk dette til å bli 57 dollar! Sendte meg så regning på mer en det jeg gav for plakatene. Ble dobbelt så dyrt. Skal sende regning osv og få pengene tilbake (fikk instrukser), ikke mye penger, men rett skal være rett!
lgbekk

Fortolling av varer.

Post by lgbekk »

Har noen spørsmål som må høre hjemme i denne tråden.

Hvis vi tenker lovlig så kan man ta med varer for inntil kr.3000,- fra f.eks. Sverige uten å bet. norsk moms i tollen hvis man har vært borte i mindre enn 24 timer.
Er man i utlandet mere enn 24 timer kan man ta med varer for inntil kr.6000;-

- Blir kjøpesummen regnet om slik at det er 6000,- Nkr som gjelder?
- Må man ta høyde for at de legger til for frakt hvis man kjører over i egen bil?
- Hvordan kan de vite om man har vært borte i 23 timer eller 25 timer (hvis man ikke bruker ferge eller fly da). Hvilken dokumentasjon krever de på denne 24 timersregelen?
lgbekk

Post by lgbekk »

I tilfelle flere skulle lure på det samme vil jeg si fra at jeg faktisk snublet over svarene selv i dag...... hos StenaLine!?!
http://www.stenaline.no/stena_line/norw ... rsmal.html
Under avsnittet "Tollbestemmelser" ca midt på siden var det en grei forklaring på det meste av det jeg lurte på.
Post Reply